5 vinkkiä verkkosivun perustamiseen


Verkkosivu on kaiken verkkotoiminnan selkäranka. Sen avulla voit esimerkiksi vahvistaa brändiäsi ja hankkia uusia asiakkaita jopa aukioloaikojen ulkopuolella. Verkkosivun rakentaminen itse on viime vuosina yleistynyt helppokäyttöisten työkalujen ansiosta. Tämä on myös mahdollistanut verkkopalveluja tarjoavien yritysten tarjonnan kasvun. 

Koska sivujen tekeminen on helpottunut, on myös tuloksettomien verkkosivujen määrä lisääntynyt. Verkkosivun täyttäessä tarkoituksensa tehokkaasti on kyseessä todellinen rahasampo. Huonosti palveleva verkkosivu vuorostaan on vain ylimääräinen kulu ja voi jopa vahingoittaa yrityksen imagoa.

Tämän vuoksi varsinkin pienyrityksille ja yksinyrittäjille on erittäin arvokasta noudattaa alla olevia ohjeita, jotta ylimääräisiltä kuluilta vältytään.

1. Mitä haluat saavuttaa?

On uskomatonta, kuinka usein verkkosivuja lähdetään perustamaan ilman mitään ajatusta, mitä niillä halutaan saavuttaa.

Ennen kuin alat rakentamaan verkkosivuasi tai etsimään sopivaa toteuttajaa, istu alas. Määritä huolella, mitä haluat verkkosivun avulla saavuttaa ja miten se tulee lisäämään myyntiäsi tai helpottamaan työtäsi. Verkkosivun perustamisessa on harvoin oikeasti niin kiire, etteikö tätä ehtisi tekemään. Jos olet vasta aloittamassa yritystoimintaasi, etene yksi askel kerrallaan. Tiedämme minkälaista yrittämisen aloittaminen on. Alussa on kovat visiot siitä,  mitä haluaa saavuttaa ja päivät venyvät, kun tekemistä tuntuu olevan niin paljon. Verkkosivujen osalta on kuitenkin parempi olla selkeä, joten määritä yksi tavoite.

Jos budjettia on enemmän ja toimintaa on ollut jo pidempään, voi tavoitteitakin olla useampia. Suosittelen kuitenkin aloittamaan mahdollisimman yksinkertaisilla tavoitteilla, testata niiden toteutumista ja vasta sitten jatkokehittämään sivua. Näin saat säästettyä budjetissa, toteutus on nopeampaa ja pysyt ajan tasalla investoinnin kannattavuudesta.

2. Miten erotut muista?

Kun olet päättänyt, mitä haluat saavuttaa verkkosivullasi, on aika määrittää, miten erottaudut kilpailijoista. Verkkosivun menestyksen kannalta on tärkeää, että sivustosi ei ole samaa harmaata massaa kuin monella muulla. Hyvä tyyli erottautumistekijöiden määrittämiseen on tutkia kilpailijoita. Etsi alallasi toimivia kilpailijoita ja vieraile heidän verkkosivuillaan. Tarkastele sivujen värimaailmaa, sivun rakennetta ja tarjottua sisältöä.

Seuraavaksi kuvittele itsesi asiakkaan asemaan. 

Tarkastele sivustoja ja tee muistiinpanoja esimerkiksi seuraavien apukysymysten pohjalta:

Käyttökokemus
Kuinka selkeästi löydät tarpeelliset tiedot?
Onko sivustoa helppo käyttää?

Jos sivustolta ei löydä tarvittavia tietoja helposti, käyttökokemus on vaikea tai sivu on erittäin hidas, ei käyttäjä halua käyttää sivustoa. Helppokäyttöisyyden huomiotta jättäminen on virhe, jota et varmastikaan halua omalla sivullasi tehdä. 

Tunteet
Herättääkö sivusto luottamusta yritystä kohtaan?
Onko sivuston herättämät tunteet yrityksen toimintaan sopivia?

Esimerkiksi hautaustoimistolle sopivin tyyli ei luultavimmin ole sama kuin lasten lelukaupalla.

Jos sivustolla pystytään herättämään tunteita, jää kävijöille todennäköisemmin vahvempi muistijälki. Jälleen kerran, kirjoita nämä ylös, jotta muistat huomioida ne oman sivustosi kanssa.

Kilpailijoiden erot
Eroavatko kilpailijat toisistaan?

Jos löydät eroja, listaa positiiviset puolet ja mieti, voisitko korostaa niitä vielä enemmän omassa toiminnassasi?

Jo muutaman sivun tutkimisen jälkeen, saat listauksen, jonka pohjalta voit tehdä päätöksiä oman tyylisi määrittämiseen. Mitä enemmän erotut eduksesi, sitä parempi. 

3. Tunne liiketoimintasi

Tämä ohje saattaa kuulostaa ilmiselvältä, mutta varsinkin monille aloittaville yrittäjille se ei sitä ole. Enkä väitä, etteikö yritykset tietäisi omaa tarjontaansa. Olen törmännyt useasti tilanteeseen, jossa aloittavat yrittäjät eivät ole vielä täysin päättäneet yrityksen tavoiteltua brändiä, tuote- tai palvelutarjontaa yms. ennen verkkosivun perustamista. Lähtökohtaisesti tilanne ei ole ongelmallinen, mutta se voi johtaa yrittäjän kannalta ikäviin lopputuloksiin:

  1. Lopputuloksena on sivusto, joka ei viesti toiminnasta selkeästi ja kiinnostavasti. Tällöin verkkosivu ei palvele haluttua tavoitetta.
  2. Toteutus jää kesken. Jos palvelu on ostettu, syntyy kuluja, mutta ei tuloksia.
  3. Toteutus venyy ja kulut kasvavat.

Parempi on siis selvittää ennen projektin aloittamista, mitä yrityksestä halutaan kertoa, jotta vältytään ylimääräisiltä ongelmilta.

4. Kysy apua

Jos yrität pitää kulut mahdollisimman pieninä, ei välttämättä konsultoinnin hankkiminen tai ammattilaisten toteuttama brändisuunnittelu ole ensimmäisenä tehtävälistallasi. Verkossa on huomattavat määrät materiaaleja ja koulutuksia, minkä pohjalta voit opetella kaiken tarvittavan, mutta se tulee viemään aikaa. Kannattaa siis miettiä, paljonko pystyt käyttämään aikaa verkkosivun toteuttamiseen oman ydintoimintasi sijaan.

Jos tarvitset apua verkkosivutarpeesi kartoittamiseen, autamme mielellämme. Kartoitus ei sido sinua mihinkään ja se on täysin ilmainen. Voit ottaa meihin yhteyttä tästä.

5. Olet vasta alussa

Verkkosivut on jatkuva kehitysprosessi. Kun olet saanut verkkosivun valmiiksi, pitää asiakkaat jollain tavalla saada sivustollesi. Asiakkailta voit pyytää palautetta sivujen toimivuudesta, minkä pohjalta voi sivua jälleen päivittää. On kuitenkin hyvä muistaa olla kärsivällinen, sillä usein asiakasvirran saaminen sivustolle vaatii aikaa.

—-

Näiden ohjeiden pohjalta verkkosivuprojektisi tulee olemaan paljon mutkattomampi. Jos olet ostamassa toteutuksen ulkopuoliselta taholta, koosta muistiinpanosi selkeästi ymmärrettävään muotoon. Tämän kaltaisilla ohjeistuksilla toteuttajallekin muodostuu selvä kuva siitä, mitä ollaan tavoittelemassa.

Onnea ja menestystä yrityksellesi!

Jimi Iikkanen

Jimi Iikkanen

Jimi Iikkanen on toinen Sitekick Oy:n perustajista. Päivittäisessä toiminnassa Jimi ahertaa verkkosivujen ulkoasujen suunnittelun ja markkinoinnin parissa, joista hän myös intohimoisesti keskustelee tai kirjoittaa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.