"Miksi Google My Business kannattaa ottaa käyttöön" artikkelin kansikuva.

Miksi Google My Business kannattaa ottaa käyttöön?

Mikä on Google My Business?

Miksi sellainen kannattaa ottaa käyttöön?

Onko siitä yritykselleni mitään hyötyä?

Näihin askarruttaviin kysymyksiin pyrimme vastaamaan tässä artikkelissa. Tämän artikkelin tarkoitus on siis antaa kattava yleiskäsitys Google My Business -palvelusta ja sen arvosta yrityksen toiminnassa.

Mikä on Google My Business?

Google My Business (lyhyesti myös GMB) on yksinkertaisuudessaan Googlen tarjoama palvelu, jonka avulla voit luoda Googleen yritysprofiilin ja hallinnoida tämän kautta yrityksesi tai muun organisaatiosi tietoja Google-hauissa ja karttapalvelu Google Mapsissa. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi erilaiset kuvat yrityksestäsi, yrityksesi yhteystiedot, aukioloajat ja reittitiedot.

Erityisesti tiettyyn sijaintiin perustuvalle yritykselle Google My Business on vieläkin arvokkaampi, sillä sen avulla voit sijoittua ja näkyä paremmin sekä Google-haun että Google Mapsin karttatuloksissa normaalien hakutuloksien lisäksi. Sijoittuminen näissä karttatuloksissa on elintärkeää paikallisille yrityksille, sillä useat ihmiset hakevat Googlelta ehdotuksia tällaisiin päätöksiin esimerkiksi hakutermeillä pizzeria tampere, hieroja turku, hotelli helsinki.

Koska Google My Business auttaa lisäämään yrityksen näkyvyyttä Googlen palveluissa, lasketaan se yhdeksi hakukoneoptimoinnin toimenpiteistä.

Google My Business -yritysprofiili voi näkyä Googlessa kolmella eri tavalla: Google-haun ohella esitettynä profiilin yhteenvetona, Google-hakutuloksien karttanäkymässä tai Google Maps -palvelussa. Käydään läpi jokainen vaihtoehto yksitellen. Google My Business mahdollistaa kaikki seuraavat esittelyt, jota ilman ei niitä esitettäisi haun yhteydessä.

Google-haun ohella esitetyn profiilin yhteenveto

Google-haun ohella esitetty yritysprofiili esitetään tietokonenäkymässä Google-hakutulosten oikealla puolella ja mobiilissa ennen hakutuloksia. Kyseisessä yrityslistauksessa esitetään useita tietoja haetusta yrityksestä sekä mahdollisuus olla yhteydessä tähän yritykseen.

Alla esimerkkikuva Google-haun yhteydessä esitetystä yritysprofiilista tamperelaisen ravintola Pizzeria Napolin tiedoilla.

Google My Business yritysprofiilin yhteenveto Googlen hakutuloksissa.

Google-hakutuloksissa esitetyt paikalliset vaihtoehdot

Google-haun yhteydessä esitetään ote karttanäkymästä, kun haku tehdään käyttäen paikallista termiä, kuten tampere tai helsinki. Otteen ohella ehdotetut kolme yritystä ovat Googlen mukaan hakutulokseen osuvimpia.

Google-haun karttanäkymä on erittäin tärkeä osa paikallista hakukonenäkyvyyttä, koska nämä tulokset näkyvät useimmiten ennen varsinaisia hakutuloksia ja ovat näin suuri vaikuttava tekijä paikallista yritystä valitessa. Alla kuva, jossa esitetään pizzeria tampere -haulla Googlen mukaan osuvimpia tamperelaisia pizzerioita.

Google My Business yritysprofiilien listaus paikallisista yrityksistä.

Google Maps -hakutuloksissa esitetty profiili

Ilman Google My Business:tä ei yritys tule esiin myöskään Google Mapsissa. Yrityksen löytyessä Google Mapsista, pystyy potentiaalinen asiakas luomaan reittiohjeet kyseisen yrityksen toimipisteeseen. Yrityksen profiili on Google Mapsissa tarkasteltavissa painamalla yrityksen sijainnin kohdalla olevaa punaista täppää. Alla kuva Pizzeria Napolin sijainnista Google Maps -palvelussa.

Google My Business yritysprofiili Google Maps -palvelussa.

Yleisten yritystietojen ja karttasijaintien lisäksi Google My Business mahdollistaa arvokkaan väylän antaa yrityksestäsi palautetta. Esimerkiksi positiivisen ravintolaillallisen jälkeen, voi asiakas käydä antamassa yritykselle myönteisen tähti- ja tekstiarvostelun.

Positiiviset arvostelut ovat yrityksille kullanarvoisia, sillä ne auttavat yritystä sijoittumaan paremmin Googlen hakutuloksissa. Voit antaa palautetta painamalla profiilin esittelystä “Kirjoita arvostelu” -painiketta. Alla kuva palautteenannosta Googlen kautta:

Esimerkki Google My Business -palvelussa annettavasta arvostelusta.

Google My Business siis auttaa sinua tuomaan potentiaalisille asiakkaille relevanttia tietoa yrityksestä. Lisäksi se tarjoaa väylän antaa arvosteluja, joiden avulla voit ansaita parempaa näkyvyyttä, lisätä luottamusta ja kehittää toimintaasi.

Kaiken lisäksi Google tarjoaa Google My Business -palvelun käyttöön täysin ilmaiseksi! Sen käyttöönotto ja hyödyntäminen ei siis maksa yhtään mitään.

Kerrataan nopeasti vielä Google My Business:n yleisimmät hyödyt:

  1. Yrityksesi tiedot löytyvät Googlesta vaivattomasti ja kootusti
  2. Yrityksesi löytyy Google Maps -palvelusta, jolloin asiakkaat löytävät sinut uudesta kanavasta ja he voivat muodostaa reittiohjeet toimipisteesi luokse
  3. Yritykselläsi on mahdollisuus tulla esiin hakutuloksissa ennen muita kilpailijoita Google-haun karttatuloksissa
  4. Saat tarjottua asiakkaillesi kanavan palautteen antamiseen

Mikäli yritykselläsi ei ole vielä Google My Business:tä käytössä, ota kyseinen palvelu käyttöön heti osoitteesta: https://www.google.com/intl/fi_fi/business/. Jos Google My Business -palvelun käyttöönotossa on hankaluuksia, voimme myös auttaa tämän käyttöönotossa.

Oliko artikkeli hyödyllinen? Haluatko kuulla lisää Google My Business -palvelun mahdollisuuksista? Kommentoi alle!

Tuomas Viikeri

Tuomas Viikeri

Tuomas Viikeri on toinen Sitekick Oy:n perustajista. Tuomas vastaa päivittäisessä toiminnassa verkkosivustojen kehityksestä ja hallinnollisista asioista. Hän jakaakin mielellään tietämystään ja vinkkejä WordPressistä ja sen ympäröivästä maailmasta.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.