Miksi Google Analytics kannattaa ottaa käyttöön?

Tässä julkaisussa käymme läpi Google Analytics -palvelun merkitystä nettisivujen ja verkkokaupan tuloksellisuuden takaamiseksi.

Julkaisussa käsiteltävät aiheet:

  • Mitä Google Analytics tekee?
  • Miksi sitä pitäisi hyödyntää?
  • Esimerkkejä Google Analyticsin tarjoamista tiedoista

Mikäli haet helppolukuista ja havainnollistavaa kuvailua Google Analytics:stä ja sen hyödyntämisestä, olet oikeassa paikassa.

Google Analyticsin toiminta

Google Analytics on kävijäseurannan työkalu, jonka avulla saadaan tietoa siitä, keitä sivuston vierailijat ovat ja miten he käyttäytyvät sivustolla ollessaan. Kävijöistä tarjotaan yleistietoa, ei siis henkilöiden nimiä, yhteystietoja tai osoitteita.

Työkalu toimii täysin itsenäisesti sivuston taustalla keräten laajasti tietoa kävijäkunnasta. Kaikki tieto on saatavilla kirjautumalla sisään omalle Google Analytics -tilille. Syvempi perehtyminen työkalun toimintaan mahdollistaa vielä tarkemmin kohdistetun seurannan ja erilaisten raporttien rakentamisen.

Google Analyticsin hyödyt

Yrityksen tuloksellisuuden kannalta keskeistä on toiminnan mitattavuus ja perusteltavuus. Jos toimintaa ei mitata ja seurata, puhutaan veikkaamisesta eikä suunnitelmallisuudesta.

Digitaalisessa markkinoinnissa seurantaa voidaan toteuttaa todella tarkasti aina mainoksen näkemisestä itse ostokseen asti. Google Analytics toimii tässä seurannassa polun kriittisimmässä vaiheessa eli lähimpänä ostotapahtumaa.

Google Analytics näkymä ostokäyttäytymisestä

Keräämällä tietoja sivuston käyttäjistä pystyt löytämään liiketoimintasi vuotokohdat ja toimintasi kannalta kuumimmat markkinat. Näiden tietojen perusteella voit jälleen suunnitella yritystoimintaasi kannattavampaan suuntaan tai korjata nettisivuiltasi osiot, jotka karkottavat asiakkaita.

Ja mikä parasta, voit perustella ratkaisut oikeilla luvuilla pelkän aavistuksen sijaan.

Palvelu on laajasti muokattavissa tarpeisiisi sopivaksi. Voit siis kerätä juuri niitä tietoja, millä on toimintasi kannalta merkitystä. Toimintojen muokkaaminen vaatii kuitenkin enemmän perehtymistä, jotta muokkaukset eivät vaikuta datan laatuun.

Google Analyticsin käyttöönotto on täysin ilmaista ja todella yksinkertaista

Jos sinulla tai kenelläkään yrityksessäsi ei ole tällä hetkellä aikaa perehtyä uuden palvelun käyttämiseen, ei huolta, voit laittaa Google Analyticsin toimintaan muutamassa minuutissa.

Vaikka et hyödyntäisi tietoja tällä hetkellä, kannattaa palvelu ottaa jo käyttöön, koska tietojen kerääminen alkaa siitä hetkestä, kun palvelu otetaan käyttöön.

Jos haluat ohjeet palvelun käytön aloittamiseen, blogistamme löytyy julkaisu Google Analyticsin käyttöön ottaminen.

Käytännön esimerkkejä Google Analyticsin käyttökohteista

Käyttökohteiden havainnollistamiseen käytän Googlen tarjoamaa demotiliä, missä voi vapaasti harjoitella palvelun käyttöä. Google Analytics demotili

Opi tuntemaan ketkä ovat todellisia asiakkaitasi

Tiedoista löytyy suoraan käyttäjien ikäryhmä sekä sukupuoli:

Google Analytics näkymä demografisista tiedoista

Voit myös tarkastella tietyn asiakasryhmän käyttäytymistä suoraan ostotilanteessa.

Esimerkkinä 18-25v. naisten ostokäyttäytyminen:

Esimerkki valitun kohderyhmän ostokäyttäytymisestä

Näistä luvuista voimme suoraan päätellä maksuvaihtoehtojen olevan puutteelliset tai maksutapahtuman yhteydessä olevan jotain muuta hämärää. Jos 98% käyttäjistä hylkää ostoksen maksamisen yhteydessä, on se melko selkeä signaali siitä, että kaikki ei ole kunnossa maksusivulla.

Seuraa, mitkä kanavat tuovat parhaiten liikennettä sivustollesi

Google Analytics näkymä sivustolle ohjaavista kanavista

Tästä näkymästä selviää, että suurin osa sivuston liikenteestä tulee orgaanisesta hausta, mikä tarkoittaa, että sivustolle on tultu hakukoneesta (Googlesta). Samalla nähdään miten muut kanavaryhmät pärjäävät sivustolle ohjaamisessa.

Näe, mitkä sivut tai julkaisut tuovat parhaiten kävijöitä

Google Analytics näkymä sivuston laskeutumissivujen toiminnasta

Jos puhutaan uusien kävijöiden hankinnasta, kannattaa katsoa kolmatta saraketta. Kun saat selville, mitkä sivut tuovat parhaiten kävijöitä, voit tarkistaa kuinka hyvin nämä sivut kuvaavat toimintaasi.

Yhteenveto

Google Analyticsin avulla saat tietoa niin sivustosi toimivuudesta kuin myös yritystoimintasi kannalta tärkeistä asioista kuten kohderyhmästä.

Tässä julkaisussa esitellyt esimerkit ovat tottakai vain murto-osa tiedoista, mitä Google Analytics tarjoaa, mutta saat pienen käsityksen siitä kuinka tarkkaa tietoa on tarjolla.

Tunsitko Google Analytics -palvelun toimintaa ennestään? Mitä uutta opit?

Kirjoita vastauksesi kommentteihin.

Jimi Iikkanen

Jimi Iikkanen

Jimi Iikkanen on toinen Sitekick Oy:n perustajista. Päivittäisessä toiminnassa Jimi ahertaa verkkosivujen ulkoasujen suunnittelun ja markkinoinnin parissa, joista hän myös intohimoisesti keskustelee tai kirjoittaa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.