Mitä on hakukoneoptimointi (SEO)? Termin selitys ja 4 ohjetta aloittamiseen

Tästä julkaisusta löydät selkokielisesti avattuna, mitä hakukoneoptimointi on vuonna 2020. Jos lyhenne SEO mietityttää, tulee se englanninkielisestä termistä “search engine optimization”.

Hakukoneoptimointi termin avaamisen lisäksi löydät myös:

  • Miksi hakukoneoptimointia kannattaa hyödyntää
  • Toiminnalliset ohjeet hakukoneoptimoinnin aloittamiseen
  • Miten parannat tuloksiasi myös jatkossa

Jos siis haluat ymmärtää, mistä hakukoneoptimoinnissa on kyse ja saada käytännöllisiä ohjeita prosessin aloittamiseen, tulet pitämään tästä kirjoituksesta.

Eiköhän aloiteta.

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimia, joilla parannetaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa

Hakukoneet, kuten Google, järjestävät hakutuloksia sen mukaan, mitkä sivut vastaavat parhaiten tehtyyn hakuun. Jos esimerkiksi laitan Googleen haun “käyntikortit” saan hakutulokseksi:

Hakukoneoptimointiin panostaneen nettisivut näkyvät Googlessa maksettujen mainosten jälkeen

Orgaanisilla tuloksilla tarkoitetaan sivuja, joita Google esittää ilman erillistä maksua. Näiden tulosten kärkeen voidaan päästä hakukoneoptimoinnin avulla.

Google pisteyttää hakutulokset nykyään jopa 200 kriteerin mukaan (artikkeli englanniksi). Tämän vuoksi myös hakukoneoptimoinnin ammattilaisten tulee ottaa huomioon useita eri tekijöitä.

Jos reaktiosi näyttää tältä, ei hätää.

Hakukoneoptimoinnin monimutkaisuudesta hämmentynyt poika

Päästäksesi hyville sijoituksille sinun ei tarvitse tietää kaikkia kriteerejä, vaan alkuun pääsee kovin yksinkertaisilla toimilla. Yleisesti ottaen hakukoneoptimoinnissa puhutaan kahdesta pääkategoriasta:

  • Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi
  • Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi

Tässä julkaisussa keskitytään sivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin sisällöntuotannon näkökulmasta. Pystyt toteuttamaan esiteltävät toimet ilman sen suurempaa teknistä osaamista.

Miksi hakukoneoptimointia ylipäätään pitäisi hyödyntää?

Nettisivut ilman vierailijoita eivät tuota tuloksia

Nettisivut toimivat yrityksen markkinointi- ja myyntikanavana, mitkä ovat täysin tuloksettomia ilman yleisöä ja halukkaita ostajia. Monesti ajatellaan, että nettisivut pitää olla olemassa, jotta ihmiset voivat hakea sieltä tietoa. Hyvin ajateltu ㅡ sivuston ollessa löydettävissä.

Löydettävyys ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, varsinkaan suuren kilpailun aloilla. Monet yritykset eivät löydy Googlen ensimmäisissä hakutuloksissa edes silloin, kun haetaan suoraan yrityksen nimellä.

Kokeile kirjoittaa Googleen oman yrityksesi nimi ja katso kuinka helposti sivustosi löytyy. Jos yrityksesi ei ole listassa ensimmäisenä, tulevat ohjeet ovat todella tarpeen.

Vain murto-osa nettisivujen vierailijoista ryhtyy asiakkaiksi

Kylmä tosiasia on, että nettisivujen vierailijoista tyypillisesti vain muutama prosentti ostaa, jättää yhteystietonsa tai muuten tekee sen toimen, mitä haluat heidän tekevän.

Toisin sanoen, nettisivut toimivat täysin samalla periaatteella kuin mikä tahansa muu markkinointi- tai myyntiprosessi. Kävijät käyvät tyypillisesti läpi monta eri vaihetta ennen kuin ryhtyvät asiakkaiksi. Jokaisessa vaiheessa myös osa kävijöistä karsiutuu pois.

Havainnekuva asiakkaiden ostopolusta nettisivuilla

Hakukoneoptimointi auttaa kasvattamaan sivuston kävijämäärää

Tyypillinen tapa löytää tuotteita ja palveluita verkossa on etsiä Googlesta ja valita ensimmäisen kolmen ehdotuksen joukosta parhaiten sopiva vaihtoehto. Osa käyttäjistä välttää mainosten painamista, jolloin he siirtyvät suoraan orgaanisiin tuloksiin.

Tällöin korkeimmalle sijoittuneet orgaaniset tulokset saavat lisää kävijöitä. Luonnollisesti, jos yrityksesi ei ole millään hakusanoilla, -lauseilla tai kysymyksillä ensimmäisten joukossa ㅡ olet kilpailussa altavastaajana.

Jos sivustosi tuottaa jo myyntiä, suurempi kävijämäärä johtaa myynnin kasvuun. Yksinkertaista, eikö?

Okei, hakukoneoptimointi on siis tärkeää, mutta miten siinä pääsee alkuun?

Ohjeet hakukoneoptimoinnin aloittamiseen

Aloita hakukoneoptimointi määrittämällä, mistä haluat tulla tunnetuksi

Pienyritysten nettisivujen hakukoneoptimoinnissa on tärkeää, että alkumetreillä uskalletaan olla nöyriä ja pelataan omien vahvuuksien mukaan.

Rajaa palveluistasi tai tuotteistasi yksi, mihin haluat aluksi panostaa. Seuraavaksi määritä tarkempi kuvaus palvelustasi esimerkiksi lisäämällä paikkakunta. Tämä parantaa tuloksiasi paikallisissa hauissa.

Verrataan hakuja “käyntikortit” ja “käyntikortit Tampere”:

Esimerkkiyrityksen sijoittuminen hakutuloksissa käyntikortit hakutermillä

Haulla “käyntikortit” Toiprint löytyy vasta sivulta 4.

Esimerkkiyrityksen sijoittuminen hakutuloksissa käyntikortit tampere hakutermillä

Haulla “käyntikortit Tampere” Toiprint löytyy ensimmäiseltä sivulta jo toiselta sijalta. Lisäämällä yritystä kuvailevaan tekstiin paikkakunnan he pystyvät siis kilpailemaan paljon paremmin paikallisissa hauissa.

Paikkakunnan sijaan voit tarkentaa tarjontaasi myös esimerkiksi vastaamalla tietyn asiakaskunnan tarpeisiin. Ehkä tarjoamasi palvelu on suunnattu yhdistyksille tai myymäsi tuote on erityisesti nuorten suosima. Muista mainita nämä nettisivusi myyntiteksteissä/blogijulkaisuissa ja pystyt erottumaan eduksesi.

Ei siis ole syytä kilpailla suurempien yritysten kanssa samoilla hakutermeillä, kun on mahdollista päästä kärkisijoituksiin vähemmän kilpailuilla alueilla. Tietenkin, jos alallasi ei ole kilpailua on aika ottaa pelikenttä haltuun.

Sisällytä avainsana julkaisun osoitteeseen sekä otsikkoon

Avainsanojen rooli hakukoneoptimoinnissa on huomattavasti pienempi kuin muutama vuosi sitten. Nykyään ei ole enää syytä kylvää avainsanoja ympäri tekstiä, mutta niillä on edelleen merkitystä.

Avainsanat toimii signaalina siitä, minkälaista aihetta julkaisussa käsitellään. Tämän vuoksi avainsana kannattaa sijoittaa julkaisun alkuun eli otsikkoon. Monesti myös julkaisun osoite muodostuu otsikon mukaan, mutta kannattaa varmistaa, miten osoitteesi muodostuu.

Valitse nettisivullasi esimerkiksi jokin tuote tai palvelu ja katso miltä osoitteesi näyttää. Tässä esimerkkinä meidän “verkkokaupat” sivun osoite.

Avainsana sijoitettuna sivun osoitteeseen: sitekick.fi/verkkokaupat/

Jos osoite näyttää jotain muuta kuin sivun otsikon, tarkista palveluntarjoajalta, pystytkö muokkaamaan osoitetta. Kaikki alustat eivät anna vapaasti muokata osoitetta, jolloin kannattaa harkita alustan/palveluntarjoajan vaihtamista. Jos et pysty muuttamaan osoitetta, jäävät luultavimmin muutkin toiveet hakukoneoptimoinnista pelkäksi haaveeksi.

Luo nettisivulle aktiivisesti sisältöä, jota vierailijat haluavat

Tämän vaiheen tehokkuus määräytyy sen mukaan kuinka hyvin tunnet asiakaskuntasi. Nettisivuille on hyvä julkaista sisältöä vastaamaan asiakkaidesi tyypillisiin kysymyksiin.

Jos olet vasta aloittanut tai et muuten ole varma, mikä sisältö voisi kiinnostaa kävijöitä, voit toimia muun muassa seuraavilla tavoilla:

  • Kirjoita ostoprosessia helpottavia sisältöjä (miten palvelu toimii, case studyt, useimmiten kysytyt kysymykset ja vastaukset niihin jne.)
  • Katso, mistä kilpailijasi kirjoittavat ja kirjoita aiheista, joita he eivät ole käsitelleet tai, jos heidän tarjoama tieto on vanhentunutta ㅡ aika käyttää tilaisuus hyväksi

Voit myös hyödyntää työkaluja kuten Ubersuggest ja HubSpotin blog ideas generator.

Ubersuggest

Ubersuggest palvelun etusivu

Mene sivustolle www.neilpatel.com. Kirjoita hakulaatikkoon avainsana (esim. toimiala, tuote tai palvelu), valitse kieleksi suomi ja paina “search”.

Ubersuggest palvelun valikko

Valitse vasemmasta laidasta “content ideas”.

Ubersuggest palvelun content ideas osio

Etsi listauksesta sopivia aiheita ja teemoja, joista voit tuottaa sisältöä.

Blog ideas generator

Blog ideas generator palvelun etusivu

Mene sivustolle www.hubspot.com/blog-topic-generator.

  1. Kirjoita avainsana hakulaatikkoon ja paina “add”.
  2. Lisää korkeintaan 5 avainsanaa ja paina “give me blog ideas”.
  3. Saat 5 satunnaisesti luotua ehdotusta syötetyistä avainsanoista. Liittymällä HubSpotin sähköpostilistaan saat 250 lisäehdotusta.

Kun olet saanut kasattua aiheita julkaisuihin, pyri luomaan sisältöä säännöllisesti. Google arvostaa tuoretta sisältöä sekä aktiivisesti päivittyviä sivustoja. Samalla saat tarjottua kävijöille säännöllisesti syyn palata sivustollesi tai jopa liittyä sähköpostilistallesi.

Kehitä tarjoamaasi sisältöä analytiikan avulla

Kun olet saanut nettisivuillesi kävijöitä, kannattaa katsoa, miten eri sisällöt saavat huomiota. Tämä onnistuu kävijäseurannan avulla, hyödyntäen esimerkiksi täysin ilmaista Google Analytics -työkalua. Jos et ole vielä ottanut kävijäseurantaa käyttöön, kannattaa se tehdä välittömästi.

Lisää perusteluita ja käytännön esimerkkejä Google Analyticsin toiminnasta löydät blogistamme Miksi yrityksen pitäisi käyttää Google Analyticsia.

Jos taas haluat päästä aloittamaan käytön, käy lukemassa Google Analyticsin käyttöön ottaminen WordPress sivustolla.

Kun tiedät, mitkä sisällöt tuovat parhaiten kävijöitä sivustollesi, voit tehdä lisää samankaltaista sisältöä.

Yhteenveto

Hakukoneoptimointi ei ole kaikilta osiltaan todellakaan teknistä vaan pohjimmaisena on ymmärrys asiakkaiden tarpeista. Tarjoamalla vastauksia asiakkaiden polttaviin kysymyksiin voit nostaa sivustoasi hakutuloksissa ilman sen suurempia toimenpiteitä.

  1. Määritä toimialaltasi tarkempi aihe tai kohderyhmä, mihin keskityt ― ainakin aluksi.
  2. Luodessasi sisältöä esim. blogiin, sisällytä avainsana ainakin julkaisun otsikkoon ja osoitteeseen.
  3. Luo sisältöä aktiivisesti ja mieluiten säännöllisesti.
  4. Seuraa sisältöjen saamaa huomiota kävijäseurannalla ja kehitä tarjoamaasi sisältöä.

Mitä pidit tästä julkaisusta? Oliko ohjeistus selkeä? Voit myös esittää kysymyksiä aiheeseen liittyen.
Jätä mielipiteesi/kysymyksiä/palautetta komentteihin.

Jimi Iikkanen

Jimi Iikkanen

Jimi Iikkanen on toinen Sitekick Oy:n perustajista. Päivittäisessä toiminnassa Jimi ahertaa verkkosivujen ulkoasujen suunnittelun ja markkinoinnin parissa, joista hän myös intohimoisesti keskustelee tai kirjoittaa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.