Tuomas Viikeri pitää käsissään tietokonetta, jossa lukee: responsiiviset kotisivut. Blogiartikkelin tarjoaa Sitekick Oy.

Responsiiviset kotisivut

Nykypäivän kotisivut tulisivat olla jokaiselle ihmisille saavutettavat, käytti tämä millaista laitetta tahansa. Tällöin responsiivisuus astuu esiin luomaan jokaiselle käyttäjälle käyttäjäystävällisen kokemuksen kotisivuilla vierailtaessa.

Responsiiviset kotisivut ovat olleet jo pitkään standardi web-kehityksessä. Responsiivisuuden ei tulisi olla rahastettava lisäominaisuus, vaan jokaiseen moderniin kotisivutoteutukseen automaattisesti sisällytettävä työ. Mitä responsiivisuus kuitenkin sitten käytännössä tarkoittaa? Seuraavaksi käymme pikaisesti läpi, mitä termi pitää sisällään ja mitä se käytännön tasolla on.

Aiheet joita käsittelemme ovat seuraavat:

Mitä responsiivisuus tarkoittaa?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan responsiivisuudella tarkoitetaan kotisivujen sisällön ja rakenteen automaattista skaalautuvuutta sivustoa selattavan laitteen näyttökoon mukaan. Oli kyseessä sitten suuri pöytäkoneen näyttö, kannettava tietokone, tabletti tai älypuhelin, responsiiviset kotisivut näyttävät hyvältä ja ovat helposti käytettävät.

responsiiviset kotisivut näyttävät hyvältä eri kokoisilla näytöillä

Miksi kotisivujen tulisi olla responsiiviset?

Nykypäivänä kotisivujen käyttö älypuhelimilla on jopa suurempaa kuin tietokoneella (suomalaisten internetin käyttö, Tilastokeskus). Tästä syystä kotisivujen skaalautuminen puhelimien näytöille sopivaksi on erittäin tärkeää.

Mikäli kotisivut eivät ole nykypäivänä responsiiviset, on suuresti todennäköistä, että vierailija ei kotisivuille jää, vaan siirtyy sivustolta pois. Nykypäivänä responsiivisuuden ollessa jo arkipäivää, ovat internetin käyttäjät tottuneet responsiivisiin kotisivuihin, eivätkä monet suostu käyttämään sellaisia kotisivuja, jotka eivät ole responsiivisia.

Myös Google arvostaa kotisivujen responsiivisuutta (Googlen ilmoitus aiheesta). Tämä käy ilmi hakukonetuloksissa, joissa responsiivisilla kotisivuilla on suurempi todennäköisyys olla korkeammilla sijoituksilla, kuin sellaisilla sivuilla, jotka eivät ole responsiiviset. Hyötyä tulee siis myös hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

responsiiviset kotisivut huomioidaan Googlen hakutuloksissa

Miten kotisivut toteutetaan responsiivisiksi?

Kotisivujen responsiivisuus toteutetaan web-kehittäjän toimesta hyödyntäen CSS-tekniikkaa, jonka avulla asetetaan tietynlaiseen tyylitiedostoon kotisivujen tyylityksiä, kuten taustavärejä, fonttityylejä.

Mikäli sinulla on tarve toteuttaa kotisivusi kaikille laitteille soveltuviksi, ota yhteyttä kotisivujesi toteuttajaan.

Jos olet vasta perustamassa kotisivuja, varmista, että palveluntarjoaja huomioi responsiivisuuden toteutuksissaan. Voit lukea blogistamme myös yleisiä ohjeita kotisivujen perustamiseen.

Yhteenveto

Responsiivisuus on siis nykypäivänä tärkeä kotisivujen ominaisuus, joka tulisi huomioida jokaisessa toteutuksessa. Responsiivisista kotisivuista hyötyvät käyttäjät sekä sivun omistaja, joten syytä sen sivuuttamiselle ei ole.

Ota yhteyttä kotisivujesi toteuttajaan, mikäli kotisivujesi responsiivisuuden tila ei ole vielä haluamallasi tasolla. Vaihtoehtoisesti, voit ottaa myös yhteyttä meihin ja katsotaan yhdessä kotisivujesi responsiivisuus kuntoon.

Tuomas Viikeri

Tuomas Viikeri

Tuomas Viikeri on toinen Sitekick Oy:n perustajista. Tuomas vastaa päivittäisessä toiminnassa verkkosivustojen kehityksestä ja hallinnollisista asioista. Hän jakaakin mielellään tietämystään ja vinkkejä WordPressistä ja sen ympäröivästä maailmasta.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.