Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi kokonaisvaltaisena palveluna lisää kävijöitä Googlen kautta ja kasvatat myyntiäsi. Meidän hakukoneoptimoinnin palvelumme kattaa laajasti eri osa-alueet sisällöntuotannosta sivuston tekniseen optimointiin.

Hakukoneoptimointi mahdollistaa pitkäaikaisia tuloksia

Hakukoneoptimointi tunnetaan yleisesti pitkän aikavälin toimenpiteenä, jossa tulosten näkyminen vie aikaa. Vaikka tämä on osittain totta, voidaan tuloksia nähdä jo lyhyellä aikavälillä, kun löydetään tuloksekkaat toimenpiteet.

Sen sijaan hakukoneoptimoinnilla saavutetut tulokset kantavat hedelmää usein vielä pitkään. Siinä missä mainonnassa maksat jokaisesta sivustovierailusta, hakukoneoptimoidut sivut voivat tuoda kävijöitä vielä kuukausien tai jopa vuosien päästä.

Ratkaisumme

Ulkoistettu hakukoneoptimoinnin tiimi

Ulkoistettu hakukoneoptimoinnin tiimi sisältää juuri tilanteeseesi sopivan kokonaisuuden kiinteällä kuukausihinnalla.

Toteutamme määritettyjä toimenpiteitä säännöllisesti parhaiden tulosten saavuttamiseksi, tarjoten samalla ideoita ja kehitysehdotuksia. Palvelun laajuus, prosessin aikainen viestintä ja raportointi sovitaan asiakaskohtaisesti.

Sivuston tekninen taso vaikuttaa hakukoneoptimointiin useammalla tavalla — suorasti ja epäsuorasti. Huolehdimme, että tekniset asiat ovat ja pysyvät linjassa hakukoneoptimoinnin tavoitteiden kanssa.

Lue lisää aiheesta tekninen hakukoneoptimointi.

Palvelumme sisältää sisällöntuotantoa niin sivuston/verkkokaupan yleisten tekstien osalta kuin myös blogiartikkelien muodossa. Sisällöntuotannolla on merkittävä rooli hakukoneoptimoinnissa. Siksi on tärkeää, että sivustolla on laadukasta sisältöä, joka on muodostettu Googlen kriteerit mielessä pitäen.

Lue lisää aiheesta hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto.

Paikallinen hakukoneoptimointi on etenkin paikallisesti toimiville yrityksille tai yrityksille, joille kivijalka on tärkeä osa liiketoimintaa. Näillä optimoinnin toimenpiteillä yritys saadaan näkymään paremmin mm. erilaisissa karttapalveluissa, kuten Google Maps – ja Apple Maps -palveluissa ja paikallisilla hauilla, kuten ”hakukoneoptimointi tampere”.

Lue lisää aiheesta paikallinen hakukoneoptimointi.

Kuukausittainen hakukoneoptimointi sisältää aktiivinen tulosten seurannan sekä säännöllisin aikavälein niistä raportoiminen. Raportoinnissa näemme tärkeäksi muutosten rehellisen ja selkeän viestimisen. Saadun datan perusteella muodostamme myös kehitysehdotuksia, miten hakukoneoptimointia voidaan jälleen edistää. Pidämme sinut siis ajan tasalla koko prosessin ajan.

Lue lisää aiheista seuranta ja raportointi.

Asiakaspalaute

"Sitekickin ja Tuomaksen kanssa on ollut tosi mukava tehdä hommia ja olemme saaneet parannettua huomattavasti verkkosivujemme visuaalisuutta, käyttäjäkokemusta ja hakukonelöydettävyyttä. Yhteistyö on mutkatonta ja osaavaa. Palvelu on räätälöity juuri meidän tarpeisiin."
Kalle Mäkinen
Campusta Oy

Asiakaspalaute

"Tehtiin Sitekickin kanssa hakukoneoptimointia reilu vuoden verran. Erittäin hyvä firma. Hyvää palvelua ja sitoutuneet yrittäjät, joiden kanssa homma toimii. Lämmin suositus!"
Mikki Aalto-Ylevä
Haltu Oy

Miten etenemme hakukoneoptimoinnissa?

Toteutamme kattavat kartoitukset avainsanoille ja kilpailijoille, minkä mukaan määritämme tarvittavat toimenpiteet hakukoneoptimoinnissa.

Kuukausittaisessa hakukoneoptimoinnissa keskitymme senhetkiseen tilanteeseen nähden järkevimpiin toimenpiteisiin.

PROSESSI

Kartoituskeskustelu ja toimintaan tutustuminen

Aloitamme prosessin aina kartoituskeskustelulla. Kupposen äärellä käydään sitten keskustelua yrityksesi toiminnasta, tavoitteista sekä toiveista.

Keskusteluun kuuluu myös tärkeimpien kilpailijoiden määrittäminen, mikäli ne ovat ennestään tiedossa.

Hakusanakartoitus ja kilpailija-analyysi

Jotta hakukoneoptimointia voidaan tehdä tavoitteellisesti ja tehokkaasti ovat hakusanakartoitus sekä kilpailutilanteen ymmärtäminen tärkeää.

Kartoitusten pohjalta voimme muodostaa etenemissuunnitelman sekä kertoa tarkemmin minkälaisia tuloksia voit olettaa sivustollesi ajan saatossa.

Kuukausittaiset toimenpiteet

Kartoitusten pohjalta tehtyä etenemissuunnitelmaa lähdetään toteuttamaan ja tarkentamaan kuukausittaisella tasolla tehtävien toimenpiteiden ja Google-sijoitusten seurannan pohjalta.

Kuukausittaiset toimenpiteet vaihtelevat asiakaskohtaisesti.

Raportointi ja seuraavat toimenpiteet

Tärkeänä osana prosessia on kuukausittaiset tapaamiset, joissa käydään kuukauden aikana tehdyt toimenpiteet, havainnot ja saadut tulokset.

Näiden lisäksi käydään läpi seuraavassa kuussa tehtävät toimenpiteet.

Strategisen hakukoneoptimoinnin alkutyöt

Mistä tuloksellinen hakukoneoptimointi lähtee liikkeelle?

Kilpailija-analyysi

Hakukoneoptimointi on kilpailua, minkä vuoksi on tärkeää tietää, keitä vastaan kilpaillaan. Tietämällä kilpailijat, voimme realistisesti arvioida eri toimintojen ja hakusanojen kannattavuuden.

Hakusanakartoitus

Hakusanakartoituksessa määritetään yrityksen toimintaan sopivat hakusanat. Samalla määritetään, mihin hakusanoihin on kannattavaa panostaa.

Sivuston tekninen tila

Sivuston tekninen tila määrittää kuinka mielellään hakukoneet ohjaavat sivustolle. Huono tekninen toteutus voi vesittää kaikki muut hakukoneoptimoinnin toimet.

Case studyt

Tutustu asiakkaidemme hakukoneoptimoinnilla saamiin hyötyihin

Artikkelit

Lue lisää hakukone­optimoinnista

Nappaa lukuun alta artikkeleita hakukoneoptimoinnista ja blogistamme löydät niitä lisää!

Usein kysyttyjä kysymyksiä hakukoneoptimoinnista

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa kattoterminä toimia, joilla verkkosivua optimoidaan sen näkyvyyden ja sijoittumisen parantamiseksi hakukoneiden tulossivuilla. Hakukoneoptimointi voi olla toimenpiteinä esimerkiksi tekstisisältöjen optimointia, sivuston käyttökokemuksen optimointia tai linkitysten lisäämistä sivuston sisällä. Hakukoneoptimointi on tärkeää yrityksellesi, koska se auttaa lisäämään orgaanista liikennettä verkkosivustollesi, parantaa yrityksesi verkkonäkyvyyttä ja luo uskottavuutta sekä luottamusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

Hakukoneoptimoinnin tulosten näkymisen nopeus voi vaihdella riippuen useista tekijöistä, kuten toimialasi kilpailusta, verkkosivustosi nykytilasta ja jo toteutettujen hakukoneoptimoinnin toimien tehokkuudesta. Yleensä hakukoneiden sijoituksissa ja orgaanisessa liikenteessä voidaan havaita selkeitä parannuksia muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen hakukoneoptimoinnin toimien aloittamisen jälkeen. Merkittävien tulosten saavuttaminen voi kuitenkin kestää useista kuukausista vuoteen tai kauemmin, etenkin jos toimialasi on kovin kilpailtu. Hakukoneoptimointiin kannattaakin suhtautua pitkäaikaisena investointina, joka vaatii jatkuvaa optimointia ja hiomista, sillä kilpailutilanne hakukoneissa voi muuttua nopeallakin tahdilla. Palkintona pitkäaikainen ja laadukas hakukoneoptimointi voi kantaa pitkään tuloksia.

Googlen tai minkään muun hakukoneen ensimmäiselle sivulle sijoittumista ei voida taata. Hakukoneiden algoritmit ovat monimutkaisia ja ne kehittyvät jatkuvasti, ja sijoituksiin vaikuttavat monet tekijät, kuten kilpailu, avainsanojen relevanttius, verkkosivuston auktoriteetti ja käyttökokemus. Vaikka käytämmekin hyväksi havaittuja hakukoneoptimoinnin strategioita verkkosivustosi näkyvyyden ja sijoituksen parantamiseksi, ensimmäisen sivun sijoitusten saavuttaminen ja ylläpitäminen vaatii jatkuvaa työtä ja sopeutumista algoritmin muutoksiin. Mikäli toimiallasi oleva kilpailu ei ole hakukoneissa kovin kiihkeää, voi kuitenkin korkeat sijoitukset olla mahdollista saavuttaa suhteellisen helpostikin.

Lähtökohtaisesti me teemme kaikki tarvittavat hakukoneoptimoinnin muutokset asiakkaidemme sivustoille. Meillä on laadukas osaaminen nettisivujen kehittämisen osalta, joten muutokset sivustolle hakukoneoptimointia varten eivät tuota meille minkäänlaista haastetta. Jos omaat oman tiimin tai henkilön verkkosivujen kehitykseen, niin voimme toki myös mukautua tällaiseenkin yhteistyöhön. 

Tuotamme yhteistyön alussa avainsanatutkimuksen. Tunnistamme merkitykselliset avainsanat erilaisten työkalujen avulla sekä tutkimalla avainsanoja suoraan hakukoneen kautta. Valitsemme sellaisia avainsanoja optimoitavaksi, joilla on suuri hakuvolyymi ja mahdollisimman vähäinen kilpailu. Toisaalta osa avainsanoista voi olla matalemman hakuvolyymin avainsanoja, mutta jos ne ovat yritykselle kaupallisesti tärkeitä avainsanoja, on hakukoneoptimointia syytä tehdä myös näille avainsanoille. Avainsanatutkimuksen lisäksi toteutamme myös hakukoneoptimoinnin kilpailija-analyysin.