Hakukoneoptimointi – 5 merkittävää hyötyä yritykselle

Artikkelin aiheet

Nykypäivänä yritysten digitaalinen näkyvyys on kiistatta erityisen tärkeää. Ilman digitaalista preesensiä yritys jättää hyödyntämättä valtavan potentiaalin saavuttaa oma asiakaskunta tehokkaasti. Yrityksesi tulee esiintyä verkossa monikanavaisesti, vakuuttavasti ja erottuvasti, jotta potentiaaliset asiakkaasi saavat yrityksestäsi positiivisen muistijäljen ja tarpeen syntyessä kääntyvät puoleesi.

Hakukoneoptimointi on yksi digitaalisen markkinoinnin keino, jonka avulla pyritään nostamaan yrityksesi nettisivut korkeille sijoituksille hakukoneissa (jatkossa Google) halutuilla avainsanoilla. Jos olet esimerkiksi myynnin konsultti, niin hakukoneoptimointi auttaa sinua esiintymään Googlen ensimmäisten hakutulosten joukossa esimerkiksi avainsanoilla “myynnin konsultointi”, “myyntikonsultti” tai jollain muulla vastaavalla hakutermillä. Sijoitusten nostattamisella pyritään saamaan yrityksen nettisivuja useammin esille hauissa ja näin mahdollistaa nettisivuliikenteen kasvattaminen.

Hakukoneoptimoinnilla pyritään saavuttamaan siis klikkauksia nettisivuille, mutta mitä muita hyötyjä sillä voidaan saavuttaa?

Tässä artikkelissa tarkastelen viittä arvokasta hyötyä, jotka verkkosivuliikenteen kasvattamisen ohella on tärkeää myös muistaa hakukoneoptimointia miettiessä:

  • Hakukoneoptimointi luo merkittävää kilpailuetua
  • Hakukoneoptimointi tuo laadukkaita nettisivuvierailijoita
  • Hakukoneoptimointi lisää brändisi luotettavuutta, uskottavuutta ja tunnettuutta
  • Hakukoneoptimointi tuo pitkäaikaisia tuloksia
  • Hakukoneoptimointi tukee hakusanamainontaa

Jos haluat lukea yleisesti mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa, niin voit lukea artikkelimme “Mitä on hakukoneoptimointi (SEO)? Termin selitys ja 4 ohjetta aloittamiseen”.

Hakukoneoptimointi luo merkittävää kilpailuetua

Kun yrityksen potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa palveluista tai tuotteista tai yleisesti toimijaa tarpeisiinsa Googlen kautta, niin korkea sijoitus Googlessa luo yritykselle huomattavasti paremman mahdollisuuden kotiuttaa asiakkuus. Tästä syystä hakukoneoptimointi on valtava kilpailuetu niille toimijoille, jotka sitä tekevät verrattuna kilpailijoihin, jotka sitä eivät tee.

Hakukoneoptimointiin perustuva amerikkalainen blogi Backlinko suoritti tutkimuksen, jossa he analysoivat neljää miljoonaa Google-hakua. Tutkimuksesta selvisi, että keskimääräisesti 27.6% kaikista klikkauksista kulkeutuu Google-haun ensimmäisellä sijalla olevalle sivustolle. Kolme ensimmäistä sijaa hakutuloksissa saa yhteenlaskettuna yli puolet (54.4%) kaikista klikkauksista.

Alempia vaihtoehtoja ensimmäisellä hakutulossivulla voidaan myös ottaa joskus vertailuun. Toiselle hakutulossivulle päädytään kuitenkin vain harvoin, puhumattakaan kolmannesta hakutulossivusta tai siitä eteenpäin. Alla pylväskaavio ensimmäisen sivun hakutulosten klikkausten jakautumisesta prosentuaalisesti.

Pylväskaavio orgaanisten Google-tulosten CTR:stä eli klikkaussuhteesta. Ensimmäinen sija saa kaikista klikeistä 27.6% ja loput jakautuu laskevasti muille sijoituksille.
Lähde: https://backlinko.com/google-ctr-stats

Näiden tietojen saattamana on siis elintärkeää, että sijaitset vähintään ensimmäisellä sivulla Googlessa halutuilla avainsanoillasi, jotta olet edes mukana kilpailussa. Jos saavutat halutuilla avainsanoillasi sijan yksi, niin olet saavuttanut merkittävän kilpailuedun, koska suuri osa näistä Google-hauista tulee päätymään sinun sivustollesi.

Hakukoneoptimointi tuo laadukkaita nettisivuvierailijoita

Googlesta etsitään usein tuotteita tai palveluiden toimittajia. Näillä hakijoilla on siis usein jo syntynyt tarve tai halu suorittaa ostotapahtuma. Sen sijaan, että pyrit luomaan uutta tarvetta markkinoinnin ja mainonnan avulla, niin voit hakukoneoptimoinnin avulla keskittyä näihin asiakkaisiin, joilla on jo syntynyt tarve tarjoamillesi tuotteille tai palveluille.

Laadukkaasti tehty hakukoneoptimointi ei tuota sinulle siis vain lisää yleistä nettisivuliikennettä. Googlen kautta sivustollesi saapuva laadukas ja ostovalmis asiakaskunta johtaa luontaisesti korkeampaan määrään laadukkaita liidejä tai suoria ostotapahtumia verrattuna aikaisempaan tilaan.

Tarjoa tälle ryhmälle laadukasta ja ajantasaista tietoa miten ostaa tai tehdä ostopäätös tuotteidesi tai palveluidesi osalta hyödyntäen samalla haluttuja avainsanoja, niin tulet varmasti huomaamaan eron entiseen.

Hakukoneoptimointi lisää brändisi luotettavuutta, uskottavuutta ja tunnettuutta

Hakukoneoptimoinnista puhuttaessa kuulee usein puhuttavan vain määrällisistä asioista, kuten esimerkiksi lisääntyneestä nettisivuliikenteestä, liideistä tai konversioprosenteista. Poistamatta näiden ilmiselvää tärkeyttä, on hyvä muistaa, että hakukoneoptimointi tuo muutakin arvoa.

Aiemmin mainitun tutkimuksenkin mukaan ensimmäiset sijat Googlessa ovat ne, jotka tuovat eniten klikkauksia. Mutta miksi se on näin? Ensimmäisellä sivulla ja varsinkin ensimmäisellä sijoilla olevat nettisivut luovat Google-hauissa luotettavuutta. Ne koetaan korkealaatuisemmaksi kuin alemmat sijoitukset. Kun luotettavuus ja mielikuva yrityksesi laadusta paranee, voidaan sanoa että yrityksesi uskottavuus paranee alallasi.

Luotettavuuden ja uskottavuuden lisäksi hakukoneoptimointi tuo enemmän silmäpareja Googlessa nettisivujesi ääreen. En puhu siis nettisivuliikenteestä. Pelkästään se, että Google-haussa esiintyy nettisivujesi linkki, voi se jo itsessään jättää muistijäljen yrityksestäsi. Jos tämä tapahtuu enenevissä määrin sijoitusten kehittyessä, yrityksesi tunnettuus kehittyy.

Hakukoneoptimoinnilla lisäät siis yrityksesi luotettavuutta, uskottavuutta ja tunnettuutta.

Hakukoneoptimointi tuo pitkäaikaisia tuloksia

Siinä missä mainoskampanjat voivat tuoda lyhyellä aikavälillä loistavia tuloksia, hakukoneoptimointi keskittyy pitkän aikavälin tuloksiin. Hakukoneoptimointi on laaja kokonaisuus, mutta se pitkälti on laadukasta ja suunnitelmallista sisällöntuotantoa, joka palvelee yrityksen asiakkaita.

Eri alojen perusasiat usein kestävät aikaa, jonka takia sisällöntuotannon parissa tehty työ voi kantaa vuosia. Suunnitelmallinen sisällöntuotanto hakukoneoptimoinnin näkökulmasta usein myös nivoo aihealueita yhdeksi kokonaisuudeksi, jota yleensä ei saavuteta lyhyellä aikavälillä.

Hakukoneoptimointi tukee hakusanamainontaa

Hakusanamainonta on maksullista mainontaa Googlen hakutuloksissa, jossa yritys maksaa jokaisesta mainoksen klikkauksesta, joka johtaa yrityksen nettisivuille. Mainokset hakutuloksissa esiintyvät aina ennen tai jälkeen varsinaisia maksuttomia, tai orgaanisia, hakutuloksia. Hakusanamainonta on usein tehokasta ja sillä voi saavuttaa nopeasti tuloksia, jonka takia jotkut yritykset valitsevat hakukoneoptimoinnin sijaan hakusanamainonnan. Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta kuitenkin tukevat toisiaan.

Hakusanamainonta auttaa sinua tuomaan linkityksen sivustollesi hakutulosten kärkeen. Hakukoneoptimoinnin avulla lisäät näkyvien linkkien määrää. Jos sivustosi näkyy varsinaisten hakutulosten kärjessä, niin on mahdollista, että sivustosi näkyy heti ensimmäisessä näkymässä kahdesti – sekä hakusanamainonnan osalta että varsinaisena hakutuloksena. Tämä lisää entuudestaan asiakkaan päätymistä juuri sinun nettisivuillesi. Alla kuvaesimerkki tilanteesta, jossa hakutuloksessa on sekä mainos että orgaaninen hakutulos.

Lisäksi, usein hakuja tekevät ihmiset haluavat hypätä mainosten yli ja siirtyä nettisivuille vasta varsinaisista hakutuloksista. Ollessasi hakutulosten kärjessä sekä hakusanamainonnalla että hakukoneoptimoinnilla, luot yrityksestäsi Googlessa erittäin varteenotettavan kuvan.

Hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi voi myös elää symbioosissa niin, että alkuun hakusanamainonnalla on suurempi rooli tuoda vierailijoita nettisivuille nopeasti ja varmemmin verrattuna varsinaisiin hakutuloksiin. Hakukoneoptimoinnin tulosten kehittyessä ja sivuston sijoitusten parantuessa, voi hakusanamainonnan rooli pienentyä ja hakukoneoptimoinnista tulevan liikenteen rooli olla suurempi. Näin maksat vähemmän mainonnasta ja keräät liikennettä nettisivuillesi ilmaisten klikkausten muodossa.

Yhteenveto

Toivottavasti tästä artikkelista oli sinulle hyötyä ja ymmärrät nyt vielä kattavammin, mitä arvoa hakukoneoptimointi voi tuoda yrityksellesi.

Jos haluaisit selvittää voisiko hakukoneoptimointi olla yrityksellesi sopiva markkinoinnin keino, niin ota ihmeessä meihin yhteyttä! Sovitaan tapaaminen ja katsotaan miten me lähdettäisiin tekemään yhteistyötä asian tiimoilta.

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *