Digitaalinen mainonta on yksi tehokkaimmista ja vaikuttavimmista tavoista tavoittaa kohdeyleisösi. Digitaalisessa mainonnassa voit kohdistaa mainonnan erityisesti henkilöihin, jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita tuotteestasi tai palvelustasi. Lisäksi digitaalinen mainonta voi olla kustannustehokkaampaa kuin perinteiset mainosformaatit.
Digitaalisessa mainonnassa voit myös seurata mainoskampanjasi tuloksellisuutta. Näet muun muassa, missä mainoksesi näkyvät, kuinka moni niitä klikkaa ja kuinka paljon liikennettä ne tuottavat sivustollesi. Näiden tietojen avulla voit tehdä kampanjaasi tarvittaessa muutoksia varmistaaksesi, että saat parhaan mahdollisen hyödyn sijoituksellesi.
Niin ja mainoskampanjaan voi tehdä muutoksia milloin tahansa eli sinun ei tarvitse odottaa kampanjan päättymiseen asti.
Digitaalinen mainonta on myös loistava tapa lisätä yrityksen tunnettuutta. Sijoittamalla mainoksia suosituille sivustoille ja sosiaalisen median alustoille, voit tavoittaa suuren määrän ihmisiä, jotka eivät ehkä ole olleet tietoisia yrityksestäsi tai tuotteestasi.
Digitaalisen mainonnan hyödyt
Oikein tehtynä digitaalinen mainonta voi olla uskomattoman tehokas tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ja kasvattaa liiketoimintaa. Nykypäivänä, kun ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa verkossa, on järkevää sijoittaa rahaa mainoksiin, jotka näkyvät erilaisilla sivustoilla ja sovelluksissa.
Digitaalista mainontaa on monessa eri muodossa, bannerimainoksista ja hakusanamainonnasta sosiaalisen median mainontaan ja sähköpostimarkkinointiin.
Koska käytettävät kanavat eroavat toisistaan, tehokkaimmat kampanjat räätälöidään yrityksen ja kohderyhmän mukaan.
Nämä taustatiedot mielessä pitäen voidaankin siirtyä käsittelemään pikaisesti digitaalisen mainonnan tärkeimpiä hyötyjä.
1. Tavoittavuus
Kun miljoonat ihmiset viettävät aikaa verkossa, digitaalinen mainonta tarjoaa valtavan tavoittavuuden kaikenkokoisille yrityksille. Kansainvälisillä markkinoilla tavoittavuus on vielä moninkertaisesti suurempaa.
Tavoittavuus on tottakai aina tärkeää suhteuttaa oman kohderyhmän kokoon. Jos vaikka Suomessa on olemassa vain kourallinen kohderyhmääsi sopivia yrityksiä, ei ole välttämättä olennaista mainostaa tuhansille ihmisille.
2. Kohdentaminen
Tavoittavuuden vastapainona toimii digitaalisen mainonnan mahdollistama kohdentaminen tehokkaasti yrityksesi kohderyhmään. Voit kohdentaa mainoksia potentiaalisille asiakkaille heidän kiinnostuksen kohteidensa, demografisten tietojensa ja jopa verkkokäyttäytymisensä perusteella.
Tavat kohdentamiselle sekä kohdentamisen tarkkuus vaihtelee kuitenkin valitun mainontatavan / -kanavan mukaan. Kohdentaminen on vuosien varrella muuttunut yksityisyydensuojan tarkemman huomioinnin myötä paikoittain vähemmän tarkaksi.
3. Kustannustehokkuus
Digitaalisella mainonnalla on potentiaalia olla todella kustannustehokas tapa hankkia asiakkaita. Voit tavoittaa suuria, tarkasti kohdistettuja yleisöjä ja saada uusia liidejä / asiakkaita hankittua todella matalilla kustannuksilla. Kustannustehokkuus riippuu kuitenkin monesta tekijästä, minkä vuoksi hyvin suunniteltu lähestyminen mainontaan on tärkeää.
Kustannustehokkuudessa on syytä pitää mielessä myös, että vaikka kustannukset voivat olla matalat, se ei tarkoita, että mainostusbudjettia tulisi leikata. Usein kustannusten kannalta parhaisiin tuloksiin päästäänkin pitkäaikaisella mainonnalla, missä budjettia on ollut tavoitteisiin suhteutettuna riittävästi.
4. Henkilökohtaisuus
Yksi digitaalisen mainonnan selkeistä eduista on, että mainontaa voidaan personoida käyttäjälle, luoden houkuttelevampi kokemus. Mainonnan personointi voi vuorostaan johtaa korkeampaan klikkausprosenttiin ja mahdollistaa, että yrityksesi jää paremmin asiakkaan mieleen.
5. Tulosten seurattavuus
Digitaalisen mainonnan suurimpia etuja on ehdottomasti tulosten seurannan tarkkuus. Mainonnan toimivuudesta voidaan kerätä tarkkaa tietoa aina näyttökerroista ostokseen / yhteydenottoon asti.
Tämä mahdollistaa syvemmän ymmärryksen kohderyhmästä sekä eri mainosten toimivuudesta. Näitä tietoja voidaan sitten hyödyntää uusien mainosten suunnittelussa ja liiketoiminnan kehittämisessä.
Huomioitavaa
Tuloksekas mainonta digitaalisissa kanavissa on kuitenkin monen asian summa eli hyödyt voivat näkyä jokaiselle mainostajalle eri tavalla. On syytä myös ottaa huomioon, että viime vuosien aikana kilpailu on kasvanut valtavasti digitaalisessa mainonnassa.
Kilpailun myötä kustannukset ovat paikoitellen nousseet ja mainoksien lisääntyessä on syytä miettiä, miten saa erottauduttua massasta.
Kilpailun kasvun lisäksi myös mainostustavat ovat muuttuneet monilta osin, minkä takia aiemmat käsityksesi digitaalisesta mainonnasta eivät välttämättä enää pidä paikkaansa.
Yhteenveto
Digitaalinen mainonta kasvattaa suosiotaan vuosi vuodelta, ja ihan syystä. Digitaalisella mainonnalla on monia etuja, kuten mahdollisuus kohdentaa mainonta tietylle yleisölle, mitata tuloksia ja luoda henkilökohtaisempi yhteys kuluttajiin.
Digitaalinen mainonta on loistava valinta monenlaisille yrityksille, kunhan mainonta toteutetaan järkevästi ja käytettävät kanavat on perustellusti valittuja.
Digitaalisten kanavien ja yksityisyydensuojan muutosten myötä digitaalinen mainonta muuttuu nopeasti, minkä vuoksi on tärkeää, että mainonnan toteuttaja on ajan tasalla uusimmista muutoksista.