Maksettu mainonta – 5 syytä käyttää digimarkkinoinnissa

Artikkelin aiheet

Maksettu mainonta on yksi tehokkaimmista ja vaikuttavimmista tavoista tavoittaa kohdeyleisösi internetissä. Se tarkoittaa sellaista digimarkkinoinnin tapaa, jossa käytetään rahaa mainoksen näyttämiseen eri paikoissa, kuten sosiaalisessa mediassa, verkkosivustoilla tai Googlen hakutulosten kärjessä.

Maksetussa mainonnassa voit kohdistaa mainoksesi erityisesti henkilöihin, jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita tuotteestasi tai palvelustasi, mutta eivät välttämättä vielä ole tietoisia yrityksestäsi. Otetaan esimerkiksi sosiaalisen median kanavat. Kun yritys tekee postauksen sosiaalisen median kanavalleen se näkyy vain niille, jotka jo seuraavat yritystäsi. Maksetun mainonnan avulla saadaan laajennettua näkyvyyttä ja kohdennettua yrityksen mainos myös sille osalle kohderyhmää, joka ei vielä seuraa yritystäsi tai ole välttämättä edes tietoinen siitä.

Lisäksi tällainen mainontatapa voi olla kustannustehokkaampaa kuin perinteiset mainosformaatit.

Maksetussa mainonnassa voit myös seurata mainoskampanjasi tuloksellisuutta. Näet muun muassa, missä mainoksesi näkyvät, kuinka moni niitä klikkaa ja kuinka paljon liikennettä ne tuottavat sivustollesi. Näiden tietojen avulla voit tehdä kampanjaasi tarvittaessa muutoksia varmistaaksesi, että saat parhaan mahdollisen hyödyn sijoituksellesi.

Niin ja mainoskampanjaan voi tehdä muutoksia milloin tahansa eli sinun ei tarvitse odottaa kampanjan päättymiseen asti.

Tämä on myös loistava tapa lisätä yrityksen tunnettuutta. Sijoittamalla mainoksia suosituille sivustoille ja sosiaalisen median alustoille, voit tavoittaa suuren määrän ihmisiä, jotka eivät ehkä ole olleet tietoisia yrityksestäsi tai tuotteestasi.

Maksetun mainonnan hyödyt

Oikein tehtynä se voi olla uskomattoman tehokas tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ja kasvattaa liiketoimintaa. Nykypäivänä, kun ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa verkossa, on järkevää sijoittaa rahaa mainoksiin, jotka näkyvät erilaisilla sivustoilla ja sovelluksissa.

Mainontaa on monessa eri muodossa, bannerimainoksista ja hakusanamainonnasta sosiaalisen median mainontaan ja sähköpostimarkkinointiin.

Koska käytettävät kanavat eroavat toisistaan, tehokkaimmat kampanjat räätälöidään yrityksen ja kohderyhmän mukaan.

Nämä taustatiedot mielessä pitäen voidaankin siirtyä käsittelemään pikaisesti sen tärkeimpiä hyötyjä.

1. Tavoittavuus

Kun miljoonat ihmiset viettävät aikaa verkossa, maksettu mainonta tarjoaa valtavan tavoittavuuden kaikenkokoisille yrityksille. Kansainvälisillä markkinoilla tavoittavuus on vielä moninkertaisesti suurempaa.

Tavoittavuus on totta kai aina tärkeää suhteuttaa oman kohderyhmän kokoon. Jos vaikka Suomessa on olemassa vain kourallinen kohderyhmääsi sopivia yrityksiä, ei ole välttämättä olennaista mainostaa tuhansille ihmisille.

2. Kohdentaminen

Tavoittavuuden vastapainona mainoksia voidaan myös kohdentaa osumaan tehokkaasti yrityksesi kohderyhmään. Voit kohdentaa mainoksia potentiaalisille asiakkaille heidän kiinnostuksen kohteidensa, demografisten tietojensa ja jopa verkkokäyttäytymisensä perusteella.

Tavat kohdentamiselle sekä kohdentamisen tarkkuus vaihtelee kuitenkin valitun mainontatavan / -kanavan mukaan. Kohdentaminen on vuosien varrella muuttunut yksityisyydensuojan tarkemman huomioinnin myötä paikoittain vähemmän tarkaksi.

3. Kustannustehokkuus

Mainonnalla on potentiaalia olla todella kustannustehokas tapa hankkia asiakkaita. Voit tavoittaa suuria, tarkasti kohdistettuja yleisöjä ja saada uusia liidejä / asiakkaita hankittua todella matalilla kustannuksilla. Kustannustehokkuus riippuu kuitenkin monesta tekijästä, minkä vuoksi hyvin suunniteltu lähestyminen mainontaan on tärkeää.

Kustannustehokkuudessa on syytä pitää mielessä myös, että vaikka kustannukset voivat olla matalat, se ei tarkoita, että mainostusbudjettia tulisi leikata. Usein kustannusten kannalta parhaisiin tuloksiin päästäänkin pitkäaikaisella mainonnalla, missä budjettia on ollut tavoitteisiin suhteutettuna riittävästi.

4. Henkilökohtaisuus

Yksi maksetun mainonnan selkeistä eduista on, että sitä voidaan personoida käyttäjälle, luoden houkuttelevampi kokemus. Personointi voi vuorostaan johtaa korkeampaan klikkausprosenttiin ja mahdollistaa, että yrityksesi jää paremmin asiakkaan mieleen.

5. Tulosten seurattavuus

Suurimpia etuja tällä mainontatavalla on ehdottomasti tulosten seurannan tarkkuus. Mainosten toimivuudesta voidaan kerätä tarkkaa tietoa aina näyttökerroista ostokseen / yhteydenottoon asti.

Tämä mahdollistaa syvemmän ymmärryksen kohderyhmästä sekä eri mainosten toimivuudesta. Näitä tietoja voidaan sitten hyödyntää uusien mainosten suunnittelussa ja liiketoiminnan kehittämisessä.

Huomioitavaa

Tuloksekas mainonta digimarkkinoinnissa on kuitenkin monen asian summa eli hyödyt voivat näkyä jokaiselle mainostajalle eri tavalla. On syytä myös ottaa huomioon, että viime vuosien aikana kilpailu on kasvanut valtavasti digitaalisessa mainonnassa.

Kilpailun myötä kustannukset ovat paikoitellen nousseet ja mainoksien lisääntyessä on syytä miettiä, miten saa erottauduttua massasta.

Kilpailun kasvun lisäksi myös mainostustavat ovat muuttuneet monilta osin, minkä takia aiemmat käsityksesi maksetusta mainonnasta eivät välttämättä enää pidä paikkaansa.

Yhteenveto

Maksettu mainonta kasvattaa suosiotaan vuosi vuodelta, ja ihan syystä. Sillä on monia etuja, kuten mahdollisuus kohdentaa mainonta tietylle yleisölle, mitata tuloksia ja luoda henkilökohtaisempi yhteys kuluttajiin.

Se on loistava valinta monenlaisille yrityksille, kunhan mainonta toteutetaan järkevästi ja käytettävät kanavat on perustellusti valittuja.

Digitaalisten kanavien ja yksityisyydensuojan muutosten myötä digimarkkinoinnin säännöstelyt muuttuu nopeasti, minkä vuoksi on tärkeää, että mainonnan toteuttaja on ajan tasalla uusimmista muutoksista.

Haluatko kuulla voisiko yrityksesi hyödyntää maksettua mainontaa? Ota  yhteys meihin niin kerromme mikä meidän mielestämme auttaisi teidän yritystänne kohti tavoitteitanne!

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.