Hakukoneoptimoinnin seuranta ja raportointi

Sitekickin hakukoneoptimoinnin prosessin olennaisena osana on seuranta ja raportointi. Seurannan avulla saamme tietoa siitä, miten sivusto suoriutuu hakutuloksissa, mitkä muutokset ovat tuottaneet haluttuja tuloksia ja mitä parannuksia voidaan tehdä entistä parempien tulosten saavuttamiseksi.

Mitä hakukoneoptimoinnin seurannalla tarkoitetaan?

Tyypillisiä hakukoneoptimoinnin tuloksia ovat paremmat sijoitukset Googlessa ja enemmän kävijöitä verkkosivustolla. Erilaisia mittareita käyttämällä pystytään seuraamaan kuinka hyvin näihin tuloksiin ollaan päästy. Seuranta auttaa meitä huomaamaan parannusta vaativia osa-alueita ja auttaa meitä jatkuvasti oppimaan paremmin kohderyhmäsi hakukonekäyttäytymistä, eli esim. minkälaiseen tarpeeseen haetaan ja minkälaisilla avainsanoilla.

Ratkaisumme

Hakukoneoptimoinnin seurannan hyödyt

Hakukoneoptimointi on tavoitteellista tekemistä, jolloin seurantaa on luonnollisesti hyvä tehdä. Sen avulla näemme mikä toimii ja mikä ei, opimme lisää kohderyhmän käyttäytymisestä ja sen avulla pystymme tekemään tehokkaampaa suunnitelmaa jatkoa varten.

Hakukoneoptimoinnin seurannan hyötyjä

Miten hakukoneoptimointia seurataan?

Hakukoneoptimoinnin seurannassa käytämme erilaisia mittareita, jotka liittyvät mm. avainsanojen sijoittumiseen hakukoneissa, sekä liikenteen määrän kasvuun hakukoneoptimointiin liittyvien toimenpiteiden jälkeen.

Avainsanoilla sijoittuminen hakutuloksissa

Laitamme yritykselle keskeiset avainsanat seurantaan ja seuraamme niiden sijoittumista säännöllisesti. Samalla näemme myös kuinka sivusto pärjää hakukoneissa kilpailijoihin verrattuna. Säännöllisten hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden jälkeen näemme minkälainen vaikutus sillä on ollut sivuston sijoittumiseen tietyllä avainsanalla hakiessa.

Sivuston laajuinen näkyvyys

Tämä mittari antaa yleisen kuvan siitä kuinka hyvin koko sivusto toimii hakukoneissa ja auttaa meitä huomaamaan millä osa-alueilla voimme tehdä parannuksia sivuston näkyvyyttä ajatellen. Käyttämiemme työkalujen avulla näemme sivuston näyttökerrat ja niiden kasvun Googlessa.

Sivuston näkyvyyttä mitatessa otamme tarvittaessa huomioon myös orgaanisen klikkausprosentin (CTR). Tällä tarkoitetaan sitä prosenttilukua, kuinka moni päätyy klikkaamaan hakutuloksissa näkyvää linkkiä. Vaikka sivusto sijoittuisi hyvin Googlessa, saattaa klikkausprosentti jäädä pieneksi. Tällöin osaamme reagoida tilanteeseen ja pystymme tekemään toimenpiteitä klikkausprosentin parantamiseksi.

Orgaaninen liikenne

Orgaanisella liikenteellä tarkoitetaan sellaisia kävijöitä, jotka päätyvät sivustolle hakukoneen kautta. Se on tärkeä mittari, sillä se kertoo meille kuinka hyvin hakukoneoptimoinnin strategia toimii ja kuinka paljon uusia kävijöitä sivustolle saadaan houkuteltua Googlen kautta.

Mitä korkeammalle sivusto sijoittuu Googlessa, sitä enemmän voidaan odottaa kävijöitä sivustolle. Tämän vuoksi hakukoneoptimointia kannattaa tehdä säännöllisesti.

Olennaiset konversiot

Konversio tarkoittaa haluttua toimenpidettä, joka sivustolla tapahtuu. Yleisesti se voi olla esim. yhteydenotto tai tarjouspyyntö, jota kohti käyttäjää ohjataan sivustolla. Kun käyttäjä jättää tarjouspyynnön se lasketaan konversioksi. Konversioiden määrää ja kasvua seurataan, jotta tiedetään minkälaisilla toimenpiteillä saadaan haluttuja tuloksia. 

Käymme konversioiden seuraamisen tapauskohtaisesti asiakkaan kanssa läpi. Joillekin yrityksille yhteydenottopyyntö saattaa olla tärkeämpi kuin toisille. Verkkokaupoille taas oston tapahtuminen saattaa olla tärkeämpi konversio kuin yhteydenottopyyntö. Yleisiä mitattavia konversioita ovat:

  • Yhteydenottolomakkeen täyttäminen
  • Ajanvaraus
  • Tietyn sivun katsominen verkkosivustolla
  • Puhelinnumeron klikkaaminen verkkosivustolla
  • Uutiskirjeen tilaaminen
  • Ostos (verkkokaupat)
  • Tuotteen lisääminen ostoskoriin (verkkokaupat)

Muita mittareita

Sivuston latausnopeus:  Sivuston nopeus tarkistetaan, kun hakukoneoptimoinnin parissa aletaan työskentelemään. Mikäli näyttää sille, että sivuston nopeutta tulee parantaa, niin tässä vaiheessa teemme toimenpiteitä sen edistämiseksi. Myöhemmin sivuston nopeutta voidaan tarpeen vaatiessa tarkastella uudelleen.

Sivustolla vietetty aika ja välitön poistumisprosentti: Sivustolla vietetty aika antaa suuntaa siitä, kuinka mielenkiintoiseksi sivuston sisältö koetaan. Jos keskimäärin koko sivustolla vietetty aika on esim. 15 sekuntia, voidaan olettaa, että sivustoon ei ole keretty tutustua kokonaan. Tätä tarkkaillessa voidaan saada selville, jos jokin tietty osa-alue sivustossa ei toimi ja se aiheuttaa turhautumista käyttäjissä.

Samalla tavalla välitön poistumisprosentti kertoo siitä, kuinka hyödylliseksi käyttäjät kokevat sivuston sisällön. Mikäli havaitaan, että välitön poistumisprosentti on suuri, voidaan olettaa, että käyttäjät eivät saa sivustolta sitä mitä he ovat hakemassa. Tällöin voidaan miettiä esim. hakukoneissa esiin tulevien otsikoiden ja meta-tekstien muokkaamista kuvaavammiksi tai pohtia pitääkö aiheelle luoda oma uusi alasivu, jolle käyttäjiä ohjataan.

Raportointi

Koska hakukoneoptimointi on kokonaisuutena monimutkainen ja sijoitukset sekä sijoittumiseen vaikuttavat kriteerit voivat muuttua todella nopeastikin, on raportoinnilla tärkeä rooli. Raportoinnin yhteydessä meillä on ajatusmallina itse tulosten esittelyn lisäksi pitää asiakas aidosti ajan tasalla siitä, miten sivuston hakukoneoptimointi on edennyt sekä mitä toimenpiteitä meidän on mahdollista ja syytä tehdä jatkossa.

Uskomme, että hakukoneoptimoinnilla saadaan parhaiten tuloksia silloin, kun asiakkaan kanssa säännöllisesti suunnitellaan toimenpiteet yhdessä, jolloin ne saadaan sovitettua parhaiten toiminnan nykytilaan ja myös mahdolliseen sesonkiluontoisuuteen.

Meillä ei siis ole tapana vain lähettää raporttia sähköpostilla, missä näkyy lukuja ja kuvaajia vaan pidämme kuukausittain (ellei toisin sovita) palaverin, jossa käydään läpi tehdyt toimenpiteet, saadut tulokset sekä seuraavan kuun toimenpiteet. Suosimme kuukausipalaveria myös siitä syystä, että siinä jää aikaa myös yhteiselle ideoinnille, joka tarjoaa arvokasta syventymistä yrityksen toimintaan. Mitä paremmin tunnemme yrityksen toiminnan, sen paremmin pystymme ottamaan sen huomioon myös esimerkiksi uusia sisältöjä suunnitellessa.

Hakukoneoptimoinnin seuranta ja raportointi kuuluvat palveluumme jatkuvana prosessina. Tulosten perusteella teemme tarvittavia muutoksia, kokeilemme erilaisia strategioita ja optimoimme sivustoa entistä paremmaksi.

Anna meidän huolehtia sivustosi sijoittumisesta Googlessa

Haluatko nousta Googlen sijoituksissa korkealle?

Varaa aika hakukoneoptimoinnin kartoituskeskusteluun

Case studyt

Tutustu asiakkaidemme hakukoneoptimoinnilla saamiin hyötyihin