Ensimmäiset nettisivut? 5 vinkkiä perustamiseen

Nettisivut toimivat kaiken verkkotoiminnan selkärankana. Niiden avulla voit esimerkiksi vahvistaa brändiäsi ja hankkia uusia asiakkaita jopa aukioloaikojen ulkopuolella. Nettisivujen tekeminen itse on viime vuosina yleistynyt helppokäyttöisten työkalujen ansiosta. Tämä on myös mahdollistanut nettisivuja tarjoavien yritysten lisääntymisen. 

Koska nettisivujen tekeminen on helpottunut, on myös tuloksettomien nettisivujen määrä lisääntynyt. Nettisivujen täyttäessä tarkoituksensa tehokkaasti on kyseessä todellinen rahasampo. Huonosti palvelevat nettisivut vuorostaan voivat tuoda vain ylimääräisia kuluja tai jopa vahingoittaa yrityksen imagoa.

Tämän vuoksi varsinkin pienyrityksille ja yksinyrittäjille on erittäin arvokasta noudattaa alla olevia ohjeita, jotta ylimääräisiltä kuluilta vältytään.

1. Mitä haluat saavuttaa?

On uskomatonta, kuinka usein nettisivuja lähdetään perustamaan ilman mitään ajatusta, mitä niillä halutaan saavuttaa.

Ennen kuin alat rakentamaan nettisivujasi tai etsimään sopivaa toteuttajaa, istu alas. Määritä huolella, mitä haluat nettisivujen avulla saavuttaa ja miten se tulee lisäämään myyntiäsi tai helpottamaan työtäsi. Nettisivujen perustamisessa on harvoin oikeasti niin kiire, etteikö tätä ehtisi tekemään. Jos olet vasta aloittamassa yritystoimintaasi, etene yksi askel kerrallaan. Tiedämme minkälaista yrittämisen aloittaminen on. Alussa on kovat visiot siitä,  mitä haluaa saavuttaa ja päivät venyvät, kun tekemistä tuntuu olevan niin paljon. Nettisivujen osalta on kuitenkin parempi olla selkeä, joten määritä yksi tavoite.

Jos budjettia on enemmän ja toimintaa on ollut jo pidempään, voi tavoitteitakin olla useampia. Suosittelen kuitenkin aloittamaan mahdollisimman yksinkertaisilla tavoitteilla, testata niiden toteutumista ja vasta sitten jatkokehittämään sivua. Näin saat säästettyä budjetissa, toteutus on nopeampaa ja pysyt ajan tasalla investoinnin kannattavuudesta.

2. Miten erotut muista?

Kun olet päättänyt, mitä haluat saavuttaa nettisivuillasi, on aika määrittää, miten erottaudut kilpailijoista. Nettisivujen menestyksen kannalta on tärkeää, että sivustosi ei ole samaa harmaata massaa kuin monella muulla. Hyvä tyyli erottautumistekijöiden määrittämiseen on tutkia kilpailijoita. Etsi alallasi toimivia kilpailijoita ja vieraile heidän nettisivuillaan. Tarkastele sivuston värimaailmaa, rakennetta ja tarjottua sisältöä.

Seuraavaksi kuvittele itsesi asiakkaan asemaan. 

Tarkastele sivustoja ja tee muistiinpanoja esimerkiksi seuraavien apukysymysten pohjalta:

Käyttökokemus
Kuinka selkeästi löydät tarpeelliset tiedot?
Onko sivustoa helppo käyttää?

Jos nettisivuilta ei löydä tarvittavia tietoja helposti, käyttökokemus on vaikea tai sivusto on erittäin hidas, käyttäjä todennäköisemmin lähtee. Helppokäyttöisyyden huomiotta jättäminen on virhe, jota et varmastikaan halua omalla sivustollasi tehdä.

Olemme käsitelleet aihetta syvemmin blogijulkaisussamme: Käyttökokemus, nettisivujen näkymätön myynnin tehostaja

Tunteet
Herättääkö sivusto luottamusta yritystä kohtaan?
Onko sivuston herättämät tunteet yrityksen toimintaan sopivia?

Esimerkiksi hautaustoimistolle sopivin tyyli ei luultavimmin ole sama kuin lasten lelukaupalla.

Jos nettisivuilla pystytään herättämään tunteita, jää kävijöille todennäköisemmin vahvempi muistijälki. Jälleen kerran, kirjoita nämä ylös, jotta muistat huomioida ne oman sivustosi kanssa.

Kilpailijoiden erot
Eroavatko kilpailijat toisistaan?

Jos löydät eroja, listaa positiiviset puolet ja mieti, voisitko korostaa niitä vielä enemmän omassa toiminnassasi?

Jo muutaman sivun tutkimisen jälkeen, saat listauksen, jonka pohjalta voit tehdä päätöksiä oman tyylisi määrittämiseen. Mitä enemmän erotut eduksesi, sitä parempi. 

3. Tunne liiketoimintasi

Tämä ohje saattaa kuulostaa ilmiselvältä, mutta varsinkin monille aloittaville yrittäjille se ei sitä ole. Enkä väitä, etteikö yritykset tietäisi omaa tarjontaansa. Olen törmännyt useasti tilanteeseen, jossa aloittavat yrittäjät eivät ole vielä täysin päättäneet yrityksen tavoiteltua brändiä, tuote- tai palvelutarjontaa yms. ennen nettisivujen perustamista. Lähtökohtaisesti tilanne ei ole ongelmallinen, mutta se voi johtaa yrittäjän kannalta ikäviin lopputuloksiin:

  1. Lopputuloksena on sivusto, joka ei viesti toiminnasta selkeästi ja kiinnostavasti. Tällöin nettisivut eivät palvele haluttua tavoitetta.
  2. Toteutus jää kesken. Jos palvelu on ostettu, syntyy kuluja, mutta ei tuloksia.
  3. Toteutus venyy ja kulut kasvavat.

Parempi on siis selvittää ennen projektin aloittamista, mitä yrityksestä halutaan kertoa, jotta vältytään ylimääräisiltä ongelmilta.

4. Kysy apua

Jos yrität pitää kulut mahdollisimman pieninä, ei välttämättä konsultoinnin hankkiminen tai ammattilaisten toteuttama brändisuunnittelu ole ensimmäisenä tehtävälistallasi. Verkossa on huomattavat määrät materiaaleja ja koulutuksia, minkä pohjalta voit opetella kaiken tarvittavan, mutta se tulee viemään aikaa. Kannattaa siis miettiä, paljonko pystyt käyttämään aikaa nettisivujen toteuttamiseen oman ydintoimintasi sijaan.

Jos tarvitset apua tarpeidesi kartoittamiseen, autamme mielellämme. Kartoitus ei sido sinua mihinkään ja se on täysin ilmainen. Voit ottaa meihin yhteyttä tästä.

5. Olet vasta alussa

Parhaisiin tuloksiin pääsemiseksi nettisivut vaativat jatkuvaa kehitystä. Kun olet saanut nettisivut valmiiksi, pitää asiakkaat jollain tavalla saada sivustollesi. Asiakkailta voit pyytää palautetta sivuston toimivuudesta, minkä pohjalta voit jälleen tehdä parannuksia. On kuitenkin hyvä muistaa olla kärsivällinen, sillä usein asiakasvirran saaminen nettisivuille vaatii aikaa.


Näiden ohjeiden pohjalta nettisivujesi perustaminen tulee olemaan paljon mutkattomampaa. Jos olet ostamassa toteutuksen ulkopuoliselta taholta, koosta muistiinpanosi selkeästi ymmärrettävään muotoon. Tämän kaltaisilla ohjeistuksilla toteuttajallekin muodostuu selvä kuva siitä, mitä ollaan tavoittelemassa.

Onnea ja menestystä yrityksellesi!

Jimi Iikkanen

Jimi Iikkanen

Jimi Iikkanen on toinen Sitekick Oy:n perustajista. Päivittäisessä toiminnassa Jimi ahertaa verkkosivujen ulkoasujen suunnittelun ja markkinoinnin parissa, joista hän myös intohimoisesti keskustelee tai kirjoittaa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.