Paikallinen hakukoneoptimointi

Paikallinen hakukoneoptimointi auttaa houkuttelemaan potentiaalisia asiakkaita lähialueelta. Se on osa laajempaa hakukoneoptimoinnin strategiaa ja on tärkeä toimenpide erityisesti yrityksille, joilla on toimintaa kiinteässä toimipisteessä.

Mitä on paikallinen hakukoneoptimointi?

Paikallinen hakukoneoptimointi (tai Local SEO) on paikalliselle yleisölle kohdennettua sisältöä tai muita hakukoneoptimoinnin toimia, joilla pyritään nostaa yrityksen sivuja paikallisissa hauissa. Paikalliset haut tarkoittavat Googlessa tehtyjä hakuja, joilla halutaan löytämään paikallisella alueella sijoittuva toimija, jolla on yleensä myös jokin kiinteä toimipiste, oli kyse sitten esimerkiksi ravintolasta, kuntosalista tai vaikka putkimiehestä.

Paikallisia hakuja tehdään usein “palvelu + sijainti” tyylisillä hakutermeillä, jolloin paikallista hakukoneoptimointia tekevä yritys nousee selkeästi paremmin esiin hakutuloksissa tällaisilla hauilla, kuin ne jotka eivät sitä tee. Paikallinen hakukoneoptimointi mahdollistaa siis yrityksen nousemisen hakutuloksissa esiin silloin kun käyttäjä tekee alueeseen tai paikalliseen liiketoimintaan liittyvän haun. Esimerkiksi meidän kohdalla paikallinen haku voisi olla “hakukoneoptimointi tampere”.

Ratkaisumme

Miksi paikallinen hakukoneoptimointi on tärkeää?

Paikallinen hakukoneoptimointi on erittäin tärkeää ottaa huomioon etenkin silloin, kun yrityksen tarjoama palvelu tapahtuu kiinteässä toimipisteessä tai rajatun alueen sisällä. Esimerkkejä tällaisista ovat mm. kuntosalit, korjaamot ja putkimiesten palvelut. Näiden yritysten potentiaaliset asiakkaat yleensä sijaitsevat järkevän kulkumatkan päässä, jolloin ensisijaisena tavoitteena ei olekaan tavoittaa asiakkaita koko Suomen alueelta, vaan pikemminkin paikallisesti.

Vaikka yrityksellä ei olisi kivijalkamyymälää, niin paikallisesta hakukoneoptimoinnista hyötyvät myös muut yritykset, sillä monet etsivät ensisijaisesti palveluntarjoajaa läheltä omaa sijaintia.

Paikallisissa hakutuloksissa Googlen kartta usein tuleekin esille, jossa Google esittää kartalla alueen toimijoita. Koska tämä karttaosio vie ison osan Googlen hakutulosten alkunäkymästä, kannattaa tähän karttanäkymään usein pyrkiä nousemaan sijoituksissa, jotta yrityksesi saa tarpeeksi ison näkyvyyden paikallisissa tuloksissa.

Mitä hyötyä paikallisesta hakukoneoptimoinnista on?

Miten paikallinen hakukoneoptimointi toimi?

Googlella on omat algoritminsa paikalliselle hakukoneoptimoinnille, joiden perusteella se tuo yrityksiä näkyviin. Niistä kolme tärkeintä tekijää ovat:

  • Relevanttius: Kuinka hyvin yrityksen Google Business Profile vastaa käyttäjän haussa käytettävää hakusanaa tai -lauseketta
  • Etäisyys: Kuinka kaukana Google arvioi käyttäjän olevan yrityksestä hakua tehdessä
  • Merkittävyys: Kuinka hyödyllisenä Google pitää juuri kyseistä yritystä haun tehneelle käyttäjälle

Näiden perusteella Google luo hakutulossivun, jossa ensiksi on karttanäkymä Local Pack (käsitellään myöhemmin tällä sivulla) ja kolmen osuvimman yrityksen tiedot ja sen jälkeen orgaaniset hakutulokset. 

Käydään seuraavaksi läpi asioita, miten paikallinen hakukoneoptimointi toimii ja miten sitä tehdään.

Google Business Profile

Googlen tarjoama palvelu Google Business Profile (ennen Google My Business) on tärkeä osa paikallista hakukoneoptimointia. Tässä palvelussa vahvistetaan yrityksen olemassaolo, määritetään tarkat tiedot yrityksen toiminnasta, kuten sijainti, yhteystiedot, aukioloajat ja valokuvia yrityksestä. Nämä tiedot on tärkeää pitää ajankohtaisena ja yhdenmukaisina yrityksen verkkosivujen kanssa. Esim. jos yhteystiedot tai osoitteet ovat verkkosivuilla erilaiset kuin Google Business Profilessa, on Googlen vaikea tietää kumpi on oikea tieto. 

Palvelun avulla voidaan kerätä myös arvosteluita yrityksestä. Yrityksen saamat suosittelut aiemmilta tai nykyisiltä asiakkailta lisää luotettavuutta. Arvosteluissa on aina riskinsä saada epäreiluja tai ei-toivottuja palautteita, mutta suositteluiden tuoma hyöty on kuitenkin riskin arvoinen, koska aidot asiakkaiden arvostelut on suuri signaali Googlelle, että yritys on aito toiminnassa oleva ja asiakkaita palveleva yritys.

Nämä kaikki palvelevat käyttäjää ja herättävät luottamusta, kun yrityksen tarkat tiedot tulevat esiin hakutuloksissa. Jos taas yritystä ei löydy Googlesta, voi se antaa negatiivisen reaktion ja herättää ihmetystä, onko koko yritystä edes olemassa.

Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista palvelussa on sijainnin asettaminen. Kun käyttäjä hakee alueeseen liittyvällä termillä, yrityksesi tulee esiin Google Maps -karttapalveluun. Tämä mahdollistaa myös sen, että yritys tulee näkyviin kartan alapuolella olevaan Local Pack- luetteloon jo ennen orgaanisia hakutuloksia. Tästä lisää seuraavassa kappaleessa.

Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa tähdätään yrityksen toiminta-alueen tehokkaaseen hakukonenäkyvyyteen. Sitä tehdessä analysoidaan termit, joilla paikallinen näkyvyys saadaan maksimoitua. Pelkästään karttapalvelussa näkyminen ei vielä riitä vaan yrityksen tulee näkyä myös hakukoneen tuloksissa. 

Local Pack

Kun Google Business Profile -tili on luotu, on yrityksen mahdollista nousta Local Pack -näkymään. Local Pack on Googlen karttanäkymään liittyvä ominaisuus, joka tuo kolmen osuvimman yrityksen tiedot näkyviin hakutuloksien alkuun ennen orgaanisia hakutuloksia, koska Google ymmärtää käyttäjän haun tarkoituksena olevan löytää yrityksen sijainti. Local Packissa näkyy näiden yritysten sijainnin lisäksi, puhelinnumerot, aukioloajat sekä arvostelut. 

Käytetään taas esimerkkinä kuntosalia. Kuvitellaan, että käyttäjä hakee lähialueen kuntosaleja ja paikallista hakukoneoptimointia tehneet kuntosalit listautuvat Local Packiin. Kuntosalien sijainnit eivät välttämättä eroa hirveästi toisistaan, jolloin käyttäjä luultavasti haluaa vertailla kuntosalien ominaisuuksia ja päätyy klikkaamaan näiden verkkosivuille tekemään vertailua.

Paikallinen sisältö

Yksi tehokas keino paikalliseen hakukoneoptimointiin on paikallisen sisällön tuottaminen. Tällä tarkoitetaan esim. tilannetta, jossa yrityksen toimintaa on useammalla eri alueella. Kuvitellaan vaikka, että kuntosali toimii Tampereella sekä Jyväskylässä. Tällöin molemmille kaupungeille kannattaa olla verkkosivustolla omat alasivunsa ja sisältönsä. Näillä alasivulla voidaan kertoa mm. kummankin salin osoitetiedot, aukioloajat, saapumisohjeet ja omat yhteyshenkilönsä. Kun käyttäjä hakee Googlesta kuntosalia, Google tunnistaa sijainnin ja osaa täten ohjata kuntosalin verkkosivuille oikean kaupungin kohdalle.

Paikallisen sisällön luomisessa voidaan hyödyntää myös esim. blogia, joissa käsitellään paikallisia aiheita tai tapahtumia.

Paikalliset avainsanat

Paikallisten avainsanojen käyttö sivuston rakenteessa ja sisällössä on olennainen osa paikallista hakukoneoptimointia.

Yleisesti ottaen paikalliset avainsanat ovat vähemmän kilpailtuja. Kun keskitytään paikallisiin avainsanoihin, on paremmat mahdollisuudet saavuttaa korkeammat sijoitukset hakukoneessa, kun kilpailu on rajoitetumpaa.

Kartoitamme kaikki potentiaaliset paikalliset avainsanat yhdessä asiakkaan kanssa sekä hyödyntäen teettämäämme avainsanatutkimusta.

Käyttäjät, jotka hakevat paikallisilla avainsanoilla ovat yleensä jo lähellä ostopäätöstä. Niiden käyttäminen auttaa houkuttelemaan juuri heitä potentiaalisiksi asiakkaiksi. Tämä pätee myös käyttäjiin, jotka ovat fyysisesti yrityksen toimipisteen lähellä.

Mobiiliystävällisyys

Paikallisia palveluita haetaan hyvin usein liikkeellä ollessa, eli toisinsanoen mobiililaitteilla. On tärkeää varmistaa, että sivusto ja paikallinen sisältö toimii mobiililaitteilla. Mobiiliystävällisyys vaikuttaa sijoittumiseen, sillä Google arvostaa mobiililaitteilla toimivia sivuja. Sijoittumisen lisäksi mobiiliystävällisyys vaikuttaa käyttäjäkokemukseen. Sivusto on tärkeää suunnitella niin, että siellä liikkuminen on helppoa ja vaivatonta. Liian pienet painikkeet tai epäselkeä rakenne saa käyttäjän poistumaan nopeasti ja etsimään toisen sivuston.

Paikallisen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta sivustolla on tärkeää olla osoitetiedot ja mahdollisesti jopa saapumisohjeet sekä karttatoiminto, josta klikkaamalla käyttäjä saa reittiohjeet suoraan puhelimeensa.

Arvosteluiden kerääminen

Arvostelut ovat tehokas tapa rakentaa luotettavuutta potentiaalisen asiakkaan silmissä. Ne ovat todiste aidoista asiakkaista, mitkä parantavat yrityksen mainetta. Positiivinen arvostelu on merkki siitä, että yrityksen on jo osoitettu toteuttavan laadukasta palvelua tai myyvän laadukkaita tuotteita. Muiden asiakkaiden kertomat kokemukset madaltavat kynnystä asioida kyseisen yrityksen kanssa.

Arvosteluiden keräämisellä on myös vaikutus paikalliseen hakukonenäkyvyyteen. Google ottaa huomioon arvostelut tehdessään hakukonesijoituksia. Positiiviset arvostelut voivat parantaa yrityksen sijoitusta ja auttaa sitä kautta erottumaan kilpailijoista. Runsaasti positiivisia arvosteluita saaneella yrityksellä on kilpailuetu muihin paikallisiin yrityksiin verrattuna.

Google myös arvostaa sitä, että kerättyihin arvosteluihin vastataan, koska se myös kertoo Googlelle taas kerran, että yritys on todellinen toimija. Arvosteluihin vastaaminen myös auttaa paikallisessa hakukoneoptimoinnissa.

NAP-tiedot

NAP-tiedot tarkoittavat nimeä (Name), osoitetta (Address) ja puhelinta (Phone). Ne ovat perustietoja yrityksestä, jotka liittyvät sijaintiin ja yhteystietoihin. Nämä asiat ovat tärkeitä olla yhdenmukaiset jokaisessa paikassa, missä yrityksen tietoja on. Esim. Google Business Profilessa, verkkosivustolla, sosiaalisen median profiileissa ja yrityshakemistoissa. Niiden yhdenmukaisuus auttaa Googlea tunnistamaan, että yritys on oikeasti olemassa, sekä parantaa yrityksen luotettavuutta hakukoneiden silmissä.

Karttapalvelut hyödyntävät NAP-tietoja tarjotakseen käyttäjille mahdollisimman hyödyllistä informaatiota. NAP-tiedot ohjaavat asiakkaan suoraan sinun luoksesi ja mahdollistavat hänelle helpon yhteydenoton parantaen asiakaskokemusta.

Anna meidän huolehtia sivustosi sijoittumisesta Googlessa

Haluatko nousta Googlen sijoituksissa korkealle?

Varaa aika hakukoneoptimoinnin kartoituskeskusteluun

Case studyt

Tutustu asiakkaidemme hakukoneoptimoinnilla saamiin hyötyihin