Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin perusta

Artikkelin aiheet

Oletko kuullut joskus puhuttavan avainsanatutkimuksesta ja olet ihmetellyt mitä se oikein tarkoittaa? Kyseinen termi esiintyy erityisesti hakukoneoptimoinnista puhuttaessa ja se onkin yksi hakukoneoptimoinnin peruspilareista.

Tämän artikkelin tavoitteena on tarjota kattava johdatus avainsanatutkimuksen merkitykseen ja sen rooliin hakukoneoptimoinnissa.

Mitä ovat avainsanat?

Avainsanat (käytetään myös termejä hakusana tai hakutermi) tarkoittavat yhtä tai useampaa sanaa, joita hakukoneiden käyttäjät kirjoittavat hakukoneeseen, kun he hakevat tietoa hakukoneen kautta. Hakukone pyrkii löytämään mahdollisimman relevantteja hakutuloksia esimerkiksi nettisivujen, videoiden tai karttamerkintöjen muodossa haussa käytettyjen avainsanojen perusteella, joiden avulla haun tekijä saisi mahdollisimman osuvan vastauksen tarpeisiinsa.

Alla esimerkkejä avainsanoista, joita hakukoneen käyttäjä voisi käyttää:

  • hakukoneoptimointi
  • mikä on avainsanatutkimus
  • miten avainsanoja käytetään
  • kuinka saada kävijöitä verkkosivuille

Avainsanoja voidaan hyödyntää verkkosivuston sisällöissä, jotta hakukoneet tunnistavat sivuston käsittelevän avainsanaan liittyvää aihetta. Tällöin saadaan ohjattua aiheesta kiinnostuneita kävijöitä verkkosivuille.

Avainsanoja hyödynnetään myös mm. Google-mainonnassa, mutta tässä artikkelissa käsitellään avainsanoja vain hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

Lyhyen hännän avainsanat

Lyhyen hännän avainsanat ovat 1-2 sanan mittaisia avainsanoja ja niitä käytetään yleensä silloin, kun haetaan jostain aiheesta yleisesti. Lyhyen hännän avainsanat keräävät usein suuren määrän hakuja ja ovat täten myös kilpailtuja. Esimerkki lyhyen hännän avainsanahausta: “hakukoneoptimointi”.

Pitkän hännän avainsanat

Pitkän hännän avainsanat ovat 3-5 sanan mittaisia avainsanoja, joita käytetään silloin kun haetaan jostain aiheesta tarkemmin. Ne houkuttelevat usein vähemmän hakuja, mutta voivat olla samaan aikaan myös vähemmän kilpailtuja. Pitkän hännän avainsanat ovat myös yleensä kohdennetumpia hakuja, kuin lyhyen hännän avainsanoilla tehdyt haut. Esimerkki pitkän hännän avainsanahausta: “mitä on hakukoneoptimointi”.

Mikä avainsanatutkimus on?

Avainsanatutkimus tarkoittaa toimenpidettä, jossa tutkitaan ja selvitetään minkälaisia avainsanoja ihmiset käyttävät hakiessaan tietoa jostakin tietystä aiheesta. Esimerkiksi yrityksille voidaan tehdä avainsanatutkimus, jossa selvitetään mitä avainsanoja ihmiset käyttävät hakiessaan sellaista palvelua, jota hekin tarjoavat.

Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on oppia tunnistamaan sellaiset avainsanat, jotka ovat merkityksellisiä ja relevantteja yrityksen liiketoiminnalle ja joilla voidaan ohjata kohdennettua liikennettä verkkosivustolle. Tutkimuksen tavoitteena ei ole löytää jokaista mahdollista avainsanaa, sillä niitä voi olla lukematon määrä, vaan enemmänkin pyrkiä löytämään sellaiset avainsanat, joiden kautta hakukonenäkyvyyttä on mahdollista lähteä rakentamaan.

Miksi avainsanatutkimus on tärkeää tehdä?

Avainsanatutkimusta voidaan kutsua hakukoneoptimoinnin perustaksi, sillä jos ei tiedetä mitä avainsanoja potentiaaliset asiakkaat käyttävät, niin on hyvin hankalaa lähteä optimoimaan sivustoa ja houkuttelemaan kohdennettua liikennettä sivustolle.

Avainsanatutkimuksella pyritään ymmärtämään käyttäjien aikeita ja tarpeita, jotka ohjaavat heidän hakukäyttäytymistään. Kun pystytään todentamaan minkälaisia hakuja aiheen ympärillä tehdään, pystytään tuottamaan sisältöä, joka vastaa näihin hakukyselyihin mahdollisimman tarkasti, jolloin pystytään tavoittamaan aiheesta kiinnostuneet henkilöt tehokkaammin.

Avainasanatutkimuksen hyödyt

  1. Suuntaviivat hakukoneoptimointiin: Avainsanatutkimuksen avulla pystytään laatimaan selkeä suunnitelma hakukoneoptimoinnin tavoitteelliseen edistämiseen.
  2. Kohdennetun liikenteen houkutteleminen: Kun tiedetään minkälaisia avainsanoja hakukoneissa käytetään tietyn aiheen ympäriltä, voidaan lähteä optimoimaan verkkosivustoa niille avainsanoille. Tällöin pystytään tavoittamaan niitä henkilöitä, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostuksensa aihetta kohtaan.
  3. Kilpailuetu: Avainsanatutkimuksella on mahdollista löytää myös sellaisia avainsanoja, joita kaikki kilpailijat eivät vielä hyödynnä. Yritys voi saavuttaa kilpailuetua näillä avainsanoilla hyödyntämällä niitä omassa hakukoneoptimoinnin strategiassaan.

Avainsanatutkimuksen jättämättä tekemisen haitat

  1. Käytetään väärää avainsanaa: Mikäli avainsanatutkimusta ei tehdä, voi hakukonenäkyvyys jäädä heikoksi. Jos yritys puhuu palvelustaan tai tuotteestaan verkkosivustolla yhdellä termillä, mutta asiakas käyttääkin toista termiä hakiessaan tietoa, voi moni verkkosivuvierailija päätyä sellaisen kilpailijan sivustolle, joka käyttää asiakkaan käyttämää termiä sisällöissään.
  2. Ei löydytä kaikilla oleellisilla avainsanoilla: Ihmisten hakukäyttäytyminen on nykyisin kohdistetumpaa kuin ennen. Siinä missä ennen hakuja tehtiin käyttäen yleisiä termejä, niin nykyisin haetaan paljon tarkemmilla avainsanoilla. Esimerkiksi “avainsanatutkimus” on yleinen termi, mutta kohdistetumpi avainsana aiheeseen liittyen voisi olla “miksi avainsanatutkimus on tärkeää”. Vaikka puhutaankin samasta aiheesta, niin nämä ovat kuitenkin kaksi eri avainsanaa tai hakua.

    Usein hakutulosten kilpailutilanne yleisten termien välillä on kovaa ja niiden joukkoon pääseminen voi vaatia enemmän työtä, kuin vain yhden aihetta yleisesti käsittelevän sivun tuottaminen. Keskittymällä vain yleisiin termeihin voi yritys menettää mahdollisuuksia, joita tarkempien avainsanojen kautta saavutettava hyöty tarjoaa.
  3. Kilpailukyvyn menettäminen: Jos kilpailijat panostavat aktiivisesti hakukoneoptimointiin on heillä luultavasti tehty avainsanatutkimus. Silloin he pystyvät optimoimaan hakukoneoptimoinnin strategiansa sen mukaan ja he voivat lähteä tavoitteellisesti luomaan sisältöä niiden avainsanojen ympärille, jotta he voittavat sellaiset yritykset hakutuloksissa, jotka laiminlyövät avainsanatutkimuksen.

Millainen on hyvä avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimuksia voidaan tehdä erilaisiin tarpeisiin ja tilanteisiin, sekä niistä voidaan tehdä myös laajoja tai suppeampia versioita. Yleisesti voidaan kuitenkin todeta, että hyvässä avainsanatutkimuksessa on seuraavanlaisia tunnusmerkkejä:

  • Avainsanatutkimuksessa keskitytään löytämään avainsanoja, jotka liittyvät selkeästi yrityksen liiketoimintaan, esim. tuotteisiin tai palveluihin.
  • Tunnistetaan hakujen takana oleva hakuintentio, eli mistä syystä käyttäjä tekee haun (esim. etsiikö tietoa, vertaileeko tuotteita tai palveluntarjoajia vai onko jo valmis ostamaan tuotteen)
  • Myös kilpailijoiden käyttämiä avainsanoja tutkitaan ja verrataan sekä pyritään löytämään niiden joukosta myös erottautumismahdollisuuksia
  • Selvitetään myös avainsanoja, jotka kerryttävät vähemmän hakuvolyymia, mutta ovat liiketoiminnallisesti potentiaalisia ja/tai eivät ole yhtä kilpailtuja

Avainsanatutkimuksessa tulisi käsitellä sellaisia avainsanoja, jotka tukevat yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita, joita voidaan lähteä hakukoneoptimoinnin kautta edistämään.

Millaisia ovat parhaat avainsanat?

Täydellisessä maailmassa parhaat avainsanat ovat sellaisia, joilla on iso kuukausittainen hakuvolyymi, ne osuvat täydellisesti sivuston sisältöön ja niillä on matala kilpailutilanne. Todellisuudessa tilanne ei useinkaan ole näin.

Usein yleiset termit aiheista ovat todella kilpailtuja, joka tarkoittaa sitä, että niillä on paljon kuukausittaisia hakuja ja vahvoja kilpailijoita, jotka jo sijoittuvat hyvin näillä avainsanoilla. Vaikka nämä avainsanat ovatkin houkuttelevia, niin niitä ei välttämättä voi mieltää parhaiksi avainsanoiksi, sillä kilpailu näillä avainsanoilla sijoittumisesta voi olla todella haastavaa tietyissä tapauksissa.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että yleisiin avainsanoihin ei kannattaisi panostaa ollenkaan. Hyvien hakutulossijoitusten saavuttaminen voi olla haastavaa, mutta tekemällä hakukoneoptimoinnin osalta merkityksellisiä toimenpiteitä systemaattisesti, on korkeat sijat mahdollista saavuttaa myös kovasti kilpailluilla avainsanoilla.

Hyvä avainsana on sellainen, jota haetaan säännöllisesti vaikka hakuvolyymi olisikin pientä.
Avainsana liittyy selkeästi yrityksen liiketoimintaan ja vastaa asiakkaan tekemään hakuun mahdollisimman tarkasti.

Esimerkiksi termi “hakukoneoptimointi” kerää keskimäärin 2400 kuukausittaista hakua ja omaa kovan kilpailun. Käytetty avainsana on kuitenkin aika yleisluontoinen, eikä vielä kerro missä tarkoituksessa hakija on tehnyt haun.

Termi “hakukoneoptimointi tampere” taas vuorostaan omaa 90 kuukausittaista hakua ja on vähemmän kilpailtu. Tämä avainsana kerää vain murto-osan yleisestä termistä, mutta kertoo jo vähän enemmän käyttäjän tarkoitusperistä, sillä usein paikallista termiä hyödynnetään silloin, kun tiedetään jo mitä ollaan hakemassa ja etsitään paikallista toimijaa. Täten voidaan mieltää, että tämä avainsana, jolla on vähemmän hakuja, on kaupallisesti kuitenkin erittäin potentiaalinen avainsana.

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Avainsanatutkimuksen tekemiseen ei ole yhtä oikeaa vastausta vaan sitä voi suorittaa eri tavoin. Tässä kuitenkin yleiskuvaus siitä, kuinka avainsanatutkimus etenee:

  1. Avainsanatutkimuksessa lähdetään liikkeelle siitä, että määritellään aiheet tai teemat, joihin liittyviä avainsanoja lähdetään selvittämään. Esimerkiksi yrityksen tarjoamat palvelut tai tuotteet voivat toimia tällaisina aiheina.
  2. Avainsanoja voidaan lähteä tutkimaan listaamalla ensin ylös ne avainsanat, mitkä tulevat automaattisesti mieleen kyseisestä aiheesta. Sen jälkeen voi etsiä avainsanaideoita erilaisten työkalujen avulla. Käymme työkaluja läpi myöhemmin.
  3. Työkalujen avulla saadaan tietoa avainsanojen keskimääräisistä hakumääristä, kilpailutilanteesta ja erilaisista avainsanojen muodoista, kuten onko avainsanasta käytetty ns. lyhyen hännän avainsanan muotoa (1-2 sanaa hakukyselyssä) vai pitkän hännän avainsanan muotoa (3-5 sanaa hakukyselyssä).
  4. Avainsanoja voi kertyä isojakin määriä, joten niitä on myös syytä analysoida. Analysointi tarkoittaa sitä, että käydään läpi avainsanojen hakuvolyymeja, kilpailutilannetta, sekä arvioidaan onko avainsana oikeasti relevantti liiketoiminnalle.
  5. Lisäksi voidaan tarkastella myös minkälaisia hakutuloksia avainsanoilla tulee vastaan. Jos olet tekemässä verkkokaupan hakukoneoptimointia ja avainsanallasi hakiessa tulee vastaan esim. pelkästään blogiartikkeleita, on sinne luultavasti vaikeaa saada verkkokaupan tuotesivu sijoittumaan kärkituloksiin. Tämä voi auttaa myös pohtimaan sitä, onko juuri kyseinen avainsana liiketoiminnalle relevantti. Lisäksi tällä keinolla saadaan selville ketkä ovat ne tahot, joiden kanssa hakutuloksista kilpaillaan. Tästä aiheesta lisää seuraavassa kappaleessa.
  6. Valitut avainsanat kootaan yhteen ja usein ne jaotellaan vielä tarkempiin ryhmityksiin, kuten aiheen, teeman ja kilpailutilanteen mukaan, jotta esim. hakukoneoptimoinnin suunnitelman tekeminen helpottuu.

Kilpailija-analyysi ja avainsanatutkimus kulkevat käsi kädessä

Avainsanatutkimukseen liittyy vahvasti myös kilpailija-analyysin tekeminen. Yrityksellä voi olla yleisesti liiketoimintaansa liittyen mielessä ne kovimmat kilpailijat, mutta ne eivät välttämättä ole kilpailijoita hakukonenäkyvyydestä kilpailtaessa.

Avainsanatutkimuksen avulla analysoidaan myös kilpailijoiden toimintaa hakukoneissa. Kilpailija-analyysin avulla voidaan tunnistaa, mitä strategioita kilpailijat käyttävät houkutellakseen ja sitouttaakseen samaa kohdeyleisöä. Samalla voidaan selvittää millä avainsanoilla kilpailijat sijoittuvat korkealle, minkälaista sisältöä he tuottavat ja miten he optimoivat sivustoaan hakukoneille.

Kilpailija-analyysi siis tukee vahvasti avainsanatutkimusta antamalla tärkeää tietoa esim. minkälaista sisältöä kannattaa tuottaa ja minkälaista strategiaa kilpailijat hyödyntävät. Vastavuoroisesti avainsanatutkimus tukee kilpailija-analyysia niin, että sen avulla voidaan löytää ns. markkinaraot tietyille avainsanoille, joita kilpailijat eivät ole vielä hyödyntäneet.

Kilpailija-analyysi ja avainsanatutkimus tarjoavat syvemmän ymmärryksen hakukonenäkyvyyden kilpailutilanteesta ja kohdeyleisön hakukäyttäytymisestä.

Työkaluja avainsanatutkimuksen tekemiseen

Avainsanatutkimuksen tekemiseen on olemassa monia työkaluja, jotka auttavat tunnistamaan relevantteja avainsanoja, ymmärtämään niiden hakumääriä, kilpailutasoa ja muita olennaisia mittareita. Käydään seuraavaksi läpi muutamia työkaluja.

Google Keyword Planner

Googlen oma työkalu, joka on suunnattu erityisesti mainostajille mutta hyödyllinen myös hakukoneoptimoinnin tarkoituksiin. Se tarjoaa tietoa avainsanojen hakumääristä, kilpailun tasosta ja ehdottaa myös liittyviä avainsanoja. Työkalu on ilmainen, mutta vaatii Google Ads -tilin.

Semrush

Monipuolinen digimarkkinoinnin työkalu, joka tarjoaa kattavat tiedot avainsanoista, mukaan lukien hakumäärät, kilpailun tason, ja sivustot, jotka sijoittuvat hyvin hakutuloksissa tietyillä avainsanoilla. Semrush on erityisen hyödyllinen kilpailijoiden avainsanatutkimuksessa ja markkinatrendien seuraamisessa. Semrush on maksullinen työkalu, mutta sen rajoitetumpaa versiota voi käyttää myös ilmaiseksi.

Ahrefs

Kattava hakukoneoptimoinnin työkalu, joka tarjoaa tietoa mm. avainsanojen hakumääristä, kilpailun tasosta ja seurattujen avainsanojen sijoituksista. Ahrefs on erinomainen työkalu sekä avainsanatutkimukseen, backlink-analyysiin että hakukoneoptimoinnin tulosten seurantaan. Ahrefs on maksullinen työkalu.

Google Search Console

Google Search Console on Googlen oma työkalu, joka tarjoaa tietoa siitä, miten verkkosivusto toimii tällä hetkellä Googlen hakutuloksissa. Tällä työkalulla ei voi hakea avainsanojen hakuvolyymia tai kilpailutilannetta, niin kuin muilla avainsanatyökaluilla, mutta tämä tarjoaa arvokasta tietoa siitä, minkälaisilla avainsanoilla sivusto näkyy jo tällä hetkellä. Se voi antaa vinkkejä siihen, minkälaisilla avainsanoilla sivustosi ei vielä näy tarpeeksi hyvin, mutta mihin voi jatkossa keskittyä. Työkalu on ilmainen.

Ubersuggest

Työkalu, joka tarjoaa laajasti tietoa avainsanojen hakumääristä, kilpailutilanteesta ja avainsanaideoista. Ubersuggest on erityisen hyödyllinen pitkän hännän avainsanojen löytämisessä. Työkalu on maksullinen.

Työkaluja avainsanatutkimukseenkin löytyy paljon, mutta tässä on listattuna niistä tunnetuimpia. Ne auttavat avainsanatutkimuksessa tekemään tulkintoja ja päätöksiä siitä, minkälaiset avainsanat ovat järkeviä kyseiseen aiheeseen liittyen.

Miten edetä avainsanatutkimuksen jälkeen?

Avainsanatutkimuksen jälkeen on suotavaa luoda suunnitelma hakukoneoptimoinnin edistämistä varten. Tämä tarkoittaa sitä, että avainsanojen ja niiden kilpailutilanteen perusteella tehdään suunnitelma, miten sivustoa lähdetään optimoimaan. Esimerkiksi mitä yksittäistä sivua optimoidaan millekin avainsanalle, sekä minkälaisella sisällöllä sitä lähdetään optimoimaan.

Avainsanat kannattaa asettaa seurantaan käyttämällä avainsanatyökalua, kuten Semrush, jotta tehtyjen toimenpiteiden vaikutusta voidaan seurata. Jatkuva seuranta ja optimointi auttaa pysymään tietoisena siitä, miten suunnitelma ja strategia toimii ja mihin pitää kiinnittää vielä enemmän huomiota.

On tärkeää muistaa, että avainsanatutkimus on parhaimmillaan ajan mittaan päivittyvä prosessi, jota täydennetään säännöllisesti.

Yhteenveto ja muistilista avainsanatutkimukseen

Avainsanatutkimus on oma laaja kokonaisuutensa, jota voi toteuttaa monella eri tavalla.

Tässä vielä lyhyt muistilista avainsanatutkimuksesta:

  • Tunnista käyttäjän tarpeet, eli mitä hän todellisuudessa etsii käyttäessään tiettyä avainsanaa?
  • Tutki hyvin sijoittuvien kilpailijoiden toimintaa, sisältöjä ja strategiaa
  • Hyödynnä erilaisia työkaluja saadaksesi tarkempaa tietoa avainsanoista, sekä saadaksesi lisää ideoita hyödynnettävistä avainsanoista
  • Päivitä avainsanalistaasi säännöllisesti
  • Seuraa sivustosi tuloksia asettamalla avainsanat seurantaan esim. työkalujen avulla, jotta tiedät miten tekemäsi toimenpiteet ovat vaikuttaneet

Avainsanatutkimus on oikeastaan koko hakukoneoptimointityön perusta, sillä sen avulla saadaan paljon tietoa siitä, mitä lähdetään optimoimaan ja minkälaisia toimenpiteitä se vaatii.

Tarvitsetko apua avainsanatutkimuksessa tai kiinnostaisiko jutella hakukoneoptimoinnista lisää? Ota yhteyttä!

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.