Onko Google-mainonta kannattavaa?

Artikkelin aiheet

Onko Google-mainonta kannattavaa?

Oletko miettinyt kannattaisiko yrityksesi aloittaa Google-mainonta? 

Tai ehkä mietit milloin on oikea aika aloittaa Google-mainonta.

Oli tilanne kumpi tahansa, tai pelkkä halu kuulla, millaista Google-mainonta on vuonna 2022, olet oikeassa paikassa.

Tässä artikkelissa tulen käsittelemään ylätasolla Google-mainonnan eri mainostyyppejä, käytettäviä hinnoittelumalleja sekä tarpeita mainostukselle. Näiden pohjalta vastaan sen jälkeen aika ajoin kuulemaani kysymykseen: ”Onko Google-mainonta kannattavaa?”.

Mitä Google-mainonta tarkoittaa?

Jotta asia ei jää epäselväksi, on syytä määrittää, mitä tarkoitan käyttäessäni termiä ”Google-mainonta”.

Google-mainonta ≠ hakusanamainonta

Kun puhun Google-mainonnasta, en tarkoita ainoastaan Googlen tunnetuinta mainostuksen muotoa — hakusanamainontaa.

Hakusanamainonnalla tarkoitetaan perinteisiä tekstimuotoisia mainoksia, joita näytetään, kun etsit tietoa Googlessa.

Alla olevassa kuvassa esimerkki hakusanamainonnasta, hakusanalla  ”Google-mainonta Tampere”.

Google-mainonnan eri mainostyypit

Hakusanamainonta

Hakusanamainonnassa maksat mainostilasta suoraan Googlen hakutuloksissa. Se milloin mainoksesi näytetään potentiaalisille asiakkaillesi riippuu määrittämistäsi avainsanoista.

Nykyään hakusanamainonnassa on pelkän tekstin lisäksi mahdollista ottaa käyttöön erilaisia lisäosia, joilla saat mainokseen näkymään esimerkiksi puhelinnumeron, yrityksen sijainnin tai linkkejä muille hyödyllisille alasivuille sivustollasi.

Hakusanamainonnan mainokset saa Googlen hakutulosten lisäksi näkyviin myös Google Maps -palvelussa. Tämä on erittäin näppärä ominaisuus paikallisesti toimiville yrityksille, kuten ravintoloille, hierojille tai erikoistavarakaupoille.

Alla olevassa kuvassa esimerkki Google Maps -palvelussa näytettävistä mainoksista, etsiessäni Googlesta ”Google-mainonta Tampere”

Display-mainonta / bannerimainonta

Olet varmaan huomannut monilla sivustoilla mainoksia, jotka eivät liity suoraan kyseisen sivuston palvelutarjontaan. Tyypillisiä esimerkkejä tällaisista sivustoista ovat muun muassa nettilehdet ja itsenäiset blogit. Olet siis törmännyt Display-mainontaan.

Display-mainonnan avulla saat kuvallisia mainoksia yrityksestäsi näkyviin erilaisilla sivustoilla, joissa mainosten sijoitteluun on varattu oma tilansa.

Mainonnan määrittämisessä pystytään rajaamaan minkälaisilla sivustoilla haluat mainostesi näkyvän. Tällä saadaan varmistettua, että sivustot ovat riittävissä määrin yrityksesi brändin mukaisia ja tavoittavat varmemmin potentiaalisia asiakkaitasi.

Mainosbannereita on monenlaisia ja näytettävän mainoksen koko määrittyy sijoitettavan sivuston ehtojen mukaan. On siis tärkeää optimoida bannerin kuva ja teksti toimimaan erilaisissa sijoitteluissa.

Google Shopping -mainonta

Jos etsit Googlesta tiettyä tuotetta, verkkokauppaa tai muuten Googlen tulkinnan mukaan jotain tuotteisiin liittyvää, saatat nähdä tuotemainontaa. Google Shopping mainonta tarkoittaa siis hakutuloksissa näkyviä kuvallisia mainoksia erilaisista hakusanaan liittyvistä tuotteista.

Hakutuloksissa näkyvien mainosten lisäksi tuotemainokset tulevat näkyviin myös Shopping-välilehdellä. Jos et ole välilehteen aiemmin tutustunut, on kyseessä suoraan Googlessa sijaitseva tuotekatalogi, jossa on näkyvillä eri verkkokauppojen tuotteita.

YouTube-mainonta

YouTube-mainonta on nimensä puolesta jo kovin paljastava, sillä kyseessä on yksinkertaisesti YouTuben puolella näytettävät mainokset.

Viime vuosien aikana erilaisten mainostyyppien määrä YouTubessa on myös kasvanut ja nykyään mainoksia voi nähdä muuallakin kuin itse videoissa.

Sovellusmainonta

Sovellusmainonnan voi helposti ajatella tarkoittavan mainostamista sovelluksessa, mutta Google-mainonnan yhteydessä se tarkoittaa sovelluksen mainostamista Googlen eri mainoskanavissa.

Sovellusmainonta eroaa muista aiemmin esitetyistä mainostyypeistä siinä mielessä, että mainokset voivat esiintyä kaikissa Googlen mainoskanavissa.

Sovellusmainonnassa ei myöskään luoda yksittäisiä mainoksia vaan sen sijaan Googlelle annetaan ideoita mainoksen teksteihin, kuviin ja videoihin, minkä pohjalta Google muodostaa useita eri muodoissa julkaistavia mainoksia. Google saattaa hakea ideoita mainoksiin myös sovelluksesi esittelysivulta.

Yllä mainittujen mainossijoittelun lisäksi sovellusmainokset tulevat esiin myös Google Play -kaupassa, Google Discover -sivulla sekä mainoksia esittävissä mobiilisovelluksissa.

Kannattaako Google-mainonta aloittaa?

Google-mainonta on yrityksille erinomainen tapa tavoittaa kohderyhmänsä. Se on jo vuosien ajan ollut suosittu tapa mainostaa — ihan syystä.

Erilaiset mainostyypit mahdollistavat todella erilaisten mainoskampanjien toteuttamisen, minkä vuoksi se taipuu kaikenlaisille toimijoille. Ei kuitenkaan ole mitään suoria takeita siitä, että Google-mainonta on yrityksellesi kannattavaa.

Ennen kuin päätät investoida Google-mainontaan, on tärkeää ymmärtää, miten se toimii ja miten voit hyödyntää sitä parhaalla mahdollisella tavalla.

Mistä mainostuksen hinta muodostuu?

Google-mainonnan kustannukset voivat vaihdella huomattavasti riippuen useista tekijöistä, kuten valitsemistasi avainsanoista, niiden kilpailun tasosta sekä omasta mainosbudjetistasi.

Avainsanat ja mainonnan kohdistaminen varmistavat, että mainoksiasi näytetään juuri oikeille henkilöille tai tiettyjen hakutulosten joukossa. Kaikki avainsanat eivät kuitenkaan varsinaisesti ole samanarvoisia.

Googlen tarjoaman mainostilan hinnoittelu toimii pohjimmiltaan samalla tavalla kuin missä tahansa markkinassa — kysynnän ja tarjonnan lain mukaan.

Jos tietylle avainsanalle on paljon kysyntää, tulee yrityksen maksaa enemmän saadakseen mainoksensa näkyviin. Jos taas avainsanalle ei ole paljoa kilpailua, voit käytännössä itse määrittää hinnan (karkea esimerkki, Google ei välttämättä näytä mainosta usein, jos hinta on liian pieni).

Yksittäisen mainoksen näyttämisen hintaan vaikuttaa myös se annetaanko Googlelle vapaat kädet määrittää mainosten näyttämisen hinta vai määritelläänkö hinnoittelu itse. Molemmissa kampanjatyyleissä määritetään kuitenkin maksimibudjetti, jotta kustannukset ovat ennakoitavissa.

Vakiona Google tarjoaa automaattisia kampanjoita, joissa on rajalliset mahdollisuudet kustomointiin. Kuka tahansa pystyy siis helposti aloittamaan Google-mainonnan.

Helpolla aloittamisen varjopuolena on se, että kampanjan saa asetettua myös huolimattomasti miettimättä sen suuremmin kampanjan asetuksia.

Jos mainonta tehdään huolimattomasti, voit nopeasti käyttää paljon rahaa Google-mainontaan ilman, että myynti kasvaa samassa suhteessa. Siksi on tärkeää tehdä tutkimusta ja luoda hyvin optimoitu kampanja.

Yhteenveto

Google-mainonnassa on laajat mahdollisuudet kaikenlaisille yrityksille ja sillä voidaan tavoittaa suuri yleisö. Kannattavuuden määrittämisessä on kuitenkin syytä verrata omaa budjettia ja tavoitteita haluttujen avainsanojen kysyntään.

Lähtökohtaisesti haluaisin sanoa, että vähintäänkin hakusanamainonta on kaikille yrityksille kannattavaa. Asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoista. Yrityskohtaisesti on suuria eroja, kuinka paljon uudesta liidistä voidaan maksaa, jotta toiminta on edelleen kannattavaa.

Google-mainonta ei ole kuitenkaan ainoa digitaalisen mainonnan muoto vaan esimerkiksi some-mainonta voi myös olla monelle yritykselle olla sopivin valinta.

Jos et ole aiemmin mainostanut missään digitaalisessa kanavassa, voi kanavien vertailu tuntua todella vaikealta. Jos olet kiinnostunut aloittamaan mainonnan mahdollisesti Googlen tai sosiaalisen median kanavissa, ota meihin yhteyttä ja selvitetään, mikä olisi tilanteeseesi sopivin vaihtoehto.

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *