Onko Google-mainonta kannattavaa?

Artikkelin aiheet

Onko Google-mainonta kannattavaa?

Oletko miettinyt kannattaisiko yrityksesi aloittaa Google-mainonta? 

Tai ehkä mietit milloin on oikea aika aloittaa Google-mainonta.

Oli tilanne kumpi tahansa, tai pelkkä halu kuulla, millaista Google-mainonta on vuonna 2023, olet oikeassa paikassa.

Tässä artikkelissa tulen käsittelemään ylätasolla Google-mainonnan eri mainostyyppejä, käytettäviä hinnoittelumalleja sekä tarpeita mainostukselle. Näiden pohjalta vastaan sen jälkeen aika ajoin kuulemaani kysymykseen: ”Onko Google-mainonta kannattavaa?”.

Mitä Google-mainonta tarkoittaa?

Jotta asia ei jää epäselväksi, on syytä määrittää, mitä tarkoitan käyttäessäni termiä ”Google-mainonta”.

Google-mainonnan saattaa helposti käsittää tarkoittavan ainoastaan Googlen hakutuloksissa näkyvän tekstimainoksen eli hakusanamainonnan. Tämä on toki yksi Google-mainontaan liittyvä mainosmuoto, mutta se ei ole ainoa. 

Google-mainonnalla tarkoitetaan tässä tapauksessa kaikkea Googlen kautta tapahtuvia erilaisia mainosmuotoja, joita ovat esimerkiksi tekstimainokset, kuvabannerimainokset, videomainokset.

Pureudumme tarkemmin erilaisiin Googlen mainostyyppeihin toisessa artikkelissamme: Google-mainonta | Mainostyypit moneen tarpeeseen

Mitä hyötyä Google-mainonnasta on? 

Mitä hyötyä Google-mainonnasta on?

Google-mainonnan hyödyt riippuvat yrityksesi kohderyhmästä, liiketoiminnan tavoitteista ja budjetista.

Google-mainonnalla voidaan tavoitella esim. bränditunnettuuden lisäämistä, myynnin tehostamista ja liidienhankintaa. Sitä pystytään kohdentamaan suoraan kohderyhmällesi näytettäväksi, jolloin tavoitat juuri sinun yrityksellesi potentiaalisia asiakkaita.

Googlen palveluissa on useita eri mainosmuotoja, jotka palvelevat eri tavoitteita. Tällöin pystytään hallinnoimaan yhden palvelun sisällä laajaa yleisöä ja erilaisia kampanjoita ilman, että pitää vaihtaa eri työkalujen välillä.

Myös budjetinhallinta on helppoa. Jos mainonnalla halutaan tavoittaa sekä täysin uusia asiakkaita, että myös markkinoida nykyisille asiakkaille, pystytään nämä jakauttamaan helposti saman budjetin alle.

Yksi suurimmista eduista Google-mainonnalla on sen kattavuus. Google-mainonnalla voidaan tehdä mainontaa kaikkissa Googlen palveluissa, esim. hakutulossivuilla, verkkosivustoilla,  Youtubessa ja Shopping-palvelussa. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka kohderyhmäsi ei käyttäisikään kaikkia palveluita, niin heidät tavoitetaan luultavimmin edes jostain Googlen mainosverkoston kanavista.

Google-mainonta on myös monesti kustannustehokasta. Tässä pitää ottaa huomioon se, että eri mainostusmuodot eri kanavissa vaihtelevat paljonkin, sekä mainonnan edullisuus vaihtelee toimialan mukaan. Mutta silti Google-mainonnalla on mahdollista tehdä kustannustehokasta mainontaa, kun sitä tehdään oikein.

Lue lisää miten me teemme Google-mainontaa.

Kannattaako Google-mainonta aloittaa?

Google-mainonta on yrityksille erinomainen tapa tavoittaa kohderyhmänsä. Se on jo vuosien ajan ollut suosittu tapa mainostaa — ihan syystä.

Erilaiset mainostyypit mahdollistavat todella erilaisten mainoskampanjien toteuttamisen, minkä vuoksi se taipuu kaikenlaisille toimijoille. Ei kuitenkaan ole mitään suoria takeita siitä, että Google-mainonta on yrityksellesi kannattavaa.

Ennen kuin päätät investoida Google-mainontaan, on tärkeää ymmärtää, miten se toimii ja miten voit hyödyntää sitä parhaalla mahdollisella tavalla.

Mistä mainostuksen hinta muodostuu?

Google-mainonnan kustannukset voivat vaihdella huomattavasti riippuen useista tekijöistä, kuten valitsemistasi avainsanoista, niiden kilpailun tasosta sekä omasta mainosbudjetistasi.

Avainsanat ja mainonnan kohdistaminen varmistavat, että mainoksiasi näytetään juuri oikeille henkilöille tai tiettyjen hakutulosten joukossa. Kaikki avainsanat eivät kuitenkaan varsinaisesti ole samanarvoisia.

Googlen tarjoaman mainostilan hinnoittelu toimii pohjimmiltaan samalla tavalla kuin missä tahansa markkinassa — kysynnän ja tarjonnan lain mukaan.

Jos tietylle avainsanalle on paljon kysyntää, tulee yrityksen maksaa enemmän saadakseen mainoksensa näkyviin. Jos taas avainsanalle ei ole paljoa kilpailua, voit käytännössä itse määrittää hinnan (karkea esimerkki, Google ei välttämättä näytä mainosta usein, jos hinta on liian pieni).

Yksittäisen mainoksen näyttämisen hintaan vaikuttaa myös se annetaanko Googlelle vapaat kädet määrittää mainosten näyttämisen hinta vai määritelläänkö hinnoittelu itse. Molemmissa kampanjatyyleissä määritetään kuitenkin maksimibudjetti, jotta kustannukset ovat ennakoitavissa.

Vakiona Google tarjoaa automaattisia kampanjoita, joissa on rajalliset mahdollisuudet kustomointiin. Kuka tahansa pystyy siis helposti aloittamaan Google-mainonnan.

Helpolla aloittamisen varjopuolena on se, että kampanjan saa asetettua myös huolimattomasti miettimättä sen suuremmin kampanjan asetuksia.

Jos mainonta tehdään huolimattomasti, voit nopeasti käyttää paljon rahaa Google-mainontaan ilman, että myynti kasvaa samassa suhteessa. Siksi on tärkeää tehdä tutkimusta ja luoda hyvin optimoitu kampanja.

Yhteenveto

Google-mainonnassa on laajat mahdollisuudet kaikenlaisille yrityksille ja sillä voidaan tavoittaa suuri yleisö. Kannattavuuden määrittämisessä on kuitenkin syytä verrata omaa budjettia ja tavoitteita haluttujen avainsanojen kysyntään.

Lähtökohtaisesti haluaisin sanoa, että vähintäänkin hakusanamainonta on kaikille yrityksille kannattavaa. Asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoista. Yrityskohtaisesti on suuria eroja, kuinka paljon uudesta liidistä voidaan maksaa, jotta toiminta on edelleen kannattavaa.

Google-mainonta ei ole kuitenkaan ainoa digitaalisen mainonnan muoto vaan esimerkiksi some-mainonta voi myös olla monelle yritykselle olla sopivin valinta.

Jos et ole aiemmin mainostanut missään digitaalisessa kanavassa, voi kanavien vertailu tuntua todella vaikealta. Jos olet kiinnostunut aloittamaan mainonnan mahdollisesti Googlen tai sosiaalisen median kanavissa, ota meihin yhteyttä ja selvitetään, mikä olisi tilanteeseesi sopivin vaihtoehto ja

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.