Sitekick 2022 — mitä vuosi pitää sisällään

Artikkelin aiheet

Yrittäjyyden ensimmäiset vuodet olivat vauhdikkaita ja vaikeasti ennakoitavissa. Nyt, kun toiminnassa on saavutettu varmuutta ja säännöllisyyttä, tuntuu luontevalta keskittyä myös strategisempiin puoliin.

Päätin kirjoittaa tämän katselmuksen jakaakseni ajatuksia tästä vuodesta ja tuoden samalla ilmi meidän suunnitelmia.

Jotta nykytilanne on helpompi hahmottaa, kerron nopeasti mihin meidän kaksi ensimmäitä vuotta keskittyi.

1 Vuosi

Ensimmäinen vuosi keskittyi pitkälti asiakkaiden etsimiseen ja säännöllisempään liiketoimintaan pyrkimiseen. Ehdimme kuitenkin luoda raameja myös sille, miltä halusimme yrityksemme näyttävän ja teimmekin suhteellisen aktiivisesti sisältömarkkinointia.

2 Vuosi

Toinen vuosi keskittyi ensimmäisenä vuonna tehtyjen toimenpiteiden kehittämiseen ja liiketoiminnan kannattavuuden parantamiseen. Kannattavuus oli tärkeä teema jo sen vuoksi, että alkuvuonna olimme ylityöllistettyjä, mutta lukujen puolesta olisi pitänyt tehdä vain lisää myyntiä — päivästä yksinkertaisesti loppui tunnit kesken. Toisena vuonna suunnittelimme ja kehitimme myös paljon sisäisiä prosesseja sekä määritimme tarkempia raameja markkinoinnille, jotta se olisi yhtenäisempää eri kanavien välillä.

Missä olemme nyt

Tällä hetkellä toiminta on vakaata ja kannattavaa eli voi levollisin mielin toimia yrittäjänä. Omassa markkinoinnissa on jälleen aktivoiduttu ja myyntiprosesseja pyrimme kehittämään jatkuvasti. Voisi siis sanoa kaiken olevan hyvin. Mitä siis seuraavaksi?

Katse vuoteen 2022

Jotta toiminta jatkuu oikeaan suuntaan eli saamme kasvatettua liiketoimintaa sen sijaan, että tuudittaudumme mukavan turvalliseen toimintaan, on meillä jälleen paljon suunnitelmia.

Suunnittelussa on jatkuvasti ollut läsnä kysymys siitä, mihin pisteeseen asti voimme/on kannattavaa toimia kahden yrittäjän kesken. Eli onko meidän syytä palkata lisää tekijöitä ja jos on, miten toimintamme tukee sitä?

Toinen mihin haluamme erityisesti panostaa tänä vuonna on asiakassuhteet ja -tyytyväisyys.

Näiden kahden teeman ympärille onkin nivoutunut ajatuksemme siitä, mitä prosesseja meidän on syytä kehittää tänä vuonna.

Keskeiset kysymykset tälle vuodelle (näillä näkymin) ovat:

  • Mitä Sitekick tekee ja ketä se palvelee?
  • Mistä haluamme meidät tunnettavan?
  • Mitä voimme ulkoistaa?
  • Miten varmistamme projektin sujuvan etenemisen?
  • Millä tavoin voimme parantaa asiakastyytyväisyyttä?

Miksi juuri nämä kysymykset?

Jotta toimintamme olisi selkeää ja houkuttelevaa niin asiakkaille kuin työnhakijoille, on meidän syytä selkeyttää toimintaamme vielä entisestään. Näemme tärkeäksi, että pystymme määrittämään tarkasti, millaisia asiakkaamme ovat. Tarkentamalla asiakaskuntaa voimme luoda selkeämmät prosessit asiakassuhteen hoitamiseen sekä itse työtehtäviin.

Kysymys ”mitä voimme ulkoistaa?” on erittäin tärkeä miettiessämme mahdollista ensimmäisen työntekijän palkkausta. Tällä hetkellä, jos ottaisimme työntekijän, emme välttämättä olisi ihanteellisin työpaikka. Tällä tarkoitan sitä, että vaikka meillä on jo selkeitä prosesseja, harva niistä on selkeästi kirjattuja, jotta ne voitaisiin helposti ulkoistaa. Emme myöskään halua tehdä palkkausta, jossa työnkuva on kaikkea maan ja taivaan väliltä. Koemme tämän olevan vastuullista työnantajuutta, kun työntekijällä on selkeä ymmärrys omista vastuistaan, joita on sitten mahdollista laajentaa.

Asiakassuhteiden vaaliminen vuorostaan kuulostaa varmasti kovin perinteiseltä yrityspuheelta. Meille se tarkoittaa kuitenkin enemmän kuin vain projektin toteuttamista riittävän hyvällä tasolla. Tämän vuoksi haluamme panostaa asiakaskokemukseen jatkuvasti ja toivomme sen näkyvän myös ulospäin.

Asiakassuhteiden osalta koemme tärkeäksi luottamuksen ansaitsemisen ja siinä tärkeänä tekijänä on läpinäkyvyys. Pyrimmekin tämän vuoden aikana lisäämään läpinäkyvyyttämme, jopa julkisella tasolla. Tavallaan tämä julkaisukin tukee läpinäkyvyyttä.

Aiemmin asiakassuhteemme ovat perustuneet kolmeen asiaan, joita voisi varmaan arvoiksikin nimittää:

  • Tulokset
  • Yhteistyö
  • Yksinkertaisuus

Nämä tulevat olemaan läsnä myös jatkossa, mutta pyrimme kehittämään toimintaamme siihen suuntaan, että kaikki näistä näkyvät vielä selkeämmin myös ulospäin.

Yritin pitää tämän julkaisun lyhyenä ja kevyesti luettavana, mutta useamman vuoden tiivistäminen kantaviin teemoihin ei ollutkaan niin helppoa. Tässä kuitenkin lyhykäisyydessään ajatuksemme/suunnitelmamme tälle vuodelle — nyt vain toteuttamaan.

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.