Tarinoita matkan varrelta

Artikkelin aiheet

Kolme vuotta ei ole pitkä aika, mutta siihen mahtuu paljon.

Tämän artikkelin ei ole tarkoitus olla mikään pönöttävä, vuosikatsaukseen verrattava, liiketoiminnan tilan ja tulosten läpikäynti. Tarkoitus on jakaa tarinoita iloista, onnistumisista ja epäonnistumisista sekä, mitä niistä on mahdollisesti opittu.

Taustatietoa

Mistä kaikki alkoi 

Vaikka Sitekick on nyt kolmen vuoden ikäinen, alkoi tarinamme jo pari vuotta ennen yrityksen perustamista. Opiskellessamme ammattikorkeakoulussa Tampereen Proakatemialla, tapasimme sattumalta Tuomaksen kanssa yhteisen kiinnostuksen kohteen, nettisivujen tekemisen kautta.

Aluksi keskustelimme aiheesta yhdessä, mikä johti yhdessä aiheeseen perehtymiseen ja lopulta yhteisiin projekteihin.

Huomasimme, että yhteispeli toimii ja mietimme olisiko tässä ainekset yritystoimintaan ja opintojen jälkeen. Totesimme, että idea vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta emme hypänneet suoraan firman perustamiseen, vaan asetimme perustamiselle ehdon. Ehtona oli, että jatkamme yhdessä toimimista vielä ainakin kuukauden ja mikäli sen jälkeen idea tuntuu vieläkin hyvältä, lähdetään viemään yrityksen perustamista eteenpäin.

Yrityksen kastaminen

No mistäs meidän nimi oikein tuli?

Aluksi liiketoimintamme ytimessä oli nettisivujen suunnittelu ja toteutus.

Ajattelimme toimintaamme niin, että olemme yrityksen apureita verkossa toimimiseen.
Tämä apurina toimiminen johti ajatukset lähes välittömästi supersankari teemaan. Näillä eväillä lähdimme miettimään yrityksen nimeä.

Alkoi aivoriihi, jossa heittelimme paljon kaikkia hienoja ja vähemmän hienoja ideoita. Seuraavan kerran, kun kokoonnuimme, Tuomaksella oli muutama nimiehdotus, joiden joukossa oli myös Sitekick, missä kiteytyi hyvin sekä ajatusmaailmamme sekä ydinpalvelu. Tähän nimeen sai myös näppärästi liitettyä supersankari teeman, mihin pohjaten logommekin lopulta muodostui.

Tiesitkö?

Ennen kuin saimme nimeä päätettyä, väliaikainen nimemme muodostui pohjaten verkkosovelluksiin, joita Tuomas toteutti. Sovellukset tuottivat meille alkuun positiivisen tulovirran ja mietimme jopa, että erikoistuisimme verkkosovellusten toteuttamiseen.

Mietimme, kuinka todella monella ohjelmointiin liittyvällä yrityksellä nimi päättyy sanaan ”soft”, minkä pohjalta muodostui parin mutkan kautta väliaikainen nimemme. Koska “Tuomas” ei taipunut näppärästi ”soft” sanan kanssa, oli ehdotus Tuomosoft. Tämä lyheni äkkiä muotoon Tuomo, joka koristeltiin vielä muotoon Tuomå.

Olisiko Tuomå ollut meille hieno nimi?

Ollako vai eikö olla?

Syyskuu 2019, Tampere. Aurinko oli vasta hiljalleen heräilemässä aamuun, kun Finlaysonin alueella kaksi innokasta yrittäjän alkua suuntaavat kohti Pala Café:a suunnittelemaan liiketoimintaansa. Viralliset paperit yrityksen perustamisesta on jo kunnossa — tästä kaverukset ovat ylpeitä, se on helppo havaita.

Perinteisten kahvitilaustensa jälkeen he asettuvat pöydän ääreen ja ryhtyvät keskustelemaan. Aihe on vaikea. Kellon viisarit juoksee hirveää vauhtia keskustelun edetessä.

Ollaan jo reilusti iltapäivän puolella, kun kaksikon vatsat osoittavat mieltään ravinnon vähyydestä. On lounaan aika. Kyllähän sitä kelpaakin jo lounastaa, onhan jo melkein päästy päätökseen.

Lounaan jälkeen on ajauduttu jokseenkin pitävään lopputulokseen — vastaus on ei. Ei, he eivät aio ryhtyä markkinoimaan itseään geneerisesti kaiken kattavana digitoimistona. Sen sijaan palveluiden osalta jalustalle nousee nettisivut ja verkkokaupat.

He näyttävät tyytyväisiltä päätökseensä, joko niin, tai tyytyväiseltä päätöksestä lopettaa kyseinen keskustelu.

Sitten olisi vielä..

Etenkin yrittäjyyden alussa törmäsimme pienimuotoiseen ongelmaan useampaankin otteeseen. Ongelmana oli tehtävän työn rajaaminen.

Koska teimme ainoastaan urakkatarjouksia, asiakkaan oli tarkoitus saada luvattu kokonaisuus sovitulla hinnalla. Välillä tarjouksessa tai projektin aikana oli kuitenkin tullut liian löyhästi ilmaistua, mitkä toimenpiteet kuuluvat tarjoukseen. Koska halusimme kuitenkin asiakkaan olevan tyytyväinen työn lopputulokseen, päädyimme joustamaan näissä tilanteissa, koska totesimme väärinymmärryksen syntyneen meidän viestinnästä.

Otimme siis joidenkin projektien kannattavuudessa takkiin, mutta ainakin saimme asiakkaan tyytyväiseksi ja tiesimme, mitä palvelussamme on syytä kehittää.

Töitä riittää, aikaa ei

Joulukuu 2020. Syksy oli tuonut mukanaan sateiden ja ruskan värien lisäksi myös liudan uusia projekteja muuan Tamperelaiselle digitoimistolle. Hymy oli herkässä, kun töitä riitti päivästä toiseen. Tämä ei jäänyt kuitenkaan vain syys- ja lokakuun herkuksi vaan viimeiset kuukaudet vielä moninkertaisti projektien määrän.

Joulu oli siis monella tapaa ilon aikaa. Joululomilta palattuaan kaksikko pääsikin palaamaan täysin uudenlaiseen tilanteeseen. Töitä oli joka päivälle vaikka muille jakaa, minkä takia illan jo hämärtäessä pystyi edelleen kuulemaan näppäimistön naputusta.

Kiire ei ole mukava tila pitkällä aikavälillä, mutta se toimi viestinviejänä yrittäjäkaksikolle. Se toi mukanaan tiedon siitä, että heidän palveluille tosiaan oli kysyntää. Tämä tieto lopulta johti palveluiden jalostamiseen sekä hintojen nostamiseen.

Hyvä työ palkitaan

Olemme alusta ottanut asenteen, että haluamme tehdä työmme 110 % panostuksella ja varmistaa, että asiakas on niin tyytyväinen, että suosittelee meitä mielellään eteenpäin. Myöhemmin tästä muodostuikin ihan toimintaamme kuvaava sanaparsi.

Sen lisäksi, että suosittelut ovat tuoneet uusia asiakkaita, ovat osa asiakkaista ilmaisseet tyytyväisyyttään myös muilla tavoin. Olemme esimerkiksi pariin otteeseen saanut bonuspalkkion hyvin tehdystä työstä. Emme näitä tapauksia osanneet edes ajatella, että näinkin voisi toimia ja kyllähän se veti nöyräksi sekä erittäin kiitolliseksi.

Älä oleta, kysy

Yrittäjäkaksikko on tuttuun tapaansa asettunut kahvilaan tekemään töitä. Päivässä ei ole mitään mainitsemisen arvoista — niin sanotusti perinteistä arkea.

Tässä vaiheessa he eivät vielä ole sisäistäneet aiemmin koulussa opetettua viisautta.

Päivän töihin kuului meneillään olevien projektien lisäksi myös tarjouspyyntöihin tutustumista ja tarjouksien muodostamista. Vaikka kaksikko oli jo tottunut tekemään tarjouksia, ei vielä sen suurempia rutiineja ollut muodostunut. Usein yhden tarjouksen muodostaminen saattoikin viedä jopa useamman tunnin. Tämä kerta ei ollut poikkeus.

Tarjouspyynnössä oli kohta, jonka tarkoitus ei ollut täysin selvä ensimmäisellä lukukerralla. Keskustelu johti erilaisiin teorioihin, minkälainen toteutus saattaisi olla kyseessä. Asiaa ei helpottanut, että jokainen teoria oli toinen toistaan hintavampia. Lopulta näiden vaihtoehtojen pohjalta rakentui tarjous.

Kun asiakas vihdoin näki tarjouksen, palautteena oli, että hinta oli hänelle liian korkea.

Tehtyään tämän virheen useampaan otteeseen, kaksikko vihdoin tajusi noudattaa koulussa kuulemaansa neuvoa “älä oleta, kysy”. Niimpä jatkossa epäselvyyksien ilmetessä nousi puhelin helposti korvalle tai sujahti uusi viesti asiakkaan sähköpostiin. Molemmat osapuolet pääsivät ymmärrykseen haettavasta toteutuksesta ja tarjousten muodostaminen helpottui.

Prosessit kuntoon

Selkeiden prosessien merkitys on vain kasvanut ajan saatossa. Aluksi huomasimme tämän siinä, kun aikaa kului hirveät määrät jokaisen uuden asiakkaan tarjouksiin, suunnitelmiin, viestimiseen ja ihan vain muistamiseen, mitä kaikkea pitikään tehdä. Tästä alkoi meidän omien toimintatapojen kyseenalaistaminen. Jos huomasimme tekevämme kovin samanlaisia toimenpiteitä usein. Jos toimenpiteet ovat suhteellisen samanlaisia, miksi aloittaa aina täysin alusta?

Nykyään meillä on prosesseja pyritty kirjaamaan mahdollisimman selkeään muotoon ja aika ajoin katsomme niitä uudestaan ja mietimme toimiiko nykyinen tyyli vai pitäisikö jotain muuttaa.

Näin yksittäisiin toistuviin toimenpiteisiin menee vähemmän aikaa ja toimintavarmuus kasvaa.

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.