8 tapaa auttaa verkkokauppa-asiakasta tuotteen valinnassa

Artikkelin aiheet

Kun verkkokauppaan astuu uusi vierailija, on hänellä yleensä yksi päätavoite – löytää tarvitsemansa tuote ja ostaa se. Vaihtoehtoisesti vierailija tietää mihin tarpeeseen hän etsii sopivaa tuotetta, mutta tarkkaa tietoa sopivasta tuotteesta tähän tarpeeseen ei vielä ole, jolloin potentiaalisen ostajan tulee tehdä vielä päätös eri vaihtoehtojen välillä. Lisäksi vierailija voi vasta kartoittaa vaihtoehtoja, eikä tehdä vielä lopullista ostopäätöstä.

Tilanteessa, jossa vierailijalla ei ole vielä vahvaa käsitystä hänen tarvitsemastaan tuotteesta, on tälle hyvä tarjota monipuoliset työkalut tuotteen löytämiseen ja valitsemiseen verkkokaupasta. Laadukkaat tavat löytää potentiaalisia tuotevaihtoehtoja ja tarkastella näitä vaihtoehtoja monipuolisesti vakuuttaa asiakkaan ja kotiuttaa myynnin juuri sinun verkkokauppaasi.

Tarkastelemme tässä artikkelissa kahdeksaa eri tapaa, joiden avulla asiakkaasi voivat monipuolisesti sekä löytää että tarkastella tuotteita verkkokaupassasi perinteisten tuotekuvausten, tuotekuvien ja tuotekategorisointien lisäksi.

Kahdeksan tapaa, joita käymme läpi ovat seuraavat:

  • Monipuoliset tuotekuvat
  • Tuotevideot
  • Osto-oppaat
  • Interaktiiviset 3D-mallit
  • Tuotearvostelut
  • Tuotevertailu
  • Tuotehaku
  • Tuotesuodatus

Lähdetään käymään aiheita läpi.

1. Monipuoliset tuotekuvat

Usein, kun verkkokauppaan otetaan tuotteista kuvia, toteutetaan ne yksinkertaisina ja taustattomina lähikuvina , jotta itse tuotteesta saadaan mahdollisimman tarkka käsitys, miltä se näyttää. Mikäli tuotekuvat toteutetaan laadukkaasti, luovat ne usein laadukasta kuvaa myös muustakin kokonaisuudesta. Tämä on itsessään jo positiivista, mutta se mikä saattaa jäädä uupumaan, on käsitys tuotteen käytöstä varsinaisissa käyttötilanteissa.

(Lähde: https://jotex.fi/)

Me suosittelemme siis, että yksittäisestä tuotteesta otetaan mahdollisuuksien mukaan monipuolisesti tuotekuvia sen eri variaatioista, kuten värivaihtoehdoista ja malleista, sen eri kuvakulmista ja eri käyttökohteista tai -tilanteista. Kun asiakas saa kuvan tuotteesta käytössä, voi hän itse visioida helpommin, miten tämä tuote sopii hänen tarpeeseensa, mikä voi synnyttää vahvemman halun tuotteen ostamiselle. Kuvia tuotteen käyttökohteesta- tai tilanteesta näkee silti harvemmin, vaikka sen hyödyt ovat ilmeiset.

2. Tuotevideot tuotekuvien tukena

“Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” ja tämä sananlasku pitää paikkaansa. Videot kuitenkin mahdollistavat tämän vielä entistä paremmin. Tuotevideot on vielä verkkokaupoissa harvemmin käytetty keino esitellä tuotteita. Se on kuitenkin valtavan tehokas tuomaan tuotteen esittelyyn eloa, liikettä ja tunnetta. Varsinkin jos tuotteen käyttöön liittyy jokin liike, voi video olla loistava keino esitellä tuotetta kuvien lisäksi.

(Lähde: https://ikea.com/fi)

3. Osto-oppaat ostamisen tukena

Yksi suurimmista ongelmista tiettyjen tuotteiden saralla on se, että valikoimaa on valtava määrä, mutta eri vaihtoehtojen erot eivät ole kovin selkeitä. Lisäksi tuotteet voivat olla ominaisuuksiltaan vaikeita ymmärtää tai yksinkertaisesti potentiaalinen asiakas ei tiedä tuotteesta niitä asioita, mitä hänen pitäisi tietää. Näissä tapauksissa on tarve siis jonkinlaiselle selkeälle ohjeistukselle.

(Lähde: https://verkkokauppa.com/)

Jos ostaja ei ole etsimänsä tuotteen osalta asiantunteva, voi hänelle näissä tilanteissa olla parasta lukea läpi jonkinlainen osto-opas, jossa esitellään tuotetta monelta eri näkökannalta ja tarjotaan ostajalle vaihtoehtoja eri tarpeisiin. Näin ostaja voi vähintäänkin saada oikean suunnan ostoretkellään ja siirtyä tutkimaan tuotevaihtoehtoja paremmalla ymmärryksellä.

4. Interaktiiviset 3D-mallit

Tavat esitellä tuotteita verkkokaupoissa on edennyt lähivuosina hurjaa vauhtia. Nykypäivän moderneissa verkkokaupoissa yksi tapa esitellä tuotteita on interaktiiviset 3D-mallit. Tämä tarkoittaa sitä, että vierailijalla on mahdollisuus tutkia tuotteesta luotua 3D-mallia joka suunnasta pyörittelemällä ja kääntelemällä mallia haluamallaan tavalla. Tämä mahdollistaa tuotteen tarkastelun sen jokaisesta kohdasta ja jopa eri valaistuksissa. Interaktiviisten 3D-mallien käyttö voi poistaa myös tarpeen tuotekuville. 

(Lähde: https://telia.fi/)

5. Tuotearvostelut

Tuotearvostelut ovat yksi ainoista tavoista verkkokaupassa, jonka avulla muut asiakkaat pystyvät tarjoamaan muille vierailijoille arvokasta tietoa verkkokaupan tarjonnasta. Tämä luo taas uuden kosketuspinnan tehdä päätöksiä tuotteiden osalta. Jos vierekkäin on kaksi sopivaa vaihtoehtoa, voi tuotearvostelut auttaa tekemään lopullisen ostopäätöksen, jos toisesta löytyy positiivisia arvioita ja toisesta taas negatiivisia.

(Lähde: https://power.fi/)

Tuotearvosteluiden puute voi synnyttää myös myynnin esteen. Jotkut asiakkaat eivät halua ostaa tuotteita, jos niistä ei ole palautteita asiakkailta. Varsinkin jos tuote on tyyriimpi, voi tuotteesta haluta tietää aitoja kokemuksia, jotta ei tule tehtyä vikaostosta. Lisäksi tuotearvostelut tuovat myös turvallisuuden tunnetta, kun niistä käy ilmi, että verkkokaupassa on muutkin asioineet, eikä kyseessä ole jokin huijaussivusto.

6. Tuotevertailu

Tuotteet, joilla on paljon teknisiä tietoja, voivat vaatia helpon tavan vertailla näitä tietoja eri tuotteiden välillä. Tällaisia ratkaisuja löytyy usein elektroniikkatuotteita myyvistä verkkokaupoista, jotka tarjoavat tavan ottaa muutaman tuotteen vertailuun. Käytännössä vierailija siirtyy näkymään, jossa on listaus vertailtavien tuotteiden tietoja taulukossa, jossa vierailija voi helposti vertailla näitä vierekkäin.

(Lähde: https://gigantti.fi/)

Mikäli tällainen tekninen vertailuominaisuus ei ole mahdollista toteuttaa omaan verkkokauppaan, voi samaa asiaa ajaa aiemmin mainitut osto-oppaat tai vielä tarkemmat artikkelit, joissa vertaillaan eri tuotteiden eroja. Tämä taas mahdollistaa uuden tavan johdattaa uusia kävijöitä verkkokauppaasi.

7. Tuotehaku

Ota kuitenkin huomioon, että vaikka tuotehaku on loistava keino auttaa vierailijaa löytämään tuotteita, ovat toiset tuotehaut edistyneempiä kuin toiset. Edistyneempiä vierailijaa avustavia toimintoja voi olla esimerkiksi livehaku samalla sivulla, avainsanaehdotukset muutaman kirjaimen perusteella (kts. kuva) tai hakutulosten löytyminen, vaikka avainsanat eivät ole täydellisessä muodossa.

(Lähde: https://zalando.fi/)

Huono tuotehaku, joka ei tarjoa mitään avustavia toimintoja, kuin yksinkertaisen tekstikentän, voi jopa luoda ärsytystä ja huonoa käyttökokemusta, joten hyvään tuotehakuun kannattaa panostaa, mikäli sellaisen haluaa verkkokauppaan toteuttaa

8. Tuotesuodatus

Tuotesuodatus on jo kovin tuttu juttu useissa verkkokaupoissa – ja syystäkin. Mikään muu tapa ei tarjoa verkkokaupan vierailijoille yhtä vaivatonta ja tarkkaa keinoa löytää tuotekatalogista juuri niitä vaihtoehtoja, jotka vierailija haluaa löytää omaan tarpeeseen.

(Lähde: https://budgetsport.fi/)

Tuotesuodatus tarjoaa siis vierailijalle erilaiset mahdollisuudet suodattaa tuotekatalogin näkymässä olevia tuotteita eri tuoteominaisuuksien, kuten tuotteen hinnan, värin, koon tai mallin mukaan. Näkymään jääneitä tuotteita on helppo ottaa tästä vertailuun ja tehdä lopullinen päätös ostoksesta.

Jos verkkokaupassasi on vähänkään enemmän tuotteita myynnissä ja et käytä tuotesuodatusta, on aika ottaa se käyttöön välittömästi.

Yhteenveto

Tarkastelimme kahdeksaa eri tapaa löytää ja vertailla tuotteita verkkokaupassa. Kaikki tavat näistä eivät sovi kaikkiin verkkokauppoihin ja osa tavoista voi hyvinkin olla yliampuvia moneen tarpeeseen. Kun verkkokaupan koko kasvaa, tarve näiden eri tapojen yhtäaikaiselle hyödyntämiselle kasvaa. Jokainen verkkokauppa on siis oma kokonaisuutensa ja niitä tulee tarkastella aina tapauskohtaisesti.

Oliko tästä artikkelista hyötyä? Inspiroiduitko kehittämään omaa verkkokauppaasi? Jätä kommenttia! Jos tarvitset apua näissä asioissa, ota rohkeasti yhteyttä!

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.