Verkkokaupan hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa 2024

Artikkelin aiheet

Verkkokaupan hakukoneoptimointi pyrkii parantamaan verkkokaupan näkyvyyttä eri hakukoneiden, kuten Google, hakutuloksissa. Näkyvyyttä parannetaan optimoimalla verkkokaupan rakenne ja sisältö vastaamaan paremmin käyttäjien käyttämiin hakusanoihin ja tarpeisiin. Näin verkkokauppaan saadaan lisää sellaisia kävijöitä, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta yrityksen tarjoamista tuotteista tai palveluista.

Asiakkaan ostopolku alkaa yleensä hakukoneen kautta. Hakukoneista haetaan tietoa, ohjeita, hintoja ja paikkoja mistä ostaa tuotteita tai palveluita. EU:ssa suoritetun tutkimuksen perusteella verkossa ostaminen on yleistynyt 10 vuodessa niin, että nykyisin jopa 75% internetin käyttäjistä ovat tehneet ostoksen verkon kautta – aiemmin tuon lukeman ollessa 55%.

Myös Paytrail on suorittanut tutkimuksen, jossa tarkastellaan verkkokauppojen käyttöä Suomessa. Sen mukaan vuonna 2021 jopa 78% suomalaisista kertoi tehneensä ostoksia verkossa viimeisen kuukauden aikana. Koska verkkokaupoista ostamisen osuus vain kasvaa, on hakukoneoptimointi erityisen tärkeää myös verkkokaupoille.

Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi auttaa erottumaan kilpailijoista ja houkuttelemaan enemmän liikennettä sivustolle. Jos verkkokaupan halutaan menestyvän, on hakukoneoptimointi välttämätön strategia sen kehittämisessä.

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin hyödyt

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnilla on monia hyötyjä, jotka kehittävät sen myyntiä, asiakasluottamusta ja brändin tunnettuutta. Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi luo vahvan kilpailuedun, joka auttaa verkkokauppaa menestymään digitaalisessa maailmassa.

Olemme avanneet alla vielä paremmin näitä hyötyjä, joita hakukoneoptimoinnista on saatavilla verkkokaupalle.

Liikenteen laatu

Hakukoneoptimoinnilla saadaan ohjattua verkkokauppaan sellaisia kävijöitä, jotka etsivät aktiivisesti juuri niitä tuotteita tai palveluita, joita siellä on tarjolla. Verkkokaupan sisältöä optimoidaan vastaamaan asiakkaiden käyttämiä hakusanoja, jolloin verkkokauppa nousee hakutuloksissa ylöspäin. Tällöin verkkokauppaan tuleva liikenne ei ole vain sattumanvaraisia kävijöitä, vaan se on laadukasta liikennettä, joka johtaa usein myös parempiin konversioihin.

Näkyvyys ja bränditietoisuus

Hakutuloksissa korkeilla sijoituksilla olevat sivustot herättävät käyttäjässä luottamusta, sillä hakukoneita käytettäessä on totuttu siihen, että ensimmäisillä sijoilla olevat sivustot yleensä antavat parhaimman vastineen hakusanalle.

Lisäksi hakukoneoptimointi vahvistaa yrityksen top-of-mind mielikuvaa. Kun yrityksen nimi toistuu usein hakutuloksissa omaan toimialaan liittyvillä avainsanoilla, se vahvistaa yrityksen brändin tunnettuutta. Yrityksen pysyvä läsnäolo hakutuloksissa voi johtaa siihen, että asiakkaat muistavat yrityksen paremmin tulevaisuudessa ja siirtyvät sitä myötä asiakkaaksi.

Hakukoneoptimointi tukee yrityksen asiantuntijamielikuvan rakentamista. Toistuvasti arvokasta tietoa tarjoava yritys saa luotua brändistään uskottavan ja luotettavan lähteen alaan liittyvän tiedon hakemiseen, mikä voi olla isokin kilpailuetu.

Parempi käyttäjäkokemus

Hakukoneoptimoinnissa tärkeänä osa-alueena on myös sivuston käyttökokemus ja sen parantaminen. Tämä on tärkeää, koska Google arvostaa sivustoja, jotka mahdollistavat hyvän käyttökokemuksen vierailijoille ja nostaa niitä enemmän esille hakutuloksissa. Hyvä käyttökokemus on siis elinehto verkkokaupoille hakukoneoptimoinnin osalta, mutta myös muutenkin. Se tarkoittaa mm. sitä, että

  • verkkokauppa latautuu nopeasti
  • navigointi verkkokaupassa on helppoa ja selkeää
  • sivustolla pääsee maksimissaan kolmella klikkauksella mihin tahansa
  • tuotetiedot ja -kuvat ovat laadukkaita
  • verkkokaupassa on näkyvillä aitoja asiakaspalautteita

Käyttökokemukseen vaikuttaa myös verkkokaupan toimivuus eri laitteilla. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkokaupan tulisi olla helppokäyttöinen niin mobiililaitteilla kuin tietokoneilla. Kun verkkokauppa toimii hyvin myös mobiililaitteella, eli se on responsiivinen, asiakkaan on vaivattomampaa tehdä ostoksia missä tahansa hän onkaan.

Myös tässä Google arvostaa verkkosivuja, joiden mobiiliresponsiivisuus on otettu huomioon ja nostaa niitä ylemmäs hakutuloksissa verrattuna kilpailijoihin, joiden sivustojen skaalautuvuus ja yleinen käytettävyys mobiililaitteilla on heikkoa.

Helppokäyttöisyys vaikuttaa positiiviseen käyttökokemukseen, mikä voi johtaa lisämyyntiin. Helppokäyttöisyys pyrkii poistamaan ostamisen esteitä ja tarjoamaan mahdollisimman miellyttävän ostokokemuksen verkossa. Sillä pyritään lisäämään asiakasuskollisuutta, asiakastyytyväisyyttä ja siten myös rakentamaan bränditietoisuutta.

Verkkokaupan huono käyttökokemus taas johtaa luultavasti käyttäjän nopeaan poistumiseen ilman ostotapahtumaa eikä se ainakaan edesauta bränditietoisuuden lisäämistä, eikä liiketoiminnan kasvua.

Miten verkkokaupan hakukoneoptimointi toimii?

Verkkokaupan menestyminen hakutuloksissa vaatii huolellista optimointia, joka kattaa erilaisia toimenpiteitä asiakkaan ostopäätöksen tukemisesta aina teknisempään toteutukseen.

Käymme tässä osiossa läpi tärkeimmät huomiot mitä kannattaa ottaa huomioon verkkokaupan hakukoneoptimointia tehdessä.

Kategoriasivujen optimointi

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa kategoriasivujen optimointi on tärkeää. Usein käyttäjät päätyvät tekemään hakuja Googlessa kategoriatasolla, kuin suoralla tuotenimellä. Tämän jälkeen he päätyvät useammin vasta selailemaan ja vertailemaan haetun yläkategorian tuotteita.

Esimerkiksi, jos myyt kannettavia tietokoneita, niin asiakkaasi todennäköisesti lähtevät etsimään hakukoneesta hakusanalla “kannettavat tietokoneet” tai sen variaatioilla, kuin suoraan tuotenimellä, esim. “Asus Esimerkkimalli 365-XCR”.

Verkkokauppojen kategoriasivujen tärkeyden takia on olennaista siis tuottaa optimoitua, uniikkia ja lukijalle hyödyllistä tietoa myös näille sivuille. Usein kategoriasivut jäävätkin verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa huomioimatta ja keskitytään vain tuotesivujen optimoimiseen, jolloin siihen panostamalla voidaan saavuttaa helposti tuloksia hakukonenäkyvydessä.

Tuotetiedot

Kattavat tuotetiedot sekä auttavat asiakasta tekemään ostopäätöksen, mutta vahvistaa myös luottamusta asiakkaan silmissä. Kun asiakkaalle pystytään tuottamaan mahdollisimman paljon hyödyllistä ja tarkkaa tietoa, hänellä on varmempi olo tehdä ostopäätös. Kilpailijoita laajemmat ja tarkemmat tuotetiedot voivat olla siis myös hyvä liiketoiminnallinen teko, jotta asiakkaat päätyvät tekemään ostoksen juuri sinun verkkokaupassasi.

Tuoteteksteissä on tärkeää hyödyntää tuotteeseen liittyviä avainsanoja strategisesti. Tämä auttaa verkkokauppaa nousemaan esiin aiheeseen liittyvillä hauilla ja houkuttelee enemmän kävijöitä sivustolle.

Tuotteet kannattaa myös nimetä hakukoneoptimointi mielessä pitäen. Vaikka omien tuotteiden nimeäminen kekseliäällä tavalla voi houkutella, niin se ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Yleensä tuotteen nimi on nimittäin myös tuotesivun pääotsikko, joka kertoo hakukoneille mitä kyseinen sivu sisältää. Täysin hakusanaan liittymättömän tuotenimen käyttäminen voi aiheuttaa sen, että tuotesivu ei nouse hakutuloksissa esiin, koska silloin se ei vastaa niihin hakusanoihin mitä ihmiset yleensä käyttävät.

Kattavat tuotetiedot saattavat myös vähentää tuotepalautusten määrää, joka taas säästää aikaa ja resursseja. Kun asiakkailla on riittävästi tietoa tuotteesta ennen ostopäätöksen tekemistä, heillä on realistisempi käsitys siitä, mitä he ovat ostamassa. Tämä vähentää pettymyksiä ja lisää asiakastyytyväisyyttä.

Kuvien optimointi

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa kuvat ovat kriittisessä roolissa. Kuvat ovat loistava tapa havainnollistaa ja esitellä tuotetta ja sen käyttötarkoitusta asiakkaalle, mutta kuvien optimoinnilla on myös merkitystä hakukoneoptimoinnin suhteen. Kuvien optimointi tarkoittaa erilaisia toimenpiteitä kuvien parantamiseksi hakukoneiden silmissä, kuten esim. kuvien nimeäminen ja kuvien tiedostokokojen optimointi.

Verkkokaupoissa kuvia esiintyy luontaisesti myös erittäin paljon, jonka takia kuvien optimoinnilla on myös suuri merkitys. Jos jokaisella tuotteella on 3-4 tuotekuvaa, niin ajan myötä lukuisten tuotteiden kuvien optimoinnilla voi olla suuri merkitys verkkokaupan hakukoneoptimoinnin suhteen.

Laadukkaat tuotekuvat ovat yksi tärkeimmistä asioista verkkokaupoissa. Niiden avulla luodaan laadukas mielikuva sekä tuotteista, että myös yrityksestä itsestään. Ne osoittavat, että yritys panostaa yksityiskohtiin ja pyrkii tarjoamaan parhaan mahdollisen ostokokemuksen asiakkaalleen, mikä vahvistaa brändin luotettavuutta ja mielikuvaa.

Tuotearvostelut

Tuotearvostelut vaikuttavat myös hakukoneoptimointiin. Ne parantavat käyttökokemusta ja ovat lukijalle hyödyllistä sisältöä, jota hakukoneet arvostavat. Tuotearvosteluiden avulla on mahdollista erottautua myös hakutulossivulla ja saada sitä myötä houkuteltua sivustolle enemmän kävijöitä.

Tuotetietojen yhteydessä olevat arvostelut ovat loistava tapa rakentaa luottamusta tuotteita ja verkkokauppaa kohtaan. Kun muiden antamat arvostelut ovat näkyvissä, se korostaa verkkokaupan luotettavuutta. Varsinkin, jos kyseessä on ostajalle uusi verkkokauppa, ovat tuotearvostelut tärkeä apu ostopäätöstä tehdessä.

Hyvät tuotearvostelut saattavat vakuuttaa epäröivän ostajan, kun hän pääsee lukemaan muiden kokemuksia ennen omaa ostosta, eikä ostaja ole pelkästään verkkokaupan myyntiä tukevien tekstien varassa. Tämä taas voi parantaa tuotteen myyntiä, sillä positiiviset tuotearvostelut tekevät tuotteesta houkuttelevamman.

Myös negatiivisia tuotearvosteluita saattaa kertyä ja niitä ei pidä pelätä. Kun tuotearvosteluissa on mukana positiivisia ja negatiivisia arvosteluita, se tarkoittaa sitä, että verkkokauppa ei sensuroi ikäviä palautteita ja se kasvattaa luottamusta kauppaa kohtaan. Negatiiviset arvostelut voivat myös auttaa kehittämään tuotteita, valikoimaa tai asiakaspalvelua vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita, eli ne toimivat apuna liiketoiminnan kehittämisessä.

Blogi

Blogia voidaan hyödyntää tehokkaasti myös verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa. Sinne pystytään tekemään hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa, ja etenkin sellaisen sisällön osalta, jota ei välttämättä tuote- tai kategoriasivuilla ole järkevää käsitellä, mutta joka kuitenkin tukee ostopäätöstä. Näitä aiheita voivat olla esimerkiksi erilaisia vinkkejä tuotteen käyttämiseen, tuotevertailuja oikeanlaisen tuotteen valintaan, sesonkiluontoisten aiheiden käsittelemistä tai käsitellä alalla trendaavia aiheita.

Blogia voi hyödyntää myös siihen, että artikkeleista pystyy linkittämään verkkokaupassa myynnissä oleviin tuotteisiin, joka ohjaa lukijaa kohti ostotapahtumaa. Blogin avulla voidaan tuottaa siis ostopäätöstä tukevaa sisältöä, jonka jälkeen lukija ohjataan suoraan tuotteen pariin.

Yhteenveto

Tässä on verkkokaupan hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa vuonna 2024.

Sen keskeiset hyödyt liittyvät liikenteen laatuun, bränditietoisuuden kasvattamiseen sekä paremman käyttäjäkokemuksen varmistamiseen. Laadukas liikenne tuo usein parempia konversioita, ja verkkokaupan pysyvä läsnäolo hakutuloksissa vahvistaa brändiä ja asiakasuskollisuutta. Lisäksi hyvä käyttäjäkokemus parantaa asiakastyytyväisyyttä ja tukee brändin rakentamista.

Lue myös artikkelimme, kuinka auttaa verkkokaupan asiakasta tuotteen valitsemissa.

Kokonaisuudessaan verkkokaupan hakukoneoptimointi on olennainen osa sen menestystä digitaalisessa maailmassa. Laadukkaasti toteutettava hakukoneoptimointi on vahva kilpailuetu, joka auttaa verkkokauppaa kasvamaan, kehittymään ja menestymään.

Jos verkkokauppasi ei näy tarpeeksi korkealla Googlessa, niin ota yhteyttä meihin tai tutustu meidän hakukoneoptimoinnin palveluun!

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.