4 tärkeintä asiaa, jotka saat selville hakukone­optimoinnin kilpailija-analyysillä

Artikkelin aiheet

Hakukoneoptimointi on luonteeltaan kilpailua. Yritykset pyrkivät erinäisillä hakukoneoptimoinnin toimilla nousta hakukoneiden (esim. Google) sijoituksissa halutuilla avainsanoilla kilpailijoiden edelle. Hakukoneoptimointi on monisyinen kokonaisuus ja siinä tieto on valttia. 

Yksi tapa saada selkoa hakukoneoptimoinnin tilanteesta on tutustua hakukoneoptimoinnin kilpailutilanteeseen kilpailija-analyysin avulla, jota käsittelemme tässä artikkelissa.


Jos etsit, että mitä hakukoneoptimointi on yleisesti, niin voit lukea sen artikkelistamme “Mitä on hakukoneoptimointi (SEO)? Termin selitys ja 4 ohjetta aloittamiseen”.

Mikä on kilpailija-analyysi?

Hakukoneoptimoinnin kilpailija-analyysi on keino tunnistaa kilpailijoita, jotka kilpailevat samojen avainsanojen parissa. Kun hakukoneoptimointia lähdetään toteuttamaan, onkin tärkeää tietää, että ketä vastaan ollaan kilpailemassa sijoituksista ja mitä kilpailijat itse tekevät hakukoneoptimoinnin osalta. 

Ilman kilpailutilanteen selvittämistä jätät hyödyntämättä arvokasta tietoa, että mitkä hakukoneoptimoinnin toimet ja sisällöt toimivat kilpailijoillasi ja markkinassasi. Kilpailija-analyysillä voidaan myös selvittää hakukoneoptimoinnin kustannustehokkuutta halutuille avainsanoille, kun verrataan omaa nykytilannetta kilpailijoihin.

Millaisia asioita kilpailija-analyysillä saadaan sitten tarkemmin tietoon? Paneudumme näihin tekijöihin seuraavaksi.

Löydät oleelliset kilpailijasi hakukoneoptimoinnin osalta

Tunnistat varmasti jo nyt alaltasi useita kilpailijoita, mutta oletko tietoinen, että ketkä ovat niitä, joita vastaan todellisuudessa kilpailet hakukoneissa? Jo tiedossasi olevat kilpailijat eivät välttämättä nimittäin ole hakukoneissa vahvoilla sijoilla, joten varsinaiset kilpailijasi hakukoneoptimoinnin osalta voivat olla muita kuin oletat. Kilpailija-analyysin myötä tunnistat siis laaja-alaisesti kilpailijasi juuri hakukoneoptimoinnin kannalta. 

Kun kilpailijat on tunnistettu, tulee verrata omaa hakukoneoptimoinnin nykytilaa kilpailijoihin. Onko kilpailijoiden hakukoneoptimointi sellaisella tasolla, että heitä vastaan kilpailu halutuilla avainsanoilla on järkevää ja sijoittuminen korkeille sijoituksille on mahdollista? Kilpailija-analyysillä voidaan siis analysoida kilpailua ja tehdä tulkintaa siitä, että ketkä ovat niitä varteenotettavia kilpailijoita, joita vastaan on nykyhetkellä mahdollista kilpailla ja sijoittua järkeville sijoituksille.

Toisinaan voi käydä ilmi, että halutuille avainsanoille sijoittuvia suuria kilpailijoita on niin monia, että avainsanoja kannattaa miettiä uudestaan siltä kannalta, että ne olisivat vähemmän kilpailtuja ja näin luo paremman mahdollisuuden sijoittua hyville sijoille hakukoneissa.

Löydät kilpailijasi toimivia sisältöjä

Kun olet löytänyt potentiaaliset kilpailijasi hakukoneoptimointia varten, niin kilpailija-analyysin avulla on myös mahdollista löytää kilpailijasi nettisivujen alasivut ja sisällöt, jotka tuottavat parhaimpia tuloksia. Saat selville esimerkiksi, että mitkä kilpailijasi sivut tuottavat eniten liikennettä heidän sivustolleen ja mitkä sivut sijoittuvat hyvin hakukoneissa useilla avainsanoilla. 

Kun tiedät kilpailijoidesi kautta, mitkä sisällöt tuovat heille liikennettä, voit hyödyntää näitä tietoja myös omassa sisällöntuotannossa. Jos kilpailija-analyysin kautta löytyy selkeästi toimivia sisältöaiheita, voi ne ottaa suoraan itse käyttöön ja tehdä näistä sisällöistä parempia tai vetoavampia kuin kilpailijallasi. Paremmin lukijaa palveleva sisältö voi sijoittua Googlessa kilpailijaasi paremmin, jolloin kilpailijasi sisältöön siirtynyt liikenne voi tulevaisuudessa ohjautua sinun sivustollesi.

Lisäksi voit löytää aiheiden ohella myös uusia tapoja esittää sisältöjä, jos huomataan että kilpailijan sisällöt tuottavat paljon liikennettä esimerkiksi podcastien tai videoiden muodossa. Näin voi olla järkevää lähteä panostamaan itsekin tällaisiin sisältöformaatteihin.

Löydät uusia avainsanoja, joille sijoittua

Hakukoneoptimoinnin aloittaessa on oleellista tehdä avainsanatutkimus (toisinaan tätä kutsutaan myös nimillä hakusanatutkimus tai hakusanakartoitus), jonka avulla löydät kattavasti avainsanoja, joita varten hakukoneoptimointia voidaan lähteä toteuttamaan.

Avainsanatutkimus toteutetaan usein listaamalla alkuun yleisiä termejä, jotka kohdistuvat omaan liiketoimintaan. Näiden perusteella voidaan lähteä etsimään tarkempaa tietoa siitä, kuinka paljon tiettyjä avainsanoja haetaan Googlesta ja sen perusteella tehdä tarkemmat valinnat avainsanoista.

Avainsanatutkimuksen ohella voit löytää uusia avainsanoja myös kilpailija-analyysin avulla. Kilpailijoiden käyttämissä avainsanoissa voi löytyä paljon sellaisia avainsanoja, joita et ollut itse tullut ajatelleeksikaan. Esimerkiksi autojen hankintaan sisällöissä keskittynyt yritys voi tajuta, että myös autojen huoltoon on paljon hakuja ja potentiaalisia avainsanoja, jolloin voi miettiä, että jos tämä palvelee omaa toimintaa, niin näitä uusia avainsanoja voi hyödyntää omassa sisällöntuotannossa ja hakukoneoptimoinnissa.

Eli voit näin löytää uusia haaroja, joita kohti voit lähteä toteuttamaan hakukoneoptimointia ja saavuttaa uusia lähteitä tuomaan nettisivuille liikennettä.

Löydät uusia sivustoja, joiden kautta voit linkittää sivustollesi

Sivustollesi johtavat linkit, jotka ovat peräisin luotettavilta sivustoilta, voivat vaikuttaa positiivisella tavalla sijoituksiin hakutuloksissa. Jos esimerkiksi arvostettu sanomalehti lisää linkin sivustollesi verkkomateriaalistaan, on se signaali Googlelle, että sivustosi on varteenotettava ja näin sijoituksesi voivat nousta hakukoneessa.

Jos laadukkaiden linkkien hankinta on haastavaa, voi kilpailija-analyysi paljastaa uusia mahdollisuuksia tällaisten linkkien hankintaan. Eli pyri hankkimaan itse näitä laadukkaita ulkoisia linkkejä, joita kilpailijasi hyödyntävät. Näin saat lisää liikennettä sivustollesi ja muodostat itsestäsi varteenotettavamman toimijan Googlen silmissä. 

Muista myös, että pieni määrä laadukkaita linkkejä voi johtaa huomattavasti positiivisempaan tulokseen, kuin suuri määrä ei-laadukkaita linkkejä. Käytä siis panoksesi näihin.

Yhteenveto

Nyt tiedät tärkeimmät syyt miksi kilpailija-analyysi on tärkeä osa hakukoneoptimointia ja millaisia asioita sen avulla voidaan selvittää. 

Muistathan myös, että kilpailija-analyysi ei ole kertaluontoinen toimi, vaan sitä on hyvä päivittää ajan mittaan. Kilpailu ei ole staattista, vaan kilpailutilanteet muuttuvat jatkuvasti, joten myös hakukoneoptimoinnin kilpailutilannetta on syytä tarkastella aktiivisesti.

Haluaisitko, että yrityksesi hakukoneoptimointi on aktiivista ja tehokasta? Ole yhteydessä ja sovitaan tapaamista!

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.