Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto

Sisällöntuotanto on tärkeä osa hakukoneoptimointia. Laadukkaalla sisällöllä voidaan voittaa kilpailijoiden sijoitukset hakukoneissa ja nousta potentiaalisen asiakkaan silmien eteen. Hyvä sisältö palvelee pitkään vaikka siihen ei panostaisi rahaa ollenkaan.

Mitä on hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto?

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on sellaisen sisällön luomista, joka vastaa kohderyhmäsi tekemiin hakuihin Googlessa. Nämä haut voivat olla Googlessa tehtyjä suoria kysymyksiä tai yksinkertaisia avainsanoja, joilla etsitään suoraan jotain palvelua tai tuotetta.

Hakukoneille on myös tiettyjä vaatimuksia tai ohjenuoria, jollaista sisällön tulee olla. Google esimerkiksi haluaa sisällön olevan aidosti hyödyllistä, luotettavaa ja ihmiseltä ihmiselle kirjoitettua. Aitoihin hakuihin kohdistettu sisältö, joka on aidosti hyödyllistä nostattaa sivuston sijoituksia, näkyvyyttä ja kävijämääriä.

Ratkaisumme

Miksi hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on tärkeää?


Hyvin toteutettu sisällöntuotanto palvelee lukijaa antamalla vastauksia hänen tiedon tarpeeseen. Kun asiakas kohtaa tarpeen, niin yleensä hän ensimmäisenä Googlettaa sen. Kun sisältöön panostetaan tekemällä räätälöity strategia, on helppo erottua edukseen kilpailijoista ja jäädä oman alan asiantuntijana asiakkaan mieleen. Lukijaa palveleva teksti herättää luottamusta, joka taas rohkaisee ottamaan yhteyttä.

Hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon hyötyjä

Mitä hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto sisältää?

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on muutakin kuin vain laadukkaan tekstin tuottamista. Se rakentuu monesta palasesta, jotka kaikki tukevat toisiaan. Nämä palaset yhdessä luovat tukevan rungon sisällöntuotantoa varten.

Avainsanatutkimus

Sisällöntuotanto aloitetaan kartoittamalla yritykseen ja toimialaan liittyvät hakusanat, joita potentiaaliset asiakkaat aidosti käyttävät Googlessa. Tätä hakusanojen kartoitusta kutsutaan termillä avainsanatutkimus. Samalla selvitetään kilpailutilanne kilpailija-analyysillä valittujen avainsanojen osalta. 

Opimme myös ymmärtämään käyttäjien tarpeita, esim. minkälaista tietoa yleensä haetaan tai mihin kysymyksiin haetaan ratkaisuja. Sisältö rakennetaan näiden hakusanojen perusteella, jolloin sisältö on sellaista, mihin kohderyhmäsi etsii jo valmiiksi ratkaisua.

Avainsanatutkimuksen aikana etsimme kaikkein potentiaalisimmat avainsanat, joiden avulla voidaan saavuttaa paljon uutta verkkosivuliikennettä. Tämän lisäksi pyrimme löytämään myös avainsanoja, joissa ei ole paljon kilpailua ja näin saavuttamaan korkeita sijoituksia Googlessa pienemmällä vaivalla.

Sisältöstrategia

Avainsanatutkimus auttaa sisältöstrategian luomisessa. Kun on selvitetty, minkälaisia kysymyksiä tai hakuja kohderyhmäsi esittää, voidaan lähteä pohtimaan minkälaista sisältöä on järkevää tuottaa, joka vastaisi mahdollisimman hyvin näihin hakuihin. 

Kun tällaisia sisältöjä luodaan systemaattisesti, saadaan yrityksen kohderyhmälle tuotettua valtava määrä hyödyllistä tietoa, joka kasvattaa luottamusta yritystä kohtaan. Lisäksi, kun sisältöä luodaan strategisesti keskittymään selkeästi myyntiä tukeviin kokonaisuuksiin, lisää ne myös säännöllisesti uusia mahdollisuuksia ohjata sivustolle tulevia vierailijoita kohti myyntiä.

Aktiivisen sisällöntuotannon tarkoituksena on muodostaa myös pidemmällä aikavälillä suuri sisältökokonaisuus toimialan, tuotteiden tai palveluiden ympärille, joka antaa Googlelle signaalin alan asiantuntijuudesta. Tällainen laaja sisältökokonaisuus luo valtavan hyvän pohjan sijoittua hyvin Googlessa.

Sisällön tuottaminen

Tuotamme mietityn sisältöstrategian mukaisesti sisältöjä asiakasta varten sovitun määrän verran. Määrällisesti hakukoneoptimoituja sisältöjä kannattaa tuottaa sen mukaan, kuinka nopeasti hakukoneoptimoinnin tuloksia halutaan saada aikaan. Jos tarve on korottaa Googlessa näkyviä sijoituksia nopealla aikavälillä, on syytä tällöin tuottaa sisältöjäkin aktiivisempaan tahtiin. Näin sivuston laajuus ja asiantuntijuus kasvaa myös nopeasti.

Lähtökohtaisesti pystymme tuottamaan tekstiä aiheesta kuin aiheesta. Haluamme kuitenkin sisältöjen kuulostavan asiakkaalta itseltään, joten sisällön tuottamisen jälkeen, annamme sisällön vielä asiakkaalle läpikäytäväksi ja kuratoitavaksi. Näin asiakas pääsee myös antamaan oman näkemyksensä sisältöön, jos näin haluaa.

Tekstin tueksi voidaan sisältöön lisätä myös kuvia, taulukoita, infograafeja ja listoja. Tämä tekee sisällöstä monipuolisemman ja tekee lukemisesta mielekkäämpää. Taulukot ja listat auttavat lukijaa myös ymmärtämään paremmin tekstin sisältöä, esim. silloin kun vertaillaan erilaisia tuotteita tai palveluita. Kuten jo mainittu, Google arvostaa lukijalle aidosti hyödyllistä sisältöä.

Lähtökohtaisesti sisältöön lisättävät kuvat tulevat asiakkailta, jotka optimoidaan meidän toimesta. Tarpeen vaatiessa voidaan sopia kuvasisältöjen tuottamisesta erikseen.

Valmiit sisällöt viemme myös asiakkaan sivuston blogiin. Jos sivustolla ei blogia ole vielä olemassa, luodaan asiakkaalle sellainen tämän verkkosivustolle.

Sisällön hakukoneoptimointi

Kun avainsanat ovat selvillä, niitä hyödynnetään tuotettujen sisältöjen hakukoneoptimoinnissa. Pelkästään avainsanojen lisääminen tekstiin ei riitä, vaan myös niiden sijaintia tulee miettiä. 

Tärkeää avainsanaa käytetään sivuston otsikoissa ja tekstisisällössä. Sitä ei tungeta jokaiseen otsikkoon ja kappaleeseen, vaan sitä käytetään luontevasti tekstin sisällä. Sisällön optimoinnissa otetaan huomioon myös avainsanojen synonyymit ja niitä hyödynnetään tarpeen mukaan sisällön rikastamiseksi.

Sisällön tueksi liitetyt kuvat myös hakukoneoptimoidaan. Ne nimetään sisältöön liittyvän avainsanan mukaan, jolloin Google tunnistaa myös niiden liittyvän aiheeseen. Kuville lisätään myös vaihtoehtoiset tekstit (alt-tekstit), joiden avulla Google osaa lukea ei-koristeellisia kuvia näkövammaisille verkkosivu vierailijoille, jotka käyttävät ruudunlukijoita.

Teksti- ja kuvasisältöihin lisättävien avainsanojen lisäksi me myös lisäämme sisältöihin ristiinlinkityksiä, jotka kertovat Googlelle sisältöjen keskinäisistä yhteyksistä. Ilman linkityksiä ei Google myöskään osaa liikkua sivustolla, jonka takia linkitysten lisääminen sivusto sisäisten sisältöjen välillä on kriittistä.

Lisäämme myös tarpeen vaatiessa ulkoisia linkityksiä ulkoisille sivustoille, jos tämä koetaan sisällölle olennaiseksi.

Näiden lisäksi laadimme jokaista tuotettua sisältöä varten hakukoneoptimoidut Google-otsikot ja meta-kuvaukset, jotka näkyvät Google-hauissa, kun tuotettu sisältö tulee siellä esiin. Näillä on myös suuri merkitys sivuston sijoittumiseen, joten ne laaditaan myös tarkkaan mietitysti.

Anna meidän huolehtia sivustosi sijoittumisesta Googlessa

Haluatko nousta Googlen sijoituksissa korkealle?

Varaa aika hakukoneoptimoinnin kartoituskeskusteluun

Case studyt

Tutustu asiakkaidemme hakukoneoptimoinnilla saamiin hyötyihin