Hakukoneoptimointi liidinhankinnassa

Artikkelin aiheet

Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut rajusti digitaalisen aikakauden myötä. Siinä missä aiemmin asiakkaat saivat ensisijaisesti tietoa myyjiltä, ovat tiedot nykyisin kaikkien löydettävissä. Yhä useampi asiakas lähtee ensisijaisesti etsimään itse tietoa tarpeisiinsa ennen kuin ottaa kiinnostavaan palveluntarjoajaan yhteyttä. Tässä vaiheessa hakukoneoptimoinnin tärkeys nousee esiin.

Hakukoneoptimointi on verkkosivuston näkyvyyden parantamista hakukonetuloksissa. Kun asiakas kohtaa tarpeen ostaa tuote tai palvelu hän lähtee yleensä ensitöikseen “googlaamaan” sen. Kun yritykselläsi on ratkaisu asiakkaan kohtaamaan ongelmaan, on tärkeää, että yrityksesi verkkosivusto nousee esille hakutuloksissa. Korkeampi sijoittuminen lisää näkyvyyttä hakukoneissa ja altistaa verkkosivuston suuremmalle yleisölle, mikä taas johtaa useampiin kävijöihin. 

Hakukoneoptimointi auttaa siis kasvattamaan sivustolle tulevaa kävijäliikennettä. Hakukoneiden kautta tuleva kävijäliikenne on arvokasta, sillä nämä käyttäjät ovat kiinnostuneita yrityksesi tarjonnasta ja siitä pystyykö yrityksesi auttamaan heitä.

Asiakkaan ostopäätökset eivät tapahdu hetkessä, vaan ne saattavat kestää useita kuukausia. Silloin on tärkeää pystyä tarjoamaan erilaisia sisältöjä verkkosivustolla, jotka tukevat ostopolun eri vaiheita. Se jättää mielikuvan yrityksestäsi alasi asiantuntijana ja kasvattaa merkittävästi mahdollisuuksia asiakkaan yhteydenotolle.

Yhdistämällä hakukoneoptimoinnin avulla saavutettavan näkyvyyden ja monipuolisen sisällön tarjoamisen, voidaan luoda tehokas strategia asiakaskontaktien kasvattamiseksi.

Käydään seuraavaksi läpi minkälaisia asioita silloin pitää ottaa huomioon.

Kävijöiden hakuintentiot

Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää ymmärtää minkälainen on verkkosivustolle tulevien kävijöiden haun tarkoitus, eli mikä on heidän hakuintentionsa? Etsivätkö kävijät yleistä informaatiota aiheesta vai vertailevatko he tuotteita kilpailijoiden välillä? Hakuintentiot huomioimalla saadaan selville minkälaiselle tiedolle kohderyhmä etsii vastauksia, joka auttaa verkkosivuston sisällön optimoinnin suunnittelussa.

Informatiivinen ja hakusanoihin vastaava sisältö nostaa verkkosivuston arvoa hakukoneiden silmissä jolloin myös verkkosivusto on paremmin esillä hakukoneissa. Tämän avulla saadaan houkuteltua oikeaa kohderyhmää sivustolle – eli niitä, jotka hakevat tietoa yrityksellesi tärkeillä avainsanoilla.

Kun haluttua kohderyhmää saadaan vierailemaan sivustolle, on tärkeää pystyä tukemaan verkkosivuston sisällöllä ostoprosessia. Yksi kävijä saattaa olla vasta etsimässä yleistä tietoa aiheesta, kun toinen kävijä saattaa olla jo tekemässä tarkempaa vertailua. Sivustolle on tärkeää luoda eri ostopolun vaiheissa oleville kävijöille olennaista tietoa. Näin saadaan luontevasti ohjattua kävijää kohti seuraavia vaiheita ostoprosessissa aina yhteydenottoon tai kaupankäyntiin saakka.

Blogi

Blogi on tehokas keino saavuttaa hakukonenäkyvyyttä ja kerätä liidejä. Blogin avulla voidaan rakentaa tuotteita ja palveluita tukevia artikkeleita, joissa voidaan syventyä valittuun aiheeseen yksityiskohtaisemmin. 

Hakukoneoptimointi vaatii paljon sisältöä, jotta voidaan voittaa hakukonesijoituksia. Sisällön määrä on myös positiivinen signaali potentiaaliselle asiakkaalle. Jos sivustolta löytyy kattavasti tietoa esim. asiakkaan etsimästä palvelusta, joka vastaa useampaan eri kysymykseen, se viestii jälleen kerran asiantuntijuudestasi sekä sitouttaa asiakasta lukemaan juuri sinun yrityksesi verkkosivustoa.

Säännöllisesti uuden sisällön tuottaminen eri aiheista kertoo asiakkaille yrityksen tekevän aktiivista työtä helpottaakseen heidän tiedonhankintaansa.  Laadukas, hyödyllinen ja kattava sisältö jättää sivustovierailijalle positiivisen muistijäljen yrityksestäsi ja olet jo askeleen edellä kilpailijoita asiakkaan ostopäätöksen lähestyessä.

Liidimagneetti

Liidimagneetti tarkoittaa sellaista tarjousta, jolla saadaan sivustolla vierailija jättämään yhteystietonsa. Toisin sanoen yhteystiedot jättämällä kävijä saa jotain lisäarvoa mitä ei verkkosivuilla ole näkyvillä. Esimerkkejä hyvistä liidimagneeteista on:

  • ladattavat oppaat
  • tarjouskoodit
  • webinaarit
  • testit ja laskurit

Liidimagneetilla saadaan kerättyä yrityksesi palveluista kiinnostuneiden asiakkaiden yhteystiedot sekä opitaan lisää kohderyhmän käyttäytymisestä, esim. minkälainen sisältö on kiinnostavaa sivustovierailijoiden näkökulmasta.

Hyvä liidimagneetti on yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Sen tulee tuottaa lisäarvoa nopeasti, eli se on lyhyt ja ytimekäs sekä ratkaisee jonkin ongelman. Se ei pyydä ostamaan mitään vaan tarjoaa apua. Tarkoitus on tuottaa ratkaisu ongelmaan niin hyvin, että käyttäjän kiinnostus tarjoamiasi tuotteita tai palveluita kohtaan kasvaa.

Yhteenveto

Hakukoneoptimointi on kannattava investointi jo ihan pelkästään liidinhankintaa ajatellen. 

Sen avulla verkkosivustoasi saadaan nostettua hakukoneissa paremmille sijoituksille, mikä taas johtaa suurempiin kävijämääriin. Ja kun se tehdään järkevästi tämä kasvava kävijämäärä on vielä yrityksellesi oikeaa kohderyhmää, eli potentiaalisia asiakkaita.

Jatkuvasti toteutetulla hakukoneoptimoinnilla on myös muita hyviä puolia liidinhankintaa ajatellen: Kun yritys on näkyvillä hakukoneissa korkeilla sijoituksilla, se lisää luotettavuutta ja asiantuntijuutta. 

Se voi olla kustannustehokas tapa hankkia liidejä verrattuna esim. maksettuun mainontaan. Hakukoneoptimoinnilla saavutetaan pitkäaikaista näkyvyyttä verkkosivustolle, siinä missä maksetulla mainonnalla saadaan näkyvyyttä siltä ajalta kuin sitä maksetaan.

Hakukoneoptimointi vaatii säännöllistä, laadukkaan sisällön tuottamista mikä puolestaan tukee liidinhankintaa. Tarjoamalla arvokasta ja informatiivista sisältöä eri ostopolun vaiheissa oleville käyttäjille voidaan houkutella enemmän potentiaalisia asiakkaita sivustollesi ja vahvistaa asiantuntijuuttasi.

Hakukoneoptimointi kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon liidinhankinnassa. Tasaisesti verkkosivuston sisältöä optimoidessa verkkosivustosta tulee tehokas apuväline, joka tuottaa muun liiketoiminnan taustalla lisää lämpimiä liidejä, joihin myyntiosasto voi tarttua. Jotta tähän pisteeseen päästään, tulee verkkosivuston löytyä hakukoneista, eli verkkosivuston hakukoneoptimointia ei kannata jättää huomiotta.

Mikäli pohdit voimmeko hyödyntää hakukoneoptimointia liidinhankinnassa sinun yrityksesi tilanteessa, niin tutustu hakukoneoptimoinnin palveluumme ja ota yhteyttä niin kerromme mielellämme lisää!

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.