Core Web Vitals – käyttökokemuksen mittaristo

Artikkelin aiheet

Aiemmissa artikkeleissamme olemme käsitelleet käyttäjäkokemuksen tärkeyttä hakukoneoptimoinnissa. Verkkosivujen käyttäjäkokemuksesta puhuttaessa saatetaan törmätä usein termiin Core Web Vitals. Syvennymme tässä artikkelissa tuon termin merkitykseen ja käymme läpi tarkemmin sen osa-alueita.

Voit hypätä sisällysluettelon kautta suoraan mielenkiintoisimpaan osa-alueeseen:

  1. Mikä on Core Web Vitals?
  2. Miten selvittää Core Web Vitals -tiedot?
  3. Core Web Vitals -mittarit
  4. Miten tuloksia voi parantaa?

Mikä on Core Web Vitals?

Core Web Vitals on Googlen oma mittaristo, jota se käyttää verkkosivujen käyttökokemuksen arvioinnissa. Core Web Vitals -mittareita ovat Largest Contentful Paint (LCP), Cumulative Layout Shift (CLS) ja Interaction to Next Paint (INP).

Core Web Vitals -mittaristo koostuu kolmesta mittarista: LCP, INP ja CLS.

Käymme näitä mittareita tarkemmin läpi vielä myöhemmin tässä artikkelissa.

Google on kertonut, että Core Web Vitals on yksi hakukonesijoituksiin vaikuttavista tekijöistä, eli ranking factoreista. Se otettiin käyttöön vuonna 2021 ja Google on siitä lähtien huomioinut nämä mittarit kaikkien verkkosivujen kohdalla.

Core Web Vitals antaa tietoa siitä, miten käyttäjät kokevat sivuston nopeuden ja vakauden. Ne auttavat verkkosivuston omistajia ja kehittäjiä tunnistamaan ja korjaamaan ongelmia, jotka voivat heikentää käyttäjäkokemusta. Koska Google pitää käyttäjäkokemusta yhtenä tärkeimmistä tekijöistä sivuston laadun arvioinnissa, on myös Core Web Vitals -mittareiden optimointi keskeisessä osassa hakukoneoptimointia.

Ymmärtämällä ja parantamalla näitä mittareita, sivustot voivat paitsi parantaa sijoituksiaan hakutuloksissa, myös tarjota käyttäjille miellyttävämmän ja sujuvamman selailukokemuksen. Parempi käyttäjäkokemus johtaa usein parempaan sitoutumiseen, pidempään viipymiseen sivustolla ja lopulta parempaan konversioon.

Miten selvittää Core Web Vitals- tiedot?

Core Web Vitals -tiedot voidaan tarkistaa erilaisilla työkaluilla. Google tarjoaa itsekin myös useita erilaisia työkaluja ja paikkoja, mistä nämä tiedot voidaan tarkistaa. Työkalujen välillä on hieman eroja, joten käydäänpä niitä läpi yksityiskohtaisemmin.

Pagespeed Insights

Yksinkertaisin tapa on tehdä testi Googlen PageSpeed Insights -työkalulla. Lisää URL-osoite sivustolle ja paina analysoi. Testi antaa tulokset sekä mobiili- että tietokoneversioille kyseisestä URL-osoitteesta.

Huomaa, että tämä työkalu käy läpi nimenomaan vain sen kyseisen URL-osoitteen, jonka syötät sille, eli se ei analysoi koko sivustoa kerralla. Sillä pystyt kuitenkin tarkistamaan esim. kaikista tärkeimpien alasivujesi tilanteen helposti.

Esimerkki Tampereen kaupungin verkkosivun tuloksesta:

PageSpeed Insights tarjoaa Core Web Vitals -mittariston selkeänä koontina.

Google Search Console

Lähtökohtaisesti Google Search Consolea käytetään sivuston orgaanisen liikenteen seuraamiseen. Jos verkkosivustosi on kuitenkin yhdistetty ilmaiseen Google Search Consoleen, niin Core Web Vitals tiedot voi nähdä myös sieltä. Tämä työkalu huomioi koko sivuston ja antaa oikeaa toteutunutta tietoa sivuston käyttökokemuksesta.

Voit selvittää Google Search Consolella Core Web Vitals -mittariston ongelmia.

Jos haluat lukea Search Consolesta ja sen hyödyntämisestä lisää, niin lue ihmeessä vielä artikkelimme: Google Search Console – ilmainen SEO-työkalu.

GTMetrix

GTMetrix on työkalu, jonka kautta voit suorittaa testin samalla tavalla kuin esim. PageSpeed Insightsissä. Voit laittaa verkkosivun URL-osoitteen ja antaa työkalun tehdä loput.

GTMetrix vaatii rekisteröitymisen ja valittavissa on niin ilmaisia kuin maksullisia versioita.

Voit selvittää GTMetrixillä etenkin Core Web Vitals -mittareiden tulosten parantamiseen liittyviä ehdotuksia.

Seuraavassa kappaleessa käydään läpi erilaisia Core Web Vitals -mittareita tarkemmin.

Core Web Vitals -mittarit

Core Web Vitals -mittareita on kolme kappaletta, jotka keskittyvät omiin osa-alueisiinsa. Nämä mittarit ovat tärkeitä, sillä ne auttavat ymmärtämään, miten käyttäjät kokevat sivuston latautumisen, interaktiivisuuden ja visuaalisen vakauden.

Niiden parantaminen voi vaikuttaa merkittävästi sivustosi näkyvyyteen hakutuloksissa ja käyttäjäkokemukseen.

Muistutamme kuitenkin, että Core Web Vitals-mittareihin ei kannata jumiutua liikaa. Ne kertovat ja havainnollistavat sivuston käyttäjäkokemuksesta ja vaikka ne antavatkin tärkeää tietoa, niin ne eivät ratkaise koko hakukoneoptimointia. Tietysti jos kaikki osa-alueet hälyttävät punaista, on sivustolle syytä tehdä parannuksia, jotta käyttäjäkokemus paranee.

LCP = Largest Contentful Paint

LCP-mittari kiinnittää huomiota siihen, kuinka kauan kestää, että suurin osa näkyvillä olevan sivun sisällöstä ilmestyy lukijan näytölle. Kyseessä ei ole siis koko verkkosivun latautumisnopeus vaan enemmänkin käyttäjän kokema latautumisnopeus yksittäistä sivua avattaessa. Tarkemmin ottaen LCP:llä mitataan latautuvan näkymän suurimman elementin, kuten kuvan tai otsikkotekstin, latautumisaikaa.

LCP-arvot (latausajat):

  • Hyvä: 2,5 sekuntia tai sen alle
  • Keskinkertainen: 2,6 – 4 sekuntia
  • Heikko: yli 4 sekuntia

Sivuston latautumisnopeus on verkkosivukävijöille tärkeässä roolissa, sillä hitaita verkkosivuja ei jakseta selata. Jos sivusto latautuu nopeasti, niin todennäköisemmin kävijät myös viihtyvät sivustolla pidempään, eikä siirry esim. kilpailijan sivustolle.

Core Web Vitals -mittari LCP olisi hyvä olla optiimitilanteessa alle 2,5 sekuntia.

CLS = Cumulative Layout Shift

CLS-mittari kuvaa sivuston visuaalista vakautta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että liikkuuko sivustolla olevat elementit sinä aikana kun sivusto on vasta latautumassa.

Saatat tunnistaa ärsyttävän tilanteen, jossa olet klikannut itsesi verkkosivulle ja olet klikkaamassa jotain nappia, kun se yhtäkkiä hyppääkin alaspäin ja klikkaat vahingossa itsesi mainoksen kautta toiselle sivulle. CLS:ää parantamalla Google pyrkii parantamaan taas kerran käyttökokemusta ja poistamaan käyttäjille ärsyttäviä tilanteita.

CLS-mittari ei mittaa aikaa vaan sitä, kuinka paljon elementit liikkuvat sivustolla. Tähän on oma laskukaavansa, johon voi tutustua lisää täältä.

CLS-arvot:

  • Hyvä: alle 0,1
  • Keskinkertainen: 0,1 – 0,25
  • Huono: yli 0,25
Core Web Vitals -mittari CLS olisi hyvä olla optiimitilanteessa alle 0,1.

INP = Interaction to Next Paint

INP-mittari kuvaa sivuston reagointikykyä käyttäjän tekemiin toimiin verrattuna sivuston käytön aikana.

Aiemmin INP tilalla Core Web Vitalseissa on ollut First Input Delay (FID), joka mittasi kuinka nopeasti sivusto pystyi reagoimaan käyttäjän ensimmäiseen tekemään toimintoon, kuten painikkeen klikkaukseen.

INP tuotiin FID:n korvaajaksi, sillä se mittaa sivuston keskimääräistä reagointikykyä kaikkiin käyttäjän tekemiin toimintoihin, eikä vain ensimmäiseen toimintoon verrattuna. Tästä syystä se antaa kokonaisvaltaisemman ja tarkemman tiedon siitä, miten sivusto toimii käyttäjäkokemuksen näkökulmasta.

INP-arvot:

  • Hyvä: alle 200 millisekuntia
  • Keskinkertainen: 200-500 millisekuntia
  • Huono: yli 500 millisekuntia
Core Web Vitals -mittari INP olisi hyvä olla optiimitilanteessa alle 200 millisekuntia.

Miten tuloksia voi parantaa?

Kun Core Web Vitals -mittareiden antamia arvoja halutaan parantaa, on tarkoituksena siis tehdä verkkosivustosta käyttäjäystävällisempi. Tämä tarkoittaa yleensä sitä, että verkkosivustosta halutaan tehdä nopeampi, vakaampi ja käyttäjän toimintoihin paremmin reagoiva verkkosivu.

Esimerkiksi alla olevan kuvan mukaisessa tilanteessa Core Web Vitals -mittaristosta osa ovat punaisella, jolloin niitä luultavasti haluttaisiin lähteä parantamaan.

Tässä tilanteessa työkalu antaa korjausehdotuksiksi mm. seuraavia toimenpiteitä:

Monet mittareiden antamat luvut ja korjausehdotukset ovat teknisen hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä, joita kannattaa käydä sivuston teknisen kumppanin kanssa läpi.

Tässä on kuitenkin muutamia tapoja, joilla mittareiden antamia arvoja voi usein parantaa.

  1. Nopeuta sisällön latautumista: Tarkista verkkosivuillasi olevien kuvien koot. Varmista, että ne eivät ole tiedostokoon osalta liian isoja (esim. yli 1 mb). Kuvia voi kompressoida, jolloin niiden tiedostokoko pienenee huomattavasti.
  2. Vähennä CSS:n ja JavaScriptin määrää: Jos sivustollasi on paljon JavaScriptiä tai CSS:ää, se voi hidastaa sitä.

    Monet verkkosivualustat mahdollistavat erilaisten teemojen ja lisäosien helpon asentamisen, tarjoten käyttäjälle joustavuutta. Kuitenkin, raskaat teemat ja lukuisat lisäosat voivat tuoda mukanaan tarpeetonta koodia, joka puolestaan vaikuttaa negatiivisesti latausaikoihin.

    Tällöin teknisesti hyvin toteutetun verkkosivuston tärkeys nousee esiin, sillä karsimalla tarpeetonta koodia ja yhdistämällä resursseja voit nopeuttaa latausaikoja.
  3. Hyödynnä sivuston välimuistia: Välimuistin avulla voit tallentaa osia sivustostasi paikallisesti käyttäjän laitteelle, mikä nopeuttaa sivun latautumista toistuvilla vierailuilla. Varmista, että välimuistiasetukset ovat kunnossa ja että ne hyödyntävät sivustosi sisältöä tehokkaasti.
  4. Vältä ulkoasun äkillisiä muutoksia: Varmista, että sivustolla olevat elementit pysyvät vakaina latautumisen aikana. Tällöin sisältö ei pompi yhtäkkiä käyttäjän tullessa sivustolle.

    Tätä voidaan helpottaa karsimalla esim. ylimääräiset palvelut ja lisäosat sivustolta, jotka latautuessaan aiheuttavat elementtien pomppimista. Mikäli lisäosien kautta tulevat toiminnallisuudet ovat verkkosivuston toiminnalle tärkeitä, voi verkkosivukumppani mahdollisesti osata auttaa toteuttamaan samat toiminnot kevyemmin ja ilman lisäosia.

    Toinen tapa on jaksottaa palveluiden, lisäosien, kuvien ja koodinpätkien latautumista. Tämä kuitenkin vaatii jo myös teknistä osaamista, joten kannattaa hyödyntää asiantuntevaa verkkosivukumppania tässäkin osiossa.
  5. Panosta laadukkaaseen webhotelliin: Laadukas webhotellitarjoaja tarjoaa useimmiten tehokkaan palvelimen, joka on nopeasti latautuvan sivuston ehdoton kulmakivi. Toiset palvelinratkaisut voivat olla myös kokonaisratkaisuiltaan sivustojen latautumista varten optimoidummat ja teknologiavalinnoiltaan paremmat tai nykyaikaisemmat. Laadukkaaseen webhotelliin kannattaa siis ehdottomasti panostaa ja muutamat lisäeurot verrattuna saatuun hyötyyn usein puhuvat puolestaan.

    Mietitkö miten voi valita hyvän webhotellin? Lue artikkelimme aiheesta webhotellin valinta.
  6. Palvelinpohjaisen seurannan käyttöönotto: Käyttämällä palvelinpohjaista seurantaa, voit vähentää tarvetta ladata sivuston ulkopuolisia palveluita, kuten kävijäseuranta, suoraan verkkosivuillasi. Kun palvelujen latautuminen tapahtuu palvelimella eikä käyttäjän laitteella, parantaa se sivustosi latausaikaa ja suorituskykyä.

Yhteenveto

Core Web Vitals -mittaristo on siis Googlen kehittämä arviointijärjestelmä verkkosivustojen käyttäjäkokemuksen mittaamiseen. Nämä arvot ovat keskeisessä roolissa mm. hakukoneoptimoinnissa, mutta ne ovat kuitenkin vain yksi osa isompaa kokonaisuutta.

Core Web Vitalsien huomioon ottaminen on ehdottoman suositeltavaa, sillä niiden antamien tietojen perusteella verkkosivustoa on mahdollista kehittää käyttäjäystävällisemmäksi, joka voi sitouttaa verkkosivukävijöitä viihtymään sivustolla pidempään.

Tarvitsetko apua Core Web Vitals -raportin tulkinnassa tai niistä saatujen arvojen parantamisessa? Me autamme mielellämme, joten ota yhteyttä ja keskustellaan!

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.