Sitekick vuosikatsaus 2023

Artikkelin aiheet

Vuosi 2023 oli monelle vaikea etenkin rakennusalan heikentyneen tilanteen vuoksi.

Sitekickin kannalta 2023 oli kuitenkin päällimmäisin puolin erittäin voitokas ja monella tapaa positiivinen.

Niinkin positiivinen, että liikevaihtomme kasvoi 64,6 prosenttia samalla, kun saimme pidettyä liikevoiton 16,3 prosentissa.

Vuoden 2023 avainluvut

  • Liikevaihto: 160 163,02 €
  • Liikevaihdon kasvu vuoteen 2022 verrattuna: 64,6%
  • Liikevoitto: 27 359,61 € 
  • Liikevoitto%: 16,3%
  • Henkilöstökulut: 75 577,40 €

Lukujen valossa toimintamme on toki edelleen pientä, mutta kasvu on meille ollut merkittävää.

Olemme myös omalta osaltamme pyrkineet pitämään tahdin sillä tasolla maltillisena, että ehdimme myös keskittymään palveluidemme kehittämiseen, jotta voimme tarjota laadukkaita palveluita pitkälläkin aikavälillä.

Tiedämme, että usein kehotetaan panostamaan alussa vauhtiin ja nopeaan kasvuun ja vasta myöhemmin paikkailemaan puutekohtia. Itse kuitenkin haluamme toimia mielummin niistä lähtökohdista, että toiminta on jatkuvasti meille mielekästä ja henkilömäärän kasvaessa myös mieluisa ja ei-niin-kaoottinen paikka uusille työntekijöille.

Kokonaisen vuoden tiivistäminen muutamiin pääteemoihin ja merkittäviin hetkiin ei ole koskaan yksinkertaista, mutta pyrin siitä huolimatta pitämään läpikäynnin tiiviinä.

Vuonna 2023 toimintamme pohjautui vahvasti kuukaudesta toiseen jatkuviin hakukoneoptimoinnin sekä Google- ja some-mainonnan asiakkuuksiin. Verkkosivuja ja muita projektiluontoisia asiakkuuksia otimme vastaan huomattavasti maltillisemmin kuin aiemmin, koska halusimme tavoitella lähtökohtaisesti pitkäaikaisia kumppanuuksia asiakkaidemme kanssa.

Karsiminen

Asiakkuudet

Yhtenä merkittävänä muutoksena sekä arjen rauhoittamiseen että toimintamme kannattavuuden nostamiseen olikin juuri tämä kertaluontoisten projektien vähentäminen. Otimme aiempaa selkeämmin kannan siitä, että lähtökohtaisesti emme halunneet asiakkuuksia, jossa toivottu palvelu on “pientä silppua”.

Suurin syy tässä ei ollut taloudellinen intressi, vaan olemme varta vasten palvelumme muodostaneet sisältämään prosessit, jotka mahdollistavat halutut tulokset järkevässä aikataulussa. Rajasimme siis sisäisesti vähimmäisvaatimukset, joilla lähdemme tarjoamaan kutakin palvelua.

Oman toiminnan suunnittelu ja konseptointi

Aiempien vuosien pohjalta olimme huomanneet, että oman toimintamme kohdalla olemme todella lahjakkaita käyttämään valtavan määrän aikaa suunnitteluun ja konseptointiin ennen kuin saamme mitään julkaistua.

Tämä ei ollut meille missään nimessä kannattava toimintatapa eikä myöskään ajatuksen tasolla sellainen lähestyminen, mitä haluamme muillekaan rohkaista.

Tottakai suunnittelu ja selvitystyö on tärkeää, mutta tässä osiossa meillä kului aivan liikaa aikaa ilman riittävää konkreettista näyttöä.

Päätimme siis muuttaa lähestymiskulmamme tähän totaalisesti ja panostimme ennemmin nopeaan toteuttamiseen. Jos halusimme testata jotain omassa markkinoinnissamme tai palvelun konseptissa, teimme ennemmin nopeaa testausta kuin perinpohjaista suunnittelua. Tällä lähestymisellä voi sitten ensimmäisten testien jälkeen istahtaa uudestaan alas ja miettiä tuleeko kyseistä toimintaa jatkaa.

Prosessien kyseenalaistaminen, kehittäminen ja palautteen kysyminen

Prosesseja ja liiketoimintaa ajatellen mietimme minkälaiset toimenpiteet oikeasti ovat tärkeitä sekä tulosten että asiakaskokemuksen kannalta ja pyrimme leikkaamaan turhat toimet pois.

Tämän osalta pyrimme myös testaamaan uudenlaisia tapoja toimia ja miettimään millä tavoin prosesseja saisi tehostettua ennestään karsimatta asiakaskokemuksesta tai tehtävistä toimenpiteistä.

Pyrimme myös kysymään palautetta sekä yleisesti meidän toiminnasta, mutta myös yksityiskohtaisemmin yhteistyöstä, viestinnästä, tuloksista yms., jotta emme harhaudu keskittymään vääriin asioihin.

Ulkoistaminen

Viime vuonna hyödynsimme ensimmäistä kertaa kunnolla ulkoista työvoimaa ja huomasimme sen valtavan vaikutuksen. Ajan säästäminen tai asioiden nopeuttaminen ei oikeastaan ollut merkittävin hyöty, vaan nimenomaan oman henkisen taakan keventäminen. Miten mahtava fiilis, kun ei tarvitsekaan itse miettiä ja toteuttaa aivan kaikkea.

Viime vuoden aikana hyödynsimme ulkoistamista omassa sisällöntuotannossamme sekä asteittain myös hakukoneoptimoinnin projekteissa.

Alihankinnan osalta olemme päässeet itse kokemaan kuinka vaikea paikka on edetä erilaisissa projekteissa, jos pääurakoitsija ei hoida rooliaan kunnolla. Tästä syystä olemme itse pyrkineet pitämään pääurakoitsijana kiinni aktiivisesta viestinnästä, alihankkijan kannalta reiluista aikatauluista sekä ylipäätään asenteesta, että vaikka me tarkistamme työn jäljen ja maksamme tehdystä työstä, voimme kohdella toisiamme tasa-arvoisina saman tiimin jäseninä.

Kiireestä irti päästäminen

Kun viime vuonna ensimmäisen kerran rauhoitimme arkeamme, huomasimme erikoisen dilemman. Kiireettömyys tuntui ahdistavalta. Vähän samanlainen olo kuin olisi lähdössä reissuun, mutta on aivan varma unohtaneensa jotain.

Tähän mennessä olimme tottuneet ajatukseen, että silloin meillä menee liiketoiminnallisesti hyvin, kun meillä on kiire. Nyt piti kuitenkin saada taottua päähän, että kiireettömyys ei tarkoittanut kuivaa kautta. Kesti oman aikansa päästä siihen asenteeseen, että on ihan ok, vaikka ei ole kiire tai työpäivät eivät venähdä säännöllisesti illan puolelle.

Huolellinen viestintä ja keskusteluiden kirjallinen koonti

Kaikki ei ole kuitenkaan ruusuilla tanssimista ja meidän osalta tämä tuli huomattua lähinnä yhteistyön merkeissä. Vaikka lähtökohtaisesti olemme aina noudattaneet kirjallista sopimista sekä asiakkaiden että yhteistyökumppaneiden kanssa, tuli tämän tärkeydestä myös hyvä muistutus viime vuonna, kun yhden (merkittävän) kerran tuli sovittua yksityiskohtia vain puhelimitse.

Ajan, suositteluiden ja verkostoitumisen voima

Vaikka teimme suunnitelmallisesti töitä yrityksen toiminnan kasvattamiseksi, ei kaikki ole vain viime vuoden työn hedelmää. Koska merkittävä otanta asiakkaistamme on tullut verkostojen tai suositusten kautta, emme voi unohtaa niiden tärkeää roolia. Tottakai tämä on vaatinut meiltä hyvin tehtyä työtä, verkostoitumista ja yleistä esillä olemista, mutta olemme samalla syvällisesti kiitollisia kaikille, ketkä ovat meitä suositelleet eteenpäin.

Toimintamme pohjimmainen periaate on olla suosittelun arvoinen digitoimisto ja tällä tavalla saadut asiakkaat vahvistavat meille, että olemme tehneet asioita oikein.

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.