Case Study: Sivuston hakukoneoptimointi – Haltu

Artikkelin aiheet

Asiakkaan esittely – Haltu oy

Haltu on vuonna 2010 perustettu ketterä tamperelainen ohjelmistotalo, jossa tehdään kaikkea sovellusten elinkaareen liittyen – konseptoinnista aina ylläpitoon asti. He tuottavat bisneskriittisiä verkkosovelluksia sekä mobiilisovelluksia ja hyvä käyttäjäkokemus on heillä lähellä sydäntä.

Haltu palvelee toiminnassaan laajasti yrityskenttää mutta myös julkista sektoria.

Tutustu Haltun ohjelmistokehityspalveluihin >

Lähtötilanne

Lähtötilanteessa Haltun verkkosivuille tuli kuukausitasolla kävijöitä Googlen kautta, mutta käytetyt avainsanat eivät kuvanneet Haltun palvelutarjontaa. Saatu liikenne ei siis ollut myynnin edistämisen kannalta merkityksellistä.

Merkittävin Googlen kautta tuleva liikenne tuli suoraan Haltun nimellä etsittäessä, mikä tarkoittaa yrityksen sivuston tavoittavan vain henkilöitä, ketkä ovat kuulleet yrityksestä jo jotain muuta kautta.

Yhdessä asiakkaan kanssa määritettyjen avainsanojen kohdalla aloitettiin hakukoneoptimointi käytännössä puhtaalta pöydältä, koska kyseisillä avainsanoilla Haltu tuli vain osalla esiin Googlen hakutuloksissa ja näistäkin suurin osa oli vasta sijoilla 60+.

Tarjottu hakukoneoptimoinnin ratkaisu

Toteutimme hakukoneoptimointia aktiivisesti hieman yli vuoden ajan.

Palveluun sisältyi sekä verkkosivujen hakukoneoptimointiin vaikuttavia teknisiä toimenpiteitä, paikallista hakukoneoptimointia että hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa. Tehtävät toimenpiteet sovimme yhdessä asiakkaan kanssa kuukausipalavereissa aina senhetkiseen tilanteeseen sopiviksi.

Toimialalla on suhteellisen paljon kilpailijoita, sekä suuria että pieniä, ja hakutuloksista kilpaillaan sekä muiden ohjelmistotalojen että laajempien yrityslistausten, kuten Itewikin kanssa.

Ratkaisussa keskityttiin vahvasti informatiivisen asiantuntijasisällön tuottamiseen Haltun sivuston blogiin, joilla pyrittiin palvelemaan niin hakukoneoptimoinnin tavoitteita kuin myös asiakkaita heidän ostopolulla.

Yhteistyön aikana toteutimmekin yhteensä 33 asiantuntija-artikkelia muiden muutosten ohella.

Hakukoneoptimoinnilla saavutettuja tuloksia

Käydään läpi, minkälaisia tuloksia saavutimme hakukoneoptimoinnin osalta Haltulle sekä avainsanojen sijoitusten että lisääntyneiden vierailuiden osalta.

Avainsanojen sijoitukset Googlessa

Hakukoneoptimoinnin avulla Haltun sivusto saatiin näkymään useilla avainsanoilla Googlen hakutulosten kärkisijoilla asti. Haltulle valikoidut avainsanat määräytyivät heidän palveluidensa sekä alan teemojen perusteella sekä kuinka Haltun kaltaisia toimijoita ylipäätään haetaan Googlen kautta.

Lähtötilanteessa vain yksi näistä määritetyistä avainsanoista oli Googlen hakutuloksissa sijalla 10, useat vasta sijoilla 60-70 tai eivät Googlen listauksissa laisinkaan. Hieman yli vuoden aikana saimme kuitenkin 17 kpl näistä määritetyistä avainsanoista sijoille 1-3 ja kokonaisuudessaan 40 kpl kymmenen ensimmäisen hakutuloksen joukkoon.

Kaikista määritetyistä avainsanoista pääasiallinen keskittyminen oli ohjelmistokehitykseen liittyvissä hauissa ja hauissa, kuten ohjelmistotalo tampere, joissa asiakas etsii Haltun kaltaista palveluntarjoajaa Tampereelta. Näiden lisäksi keskityimme vielä tarkemmin muutamaan Haltun palveluihin liittyvään avainsanaan.

Näiden mainittujen teemojen osalta määritimme koko hakukoneoptimoinnin tekemisen aikana niin sanottuja merkityksellisempiä avainsanoja 21 kpl.

Alla olevassa kuvassa on havainnollistettuna näiden 21 avainsanan sijoitusten kehitys hakukoneoptimoinnin myötä.

Hakukoneoptimointi on nostanut Haltulle olennaisten avainsanojen sijoituksia Googlessa selkeästi.

Hakukoneoptimoinnissa on ominaista, että sijoituksissa tapahtuu ailahtelua, minkä vuoksi kuvaajissa on yleisesti pieniä nousuja ja laskuja. Tästä kuvaajasta nähdään kuitenkin tilannetta hakukoneoptimoinnin aloitusajankohdasta ja sen jälkeen tapahtunutta muutosta.

Kuvaajan alkuvaiheesta huomataan, että valitut avainsanat ovat hakukoneoptimoinnin alussa olleet Googlessa keskimääräisesti vasta sijalla 80+ eli käytännössä niin kaukana hakutuloksissa, että potentiaaliset asiakkaat eivät niitä päädy näkemään.

Palvelumme myötä olemme saaneet näiden avainsanojen sijoitusten keskiarvon sijalle 4.14. Tähän keskiarvoon sisältyy 11 kpl TOP3-sijoilla olevia avainsanoja ja loput 10 kpl ovat sijoilla 4-11.

Muutos on ollut siis todella merkittävä ja palvelun myötä yhä useammat potentiaaliset asiakkaat ovat päätyneet Haltun sivustolle.

Lisääntyneet vierailut Googlen kautta

Sivustovierailuja ei toki palvelun ensimmäisinä kuukausina näillä termeillä vielä juurikaan tullut, vaan hakukoneoptimoinnin myötä kehittyneet vierailut ovat painottuneet tekemisen myöhemmille kuukausille. Tästä syystä otimme vertailtavaksi ajanjaksoksi tammi-helmikuun vuodelta 2024, jota verrataan samaan ajankohtaan vuotta aiemmin. Näin saamme mahdollisimman hyvän vertailuarvon samankaltaisen ajankohdan osalta.

Alla olevassa kuvaajassa tummempi sininen kuvastaa kokonaisliiikenteen määrää tammi-helmikuun hakuliikenteestä vuonna 2023 ja vaaleampi sininen samaa ajanjaksoa vuotta myöhemmin. Kokonaisuudessaan muutosta on tullut orgaanisen hakuliikenteen osalta +88,72 %.

Hakukoneoptimointi on tuottanut merkittävän muutoksen orgaaniseen hakuliikenteeseen.

Havainnollistaaksemme muutosta vielä potentiaalisten asiakkaiden saapumisesta sivustolle, laskimme yhteen sivustolle johtaneet klikkaukset myös sellaisista avainsanoista, jotka voidaan laskea olevan enemmän “myynnillisiä” eli että asiakas on mitä luultavimmin etsimässä palveluntarjoajaa.

Yllä olevan kaavion hakuliikenteen kokonaismäärästä tällaisia myynnillisempiä vierailuita on tullut 144 kpl. Tämä tarkoittaisi siis kuukausitasolla 72 vierailua potentiaalisten asiakkaiden toimesta. Aiempana vuonna vastaava luku tältä samalta ajanjaksolta oli ainoastaan 5 kpl.

Huomioita

Vaikka hakukoneoptimointi tyypillisesti keskittyy lähinnä vain näkyvyyden ja kävijämäärän lisäämiseen Googlen kautta, meidän palvelussa kiinnitetään huomiota erityisesti myynnin kannalta olennaiseen liikenteeseen. Yhtä lailla muodostamme sisältöjä, jotka ovat potentiaaliselle asiakkaalle houkuttelevia ja hyödyllisiä, ohjaten samalla kohti ostopäätöstä / yhteydenottoa.

Huomioithan, että hakukoneoptimoinnilla saavutettavat tulokset ovat aina tapaus- ja toimialakohtaisia. Aiemmin esittelyt tulokset esittävät Haltulle saavutettuja tuloksia toimialalla, jossa on paljon kilpailijoita ja hankinnat ovat ostajille usein suuria ja monimutkaisia eikä ostajilla välttämättä ole itsellä syvempää käsitystä ohjelmistokehityksestä.

Haluaisitko yrityksellesi näkyvyyttä Googlessa ja saada enemmän orgaanista liikennettä? Varaa itsellesi sopiva aika kartoituspalaveriin alla olevasta linkistä, niin käydään läpi hakukoneoptimoinnin potentiaalia yrityksellesi.

Jos hakukoneoptimointi on aiheena vielä tässä vaiheessa vähemmän tuttu, niin voit myös tutustua aiheeseen syvemmin artikkelimme “Mitä on hakukoneoptimointi (SEO)?” avulla.

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.