Case Study: Sivuston hakukoneoptimointi – Plugit Finland

Artikkelin aiheet

Asiakkaan esittely – Plugit Finland

Plugit Finland Oy tarjoaa aikaa ja käyttöä kestäviä latausratkaisuja sähköautoille sekä raskaammille sähköajoneuvoille ammatti- ja julkiseen liikenteeseen.

Plugit Finland Oy on perustettu vuonna 2012 ja heidät tunnetaan paitsi edelläkävijänä latausteknologiassa, myös erityisesti asiakaslähtöisistä palveluratkaisuista ja koko arvoketjun kattavasta avaimet käteen -ratkaisusta.

Tutustu Plugitin sähköautojen latausratkaisuihin >

Lähtötilanne

Sähköauton latausratkaisuista puhuttaessa Plugit on ollut markkinajohtaja jo useita vuosia, mutta tämä asema ei näkynyt nettisivujen liikenteessä tai Googlen hakutuloksissa.

Plugitin nettisivut oli jaettu kahdelle eri verkkotunnukselle: plugit.fi ja latauslaitteet.fi, joista latauslaitteet.fi palveli yksityishenkilöitä ja plugit.fi vuorostaan yrityksiä.

Vuonna 2021 aloitimme keskustelut Plugitin kanssa ja määritimme yhdessä seuraavat tavoitteet:

  • Sivuston uudistus niin, että toiminta saadaan yhtenäiseksi plugit.fi-sivustolle
  • Sivustouudistuksessa tyyli pidetään samana, mutta sisältöjen hallinnasta tehdään helpompaa, jotta Plugit pystyy itsenäisesti tekemään muutoksia sivustolle
  • Asiakashankinnassa painopiste oli taloyhtiöissä, joten myös hakukoneoptimoinnissa määritettiin painopisteeksi taloyhtiöihin liittyvät avainsanat ja sisällöt

Tarjottu hakukoneoptimoinnin ratkaisu

Olemme toteuttaneet hakukoneoptimointia aktiivisesti marraskuusta 2021 alkaen ja yhteistyö jatkuu edelleen.

Palveluun on sisältynyt sekä verkkosivujen hakukoneoptimointiin vaikuttavia teknisiä toimenpiteitä että hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa. Palvelu on tarjottu kuukausipohjaisella sopimuksella, minkä mukaan olemme sopineet kuukausipalavereissa kunkin kuun toimenpiteet yhdessä asiakkaan kanssa senhetkiseen tilanteeseen sopivaksi.

Koska Plugitilla on useita kohderyhmiä, joilla kaikilla on omia avainsanojaan, olemme yhteistyön aikana tehnyt hakukoneoptimointia jaksotetusti kullekin kohderyhmälle.

Hakukoneoptimoinnin kannalta toimiala on myös suhteellisen kilpailtu ja hakutuloksista kilpaillaan mm. näiden yritysten kanssa:

  • Helen
  • Oomi
  • Lumme Energia
  • Defa
  • Virta Global

Ensimmäisen 7kk aikana saatuja tuloksia

Avainsanojen kehitys (TOP 3)

Avainsanojen kehitys (TOP 10)

Ensimmäisen puolen vuoden aikana hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeimpänä kohderyhmänä oli taloyhtiöt. Lähtötilanteessa taloyhtiöön liittyvillä avainsanoilla Plugit sijoittui noin 5. sijalle Googlen hakutuloksissa ja puolen vuoden jälkeen keskimääräinen sijoitus avain nousi sijoille 3,3-1,7 (muutos alla olevassa kuvaajassa). Tässä on mukana 10 seurattavaa avainsanaa, joista 7 on 1. sijalla ja loput 3 ovat top 10 sijoilla.

Taloyhtiöön liittyvien avainsanojen sijoitusten keskimääräinen kasvu

Hakukoneoptimoinnissa on ominaista, että sijoituksissa tapahtuu ailahtelua, minkä vuoksi kuvaajissa on yleisesti pieniä nousuja ja laskuja. Tästä kuvaajasta nähdään kuitenkin tilannetta hakukoneoptimoinnin aloitusajankohdasta ja sen jälkeen tapahtunutta muutosta.

Sivuston hakusijoitusten ja liikenteen kokonaisvaltainen kehitys

Yhteistyön aikana hakukoneoptimointia on ehditty tekemään useille eri avainsanoille ja sen myötä Plugitin sivusto on saatu sijoittumaan kokonaisvaltaisesti paremmin sähköauton lataukseen liittyvillä, Plugitille olennaisilla, avainsanoilla.

Alla olevassa kuvassa näkyy koko sivuston hakusijoitusten muutos alusta tähän hetkeen. Ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista sivuston keskimääräinen sijoittuminen oli noin 59 eli käytännössä Googlen viidennellä sivulla. Suunnitelmallisen ja säännöllisen hakukoneoptimoinnin myötä sivuston sijoittuminen on saatu nostettua keskimääräisesti Googlen kärkikymmenikköön eli ensimmäiselle sivulle.

Hakukoneoptimoinnin myötä verkkosivujen näyttökertoja Googlessa ja sitä kautta tulevaa kävijäliikennettä on saatu kasvatettua merkittävästi. Alla olevissa nostoissa näkyy Googlen kautta saadun näkyvyyden ja liikenteen muutosta koko palvelun ajalta.

Päivittäisten näyttökertojen muutos

Päivittäisten klikkausten muutos

Asiakkaan kommentti

“Kun päädyimme aloittamaan yhteistyön Sitekickin kaksi vuotta sitten, Googlessa oleva näkyvyytemme ei ollut ollenkaan vahvaa. Tahtotilamme oli löytyä Googlen kärjestä ja aloitimme suunnitelmallisen hakukoneoptimoinnin yhteistyön.

Alusta asti yhteistyö on ollut ammattimaista sekä tavoitteellista. Siten olemmekin saaneet tuloksia aikaiseksi Googlen näkyvyydessä, sillä yhteistyömme perustana on ollut yhteiset tavoitteet, jonka eteen tehdään töitä. Plugitin verkkosivuliikenne on pääasiassa orgaanista liikennettä, eli juurikin optimoinnin hyvien toimintatapojen tuomia silmäpareja. Sitekickin Tuomas ja Jimi ymmärtävät, että näkyvyys verkossa tarkoittaa myös muutakin kuin avainsanojen sijoittelua, aina yksityiskohdista isompiin kokonaisuuksiin kuten verkkosivuilla navigointiin.

Sitekickin asiantuntijapalvelu on ollut helposti saatavilla ja kommunikointi nopeaa, olipa asia mikä tahansa. Lisäksi reagointikyky on ollut äärimmäisen hyvää, sillä sekä Plugit yrityksenä että lataaminen alana on ollut viime vuosina kovassa kasvussa. Tuomas ja Jimi ovat käyttäneet aikaa ymmärtääkseen Plugitin liiketoimintaa, jolloin meidän asiakkaan näkökulmasta turhilta tuntuvia ideoita ei tule.

Suosittelen Sitekickin palvelua niille, jotka haluavat kumppanin, joka tekee mitä sovitaan, antaa asiantuntijanäkemyksensä ja pystyy mukautumaan yrityksen kasvun tuomiin muutoksiin. Sitekickin osaava ja taitava porukka näkyy myös esimerkiksi heidän omassa proaktiivisuudessa ja tehneet nopeastikin vaativia korjaustoimenpiteitä.

Hakukoneoptimointia Sitekick on Plugitille toteuttanut kaksi vuotta. Lisäksi laaja-alainen osaaminen on taipunut myös verkkosivujen ulkoasun virkistykseen ja nyt keväällä 2023 alkaa myös mainonnan osalta yhteistyö.”

— Salla Vaittinen, Marketing Specialist, Plugit Finland

Huomioita

Vaikka hakukoneoptimointi tyypillisesti keskittyy lähinnä vain näkyvyyden ja kävijämäärän lisäämiseen Googlen kautta, meidän palvelussa kiinnitetään huomiota erityisesti myynnin kannalta olennaiseen liikenteeseen. Yhtä lailla muodostamme sisältöjä, jotka ovat potentiaaliselle asiakkaalle houkuttelevia ja hyödyllisiä, ohjaten samalla kohti ostopäätöstä / yhteydenottoa.

Huomioithan, että hakukoneoptimoinnilla saavutettavat tulokset ovat aina tapaus- ja toimialakohtaisia. Aiemmin esittelyt tulokset esittävät Plugit Finlandille saavutettuja tuloksia toimialalla, jossa on paljon liikennettä sekä suuria kilpailijoita.

Haluaisitko sinä kasvattaa yrityksen näkyvyyttä Googlessa ja saada enemmän orgaanista liikennettä? Varaa itsellesi sopiva aika kartoituspalaveriin alla olevasta linkistä, niin käydään läpi hakukoneoptimoinnin potentiaalia yrityksellesi.

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.