Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi on osa laajaa hakukoneoptimointistrategiaa. Sen tavoitteena on auttaa hakukoneita ymmärtämään sivuston sisältöä tarkemmin, jotta ne osaavat houkutella enemmän relevanttia liikennettä.

Mitä on tekninen hakukoneoptimointi?

Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa nimensä mukaisesti sivuston teknisten osa-alueiden optimointia, kuten esimerkiksi sivuston rakenteen ja nopeuden optimointia.

Näiden tarkoituksena on luoda hakukoneille mahdollisimman selkeä kuva sivustosta ja sen sisällöistä sekä samalla tehdä sivustosta käyttäjäystävällisemmät. Sivuston käyttökokemus ja käyttäjäystävällisyys vaikuttavat hakukoneissa sijoittumiseen, joten tekninen hakukoneoptimointi on yhtä lailla tärkeää laadukkaan sisällöntuotannon ohella.

Ratkaisumme

Miksi tekninen hakukoneoptimointi on tärkeää?

Tekninen hakukoneoptimointi vaikuttaa hakukoneissa sijoittumiseen. Jos sivustoa ei ole teknisesti optimoitu hakukoneita varten, ne eivät listaa sivustoa korkeille sijoituksille, koska eivät tiedä mitä sivuja tai sisältöjä sivustolta löytyy.

Kun sivuston tekninen puoli on otettu huomioon, saadaan hakukoneoptimoinnin tehokkuus maksimoitua. Tekninen hakukoneoptimointi ei ole pelkästään hakukoneita varten tehtyjä toimenpiteitä, vaan se auttaa myös parantamaan käyttäjän kokemusta.

Teknisen hakukoneoptimoinnin hyötyjä

Mistä tekninen hakukoneoptimointi koostuu?

Tekninen hakukoneoptimointi koostuu useista eri osa-alueista, joiden tarkoitus on parantaa sivuston teknisiä ominaisuuksia ja sen myötä hakukoneystävällisyyttä ja käyttäjäkokemusta. Tässä on lueteltuna joitakin keskeisiä osa-alueita, joita tekninen hakukoneoptimointi kattaa.

Sivuston löydettävyys

Tällä tarkoitetaan sivuston löydettävyyttä hakukoneiden silmissä. Tällä varmistetaan, että hakukoneet löytävät sivuston ja kaikki halutut alasivut, jotka halutaan saada hakutuloksissa näkymään. Hakukoneille voidaan myös kertoa, jos joitain sivuja ei haluta löytää hakukoneesta, jos ne eivät ole olennaisia sivuja löytää hakukoneen kautta. Tällaisia voi olla esimerkiksi jotkin arkistosivut.

Löydettävyyteen vaikuttaa myös sivuston rakenne ja sivuston sisäiset linkitykset, sillä hakukoneet lukevat sivustoja linkkien avulla. Samalla varmistetaan myös sivustolla vierailevien käyttäjien looginen liikkuminen sivustolla.

Sivuston rakenne

Sivuston sisältö tulisi olla jaoteltuna loogisesti aihepiirien mukaisesti. Kun aiheet ovat jaettu omille sivuilleen, on hakukoneiden helpompi ymmärtää mitä tietoa juuri kyseiseltä sivulta löytyy. Myös siirtymät ja linkitykset toisiin aihepiireihin tulee olla loogisesti rakennettu käyttäjäkokemuksen optimoimiseksi.

Sivuston rakenteessa kannattaa huomioida myös sivuston syvyys. Rakenne kannattaa olla ennemmin leveä kuin syvä. Tällä tarkoitetaan sitä, että sivustolla tulisi päästä jokaiseen tärkeään sisältöön maksimissaan kolmella klikkauksella. Isoilla sivustoilla tässä tilanteessa voidaan hyödyntää sisäisiä linkityksiä.

Jokainen sivu tulisi myös rakentua hakukoneille ymmärrettävässä ja loogisessa muodossa, niin että sivuilla on selkeät otsikko- ja sisältörakenteet.

Mobiiliystävällisyys

Verkkosivuja katsellaan mobiililaitteilla nykyään enemmän kuin tietokoneilla. Tästä syystä on tärkeää, että verkkosivut ovat optimoitu mobiililaitteille, koska se on käyttäjäystävällisempää. Google arvostaa käyttäjäkokemusta, joten mobiiliystävälliset sivut saavuttavat parempia sijoituksia hakutuloksissa.

Mobiiliystävälliset sivut skaalautuvat mobiililaitteille niin, että sivuston rakenne ja luettavuus ei kärsi, vaikka sivua luetaan pieneltä näytöltä.

Sivuston nopeus

Sivuston nopeudella tarkoitetaan sen latausaikaa selaimessa. Mikäli sivustolla kestää latautua kauan, johtaa se yleensä käyttäjien turhautumiseen ja nopeaan poistumiseen. Tämä tieto tallentuu Googlelle ja se alkaa nostamaan nopeammin latautuvia sivuja ylemmäksi. Sivustoa saattaa hidastaa mm. suuret kuvatiedostot, sivustolla käytetyt lisäosat, runsas koodin käyttö sekä hidas palvelin. Sivuston nopeutta voit testata esim. Googlen nopeustestillä. Nopeus vaikuttaa käyttäjäkokemukseen, mutta on myös yksi sijoittumiseen vaikuttava tekijä.

Rikkinäiset linkit

Rikkinäiset linkit heikentävät käyttäjäkokemusta ja täten voivat heikentää hakukonenäkyvyyttä. Rikkinäinen linkki sivustolla ohjaa vierailijan rikkinäiselle sivulle, josta ei löydy mitään, joka voi johtaa vierailijan poistumiseen sivulta. On siis syytä varmistaa, että sivustolla olevat linkit toimivat oikein ja vievät juuri siihen osoitteeseen mihin on tarkoituskin.

URL-osoitteet

Sivuston yksittäisten URL-osoitteiden kannattaa olla selkeitä ja loogisia. Mikäli mahdollista, niin sen kannattaa sisältää kyseiseen sivuun kohdistettu avainsana, jolloin hakukoneessa käyttäjä näkee mille sivustolle klikkaamalla päätyy.

URL-osoitteissa ei suositella käytettävän numerosarjoja, joista ei tule ilmi mihin sivustoa klikkaamalla pääsee. Tämä ei myöskään kerro hakukoneille mitä linkin takaa löytyy.

Schema-tiedot

Schema-tietojen avulla voidaan auttaa Googlea ymmärtämään paremmin mitä kyseinen sivu käsittelee. Tällöin sivustolta löytyvä tieto tulee suoraan hakukoneeseen näkyviin.

Esimerkiksi tuotesivujen kohdalla Schema-tietojen avulla voidaan Googlelle kertoa kyseessä olevan tuotesivu, jolloin Google-osaa tuoda käyttäjälle suoraan näkyviin tuotteen hinnan tai arvosteluita.

Kyseinen elementti ei vaikuta Googlen algoritmeissa hakukoneissa sijoittumiseen, mutta se voi houkutella käyttäjää klikkaamaan hakutulosta ja päätymään sivustollesi.

SSL-sertifikaatti

Yksi tärkeistä sivuston hakutuloksissa sijoittumiseen vaikuttavista tekijöistä on sivuston turvallisuus. Tämä voidaan varmistaa sillä, että sivustolla on voimassa oleva SSL-sertifikaatti, joka suojaa liikennettä palvelimen ja selaimen välillä. Voimassa olevan SSL-sertifikaatin tunnistaa siitä, että verkkosivun osoitteen alussa on “https://”, jossa s-kirjain kertoo suojauksen voimassaolosta. Myös selaimesta riippuen, osoitteen vasemmalla puolella näkyvä lukko kertoo suojauksen olevan voimassa.

Core Web Vitals

LCP (Largest Contentful Paint)

Largest Contentful Paint mittari kertoo kuinka kauan kestää siihen, että sivuston suurin elementti latautuu käyttäjälle näkyviin. Elementillä tarkoitetaan kuvaa, videota tai suuren lohkotason tekstielementtiä. Kun sisältö tulee näkyviin nopeasti, luo se käyttäjälle tunteen nopeasta sivustosta. Hitaasti latautuva sivusto taas voi aiheuttaa nopeaan poistumiseen.

Googlen omien mittareiden mukaan LCP nopeus arvioidaan seuraavasti:

  • Hyvä, kun alle 2,5 s
  • Parantamisen varaa, kun alle 4 s
  • Heikko, kun yli 4 s

FID First Input Delay)

First Input Delay mittarin tehtävänä on kertoa sivustolla ensimmäiseen tehtävään vuorovaikutukseen kuluvaa viivettä. Käytännön tasolla tämä kertoo kuinka pitkä aika kuluu esim. napin painalluksesta siihen, että selain vastaa käyttäjän tekemään toimintoon.

Silloin kun sivustolla on tarkoitus ohjata käyttäjää tekemään jotain toimintoa, FID on tärkeä mittari. Viiveet vaikuttavat käyttäjäkokemukseen ja nopeasti reagoivat sivut ovat miellyttäviä käyttää. Hitaasti reagoivat voivat aiheuttaa turhautumista ja johtaa sivustolta poistumiseen. Alle 100 millisekunnin sekunnin viive on hyvä, mutta jos mennään yli 300 millisekunnin 3 sekunnin viiveisiin, voidaan puhua jo huonosta tuloksesta.

CLS (Cumulative Layout Shift)

Cumulative Layout Shift mittari kertoo sivuston vakautta visuaalisesta näkökulmasta. Tällä tarkoitetaan esim. kuvien ja tekstien pomppimista sivuston latautumisen aikana. Monet tunnistavat varmaan tilanteen, jossa olet klikkaamassa painiketta ja juuri silloin sisältö pomppaa ärsyttävästi niin, että päädyt klikkaamaan kuvaa, joka vie väärälle sivustolle.

Tätä mittaria arvioidaan pisteytyksellä. Mitä suurempi CLS luku, sitä enemmän sivustossa ja käyttäjäkokemuksessa on parantamisen varaa. Alle 0,1 tulokset ovat hyviä, mutta yli 2,5 menevät tulokset ovat huonoja.

Anna meidän huolehtia sivustosi sijoittumisesta Googlessa

Haluatko nousta Googlen sijoituksissa korkealle?

Varaa aika hakukoneoptimoinnin kartoituskeskusteluun

Case studyt

Tutustu asiakkaidemme hakukoneoptimoinnilla saamiin hyötyihin