Nettisivujen hinta | Miten hinta muodostuu?

Artikkelin aiheet

Tässä julkaisussa käymme läpi, mistä nettisivujen hinta koostuu. Näiden ohjeiden avulla pystyt hahmottamaan paremmin, mitä haluamasi kokonaisuus mahdollisesti maksaa.

Jos haluat ymmärtää paremmin, miten nettisivujen hankinta kannattaa budjetoida, tulet ihastumaan tähän julkaisuun.

Hypätään siis hinnoittelun kimppuun!

Nettisivujen vaatimukset ovat muuttuneet

On hyvä muistaa, että nettisivuja on ollut olemassa jo yli 20 vuotta. Tässä ajassa myös käsitteen laajuus on muuttunut merkittävästi, vaikka nimi on pysynyt samana. Ennen perinteiset nettisivut tarjosivat yleistä tietoa tekstinä tai korkeintaan kuvina. Nettisivuilla ei ollut mitään toiminnallisia ominaisuuksia tai korkeintaan yhteydenottolomake.

Älypuhelimien ja rajattomien nettipakettien myötä myös nettisivujen käyttäminen on muuttunut ja niiden tulee toimia useilla eri kokoisilla laitteilla. Verkkosivustoilla vieraillaan eniten mobiililaitteilla, joten niiden responsiivisuus on erittäin tärkeää.

Sen lisäksi, että nettisivujen tulee toimia saumattomasti erilaisilla laitteilla, myös toiminnallisia osia on huomattavasti enemmän. Koska nettisivujen luonne on muuttunut vuosien varrella, voi jokaisella olla omanlainen käsityksensä siitä, minkälaisia on hyvät nettisivut.

Miksi nettisivujen hinnat vaihtelevat niin paljon?

Vaikka nettisivuista puhutaan usein kovin samankaltaisina kokonaisuuksina, on useimmilla yrityksillä kuitenkin kovin yksilölliset tarpeet. Kuten tarpeita, myös toteuttajia on moneen lähtöön. Osa toimijoista tarjoaa kaiken suunnittelusta toteutukseen nettisivujen sisältöjä myöten, kun taas toiset tarjoavat pienempiä kokonaisuuksia.

Nettisivujen hintojen vaihteluväli on useimmille yrityksille 300 € – 20 000 €. Karkeasti hinnan puolesta voi jakaa toteutukset seuraaviin luokkiin:

300 € – 1500 € Freelancerit ja nettisivupuodit
Tässä hintaluokassa toteutukset sisältävät usein nettisivujen yksinkertaisen toteutuksen eikä oikeastaan mitään sen kummempaa. Usein sivujen asettelut ja ulkoasut ovat yksinkertaisia ja ulkoasujen toteutukseen on mahdollisesti käytetty valmiita sivupohjia. Valmiit sivupohjat mahdollistavat nopeita toteutuksia, mutta niiden muokattavuus on usein minimaalista, jolloin sivupohja määrää säännöt. Lisäksi nettisivujen toiminnallisuudet jäävät usein enintään yhteydenottolomakkeen tasolle.

1500 € – 3500 € Pienet mainostoimistot / digitoimistot
Tässä hintaluokassa liikkuvat usein nettisivutoteutukset, jotka ovat ulkoasultaan ja toiminnallisuuksiltaan jo räätälöidympiä. Räätälöidymmän ulkoasun lisäksi myös nettisivujen myyvyys tulee paremmalla tasolla esiin ja käyttökokemusta ollaan mietitty tarkemmin. Tähän hintaluokkaan kuuluu kuitenkin laajasti eri tasoisia toteutuksia, joiden laatua ja laajuutta ei pysty kovinkaan helposti pelkän hinnan perusteella päättelemään. 

Pienet mainostoimistot / digitoimistot myös usein tarjoavat keskitetympää palvelutarjontaa verrattuna suurempiin mainostoimistoihin, joten kokonaisvaltaisemmissa toteutuksissa voi pienemmät toimijat turvautua alihankkijoihin resurssipuutteen vuoksi.

3500 € – 10 000 € Mainostoimistot / digitoimistot
Tässä hintaluokassa toteutukset ovat usein jo laajempia ja sisältävät usein muutakin kuin nettisivujen toteuttamisen. Toteutukset alkavat perusteellisesta suunnittelusta ja sisältävät usein enemmän yrityksen brändiä tukevia graafisia elementtejä. Myös sisällöntuotannon työt voivat sisältyä tähän hintaluokkaan.

+ 10 000 € Mainostoimistojen / digitoimistojen räätälöidymmät toteutukset
Tämä hintaluokka sisältää tietenkin kaiken, mitä aiemmat, mutta niiden lisäksi tulee enemmän asiakkaan tarpeen mukaan rakennettuja toiminnallisuuksia. Raa’asti rajaten tämän hintaluokan toteutukset ovat tarkoitettu suuremmille sivustoille ja erilaisia räätälöityjä kooditoteutuksia vaativille nettisivuille.

Näitä karkeita jakoja kannattaa käyttää hyödyksi lähinnä nettisivujen budjetointia tehdessä. Samalla niiden tarkoitus on auttaa hahmottamaan, minkälaiset ominaisuudet voivat olla sinun toimintaasi sopivia. Jos haluat lisää ohjeita omien ensimmäisten nettisivujesi tarpeiden suunnitteluun, kannattaa lukea aiempi artikkelimme 5 vinkkiä nettisivujen perustamiseen.

Nämä arviot eivät myöskään sisällä esimerkiksi hakukoneoptimointia, mikä kuitenkin monella on mielessä jo ostohetkellä. Hakukoneoptimointiin voit tutustua artikkelistamme Mitä on hakukoneoptimointi (SEO)?

8 nettisivujen hintaan vaikuttavaa tekijää

1. Webhotelli ja domain

Nettisivuja ei saa käyttäjän näkyville sijoittamatta niitä verkkoon. Tätä varten tarvitaan domain ja webhotelli. Hintaan vaikuttaa merkittävästi asiakkaan tarpeet ja keneltä hosting ostetaan. Voit lukea lisää aiheesta aiemmista artikkeleistamme:
Mikä on domain (verkkotunnus) ja mitä kannattaa huomioida domainia ostaessa?
Mikä on webhotelli ja miten valitaan paras webhotelli yritykselle?

2. Sivuston toteutustapa

Hintaan vaikuttaa määritetyn tarpeen lisäksi erittäin merkittävästi myös sivuston toteutustapa. Osa toteuttajista tekee kaiken alusta loppuun puhtaasti koodilla, toiset taas käyttävät erilaisia alustoja sivuston rakentamiseen kuten esimerkiksi WordPress tai Squarespace. Tällöin hinta voi muodostua osittain työtuntien mukaan ja osittain alustan kulujen sanelemana.

Alustat ja lisäosat nettisivujen luomisessa mahdollistavat usein kustannustehokkaiden nettisivujen toteuttamisen nopealla aikataululla. Tämä johtuu siitä, että suuri osa sivuston toteutuksesta hoidetaan valmiita palikoita hyödyntämällä. Valmiit palikat eivät tässä tilanteessa tarkoita, että sivustosi tulisi näyttämään samalta kuin jonkun muun, vaan esimerkiksi yhteydenottolomaketta ei lähetä koodaamaan erikseen vaan muokataan vain näkyviä osia.

Vastavuoroisesti, jos haluat jotain täysin uniikkia, vaatii toteutus luultavimmin koodausta, jolloin toteutuksessa menee helposti enemmän aikaa eli myös kulut kasvavat. Ei kannata unohtaa, että monesti koodarien tuntihinta on korkeampi.

Hyvänä nyrkkisääntönä: Jos haluat jotain täysin uniikkia, kannattaa varautua myös suurempiin kuluihin.

3. Sivuston graafinen suunnittelu/graafiset elementit

Nettisivujen ulkonäöllä on erittäin suuri merkitys. Asiakkaat lähes poikkeuksetta painottavat tarjouspyynnöissä nimenomaan sivuston ulkonäköä. Tämä on tottakai täysin ymmärrettävää. Nettisivujen ulkonäkö on monen eri tekijän summa ja se näkyy myös hinnoittelussa.

Sivuston ulkonäköön vaikuttavat asettelun lisäksi muun muassa kuvat, videot, käytettävät värit ja fontit. Värejä lukuun ottamatta kaikki näistä visuaalisista elementeistä voivat osaltaan tuoda lisää hintaa.

Hinnan suuruuteen vaikuttaa:

  1. Hankitaanko materiaalit valmiina jostain materiaalipankista.
  2. Tuotetaanko materiaalit itse tai alihankintana.

Vaikka yleisten ja edullisten materiaalipankkien hyödyntäminen voi olla houkutteleva vaihtoehto, on silti suositeltavaa miettiä ammattilaisvalokuvaajan ottamia kuvia yrityksestäsi. Materiaalipankkikuvien käyttö on todella yleistä ja samoja kuvia käytetään ympäri maailmaa. Ammattilaisen ottamat kuvat ovat korkealaatuisia ja ne antavat aitoa tunnelmaa yrityksestäsi, toiminnastanne ja henkilökunnastanne. Tällä tavoin tuotte yrityksestänne inhimillisemmän kuvan nettisivuilla kävijöille, joka vaikuttaa positiivisesti antamaanne mielikuvaan.

Molemmissa tilanteissa hintaa tulee tietenkin käytetystä työajasta sekä hankittavasta materiaaleista, kuten lisensseistä tai ulkoisesta työvoimasta.

4. Sisällöntuotanto

Nettisivut tarvitsevat tekstisisältöä. Eikä ihan mitä tahansa sisältöä vaan sinun yrityksesi mukaista tekstisisältöä, joka houkuttelee mahdollisimman paljon kävijöitä nettisivuille. Tällaisen sisällön luominen ottaa oman aikansa ja sitä tulisi myös toteuttaa säännöllisesti nettisivujen julkaisun jälkeen, jonka takia tämä kannattaa ottaa huomioon nettisivujen hintaa miettiessä.

Sisällöntuotannolla halutaan tuoda yrityksesi asiantuntijuutta esille, tuottaa kävijälle hyödyllistä tietoa ja houkutella kävijöitä konvertoitumaan asiakkaaksi. Sisällöntuotanto vaikuttaa myös vahvasti yrityksen hakukonenäkyvyyteen, eli se on osa hakukoneoptimoinnin prosessia, jossa tavoitteena on tuoda yrityksesi verkkosivusto hakukonetuloksissa mahdollisimman ylös näkyville. Sen tarkoituksena taas on houkutella mahdollisimman paljon kävijöitä verkkosivustolle ja vahvistaa yrityksesi bränditunnettuutta.

Sisällöntuotannon voi hoitaa itsekin. Monesti käy kuitenkin niin, että yrityksellä on halukkuutta lähteä tuottamaan itse sisältöä verkkosivuilleen, mutta kaiken muun työn ohella se jää unholaan. Tällöin kannattaa ehdottomasti ulkoistaa tekstin sisällöntuotanto ammattilaisille. Ammattilaiset selvittävät juuri sinun yrityksellesi tärkeimmät avainsanat ja hakutermit ja lähtevät niiden pohjalta luomaan säännöllisesti hakukoneoptimoitua sisältöä nettisivuillesi.

5. Sivuston laajuus

Mitä enemmän alasivuja nettisivuilla on, sitä enemmän myös toteutus tulee maksamaan. Tämä on varmaan sanomattakin selvää, mutta sen vuoksi kannattaa miettiä, mitkä alasivut oikeasti palvelevat kotisivuille asetettuja tavoitteita? Näihin asioihin voit pyytää mielipiteitä myös palveluntarjoajalta.

Tavoitteiden määrittämiseen ja muuta nettisivujen suunnittelua tukemaan suosittelen lukemaan julkaisumme 5 vinkkiä nettisivujen perustamiseen.

6. Aikataulu

Aikataulun vaikutukset hinnoitteluun ovat monitahoisia, mutta tässä osiossa halusin nostaa erikseen esille kiireisen aikataulun vaikutukset. Vaikka en muutenkaan halua suositella nettisivujen hankkimista niin sanotusti viime hetkellä tai hutiloiden, kiireinen aikataulu voi täysin oikeutetusti nostaa myös hintaa.

Mikäli toteutus yritetään puskea mahdollisimman nopeasti valmiiksi, palveluntarjoajan on mahdollisesti tehtävä muutoksia normaaliin toimintaansa. Tämä voi tarkoittaa tapaamisten siirtämistä/perumista, ylitöitä tai jopa ulkoisen työvoiman hankkimista.

Osa palveluntarjoajista ei myöskään lähtökohtaisesti tee toteutuksia alle tietyn aikarajan.

7. Toiminnallisuudet

Nettisivujen toiminnallisuudet kattavat sivujen aktiivisia osia. Yleisin nettisivujen toiminnallisuus on yksinkertaisissa nettisivuissa yhteydenottolomake, joka kuuluu perustason nettisivujen hintaan yleisesti.

Muita hintaan vaikuttavia toiminnallisuuksia voi olla esimerkiksi:

  • Ajanvarauskalenteri palveluiden tarjoamista varten
  • Blogi asiantuntijuuden ja tiedottamisen lisäämiseksi 
  • Chat-palvelu reaaliaikaisen asiakaspalvelun tuottamiseksi
  • Rekisteröitymis- ja sisäänkirjautumismahdollisuus käyttäjille, sekä niiden tuomat lisäominaisuudet (kuten profiili)
  • Kuvagalleria
  • Laskurit
  • Kieliversiot

8. Integraatiot

Yksinkertaisuudessaan integraatioilla tarkoitetaan tilannetta, jossa kaksi toisistaan irrallista palvelua laitetaan keskustelemaan keskenään eli siirtämään tietoa puolin ja toisin.

Integraatiot ovat huomattavasti teknisempää aluetta. Laajemmat ja itse luodut integraatiot vievät usein aikaa ja ovat hintavia, minkä vuoksi kannattaa varmistaa, että hyödyt ovat kuluja suuremmat.

Suosittujen palveluiden hyödyntäminen nettisivuilla on kuitenkin nykypäivänä tehty suhteellisen helpoksi. Esimerkiksi uutiskirjepalvelut tai suosittujen asiakkuudenhallintajärjestelmien yhdistäminen nettisivuihin on mahdollistettu valmiiden yhdistämistyökalujen avulla.

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.