Hakukoneoptimoinnin myytit

Artikkelin aiheet

Hakukoneoptimointi on usein tuttu termi ainakin nimeltään, mutta siihen liittyy paljon harhaluuloja ja myyttejä. Koska se on tärkeä osa digimarkkinointia ja myös osa meidän palveluitamme, haluamme avata aihetta syvemmin ja kumota näitä yleisimpiä myyttejä.

Hakukoneoptimointi kehittyy jatkuvasti, jolloin se on altis monille väärinkäsityksille. Se on muuttunut paljon siitä, mitä se on joskus ollut, mutta jotkin vallitsevat käsitykset ovat pysyneet samoina.

Tämän artikkelin lukemalla ymmärrät paremmin mitä hakukoneoptimointi on nykypäivänä. Jos haluat perehtyä tarkemmin aiheeseen aluksi yleisenä käsitteenä, lue artikkelimme Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi on kertaluontoinen projekti

Kun asiakkaalla ilmenee tarve verkkosivujen luomiseen tai uudistamiseen, he saattavat etsiä “hakukoneoptimoitujen nettisivujen” tekijää. Tai ennen projektin aloittamista he saattavat esittää kysymyksen, että “löytyvätkö sivut sitten googlesta?”. Vaihtoehtoisesti verkkosivuratkaisuja tarjoavat yritykset voivat itse kaupitella hakukoneoptimoituja nettisivuja kertaluontoisella tavalla.

Nämä viittaavat siihen, että hakukoneoptimointi olisi kertaluontoinen lisäpalvelu, jonka jälkeen sivusto löytyisi Googlesta parhailta paikoilta. Ihan näin yksinkertaista se ei kuitenkaan ole.

Ajan kuluessa yrityksen toiminta ja palvelut saattavat kehittyä siitä, mitä ne ovat aikaisemmin olleet. Myös toimialalla saattaa tulla muutoksia, jotka vaikuttavat sekä yrityksen toimintaan, että myös asiakkaisiin. Samalla kilpailijat saattavat panostaa aktiivisesti hakukoneoptimointiin, jolloin he näkyvät hakutuloksissa ensimmäisten joukossa, kun yrityksen kohderyhmä etsii toimialaan liittyviä palveluita.

Jotta yritys pystyy kilpailemaan hakutuloksissa näkymisestä, on säännöllinen hakukoneoptimointi tärkeää. Kun hakukoneoptimointia tehdään säännöllisesti,  pystytään esim. toimialalla tapahtuvista muutoksista viestimään ajankohtaisesti, joka nostaa luotettavuutta ja asiantuntijuutta yritystä ja palveluita kohtaan. 

Tarve aktiiviselle hakukoneoptimoinnille perustuu siis alati muuttuvaan markkinatilanteeseen, oman yrityksen, alan ja palveluiden kehitykseen, kilpailijoiden omaan hakukoneoptimoinnin tasoon sekä Googlen omiin muutoksiin tiedonkäsittelylle sekä sivustojen sijoittumiselle.

Paikallinen hakukoneoptimointi ei hyödytä minua

Vaikka toiminta-alueesi ei rajoittuisikaan yhdelle tietylle alueelle tai toimintasi ei ole selkeästi paikallista voi paikallinen hakukoneoptimointi silti hyödyttää sinua. 

Usein käyttäjät etsivät paikallista palveluntarjoajaa ja tällöin paikallinen hakukoneoptimointi auttaa yritystäsi näkymään heidän hakutuloksissaan. Nämä käyttäjät ovat yleensä jo lähellä ostopäätöstä, jolloin panostus paikalliseen optimointiin voi olla tehokas keino saada lisää asiakkaita.

Näkyminen paikallisissa hakutuloksissa lisää myös brändisi luotettavuutta ja tunnettuutta omalla alueellasi ja tuo näin lisää asiakkaita myös pitkällä aikavälillä.

via GIPHY

Hakukoneoptimointi vaatii jatkuvasti uutta sisältöä

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on tärkeä osa hakukoneoptimointia ja saattaakin vaikuttaa sille, että sisältöä pitää tuottaa koko ajan lisää. Se on vain osa totuutta, sillä hakukoneoptimointi ei vaadi pelkästään uutta sisältöä, vaan myös ajan tasalla olevaa sisältöä.

Otetaan esimerkiksi meidän blogi. Jos meillä olisi blogiartikkeli otsikolla “Hakukoneoptimointi – tätä se tarkoittaa vuonna 2019”, niin tuossa artikkelissa olisi varmasti asioita, mitkä pitävät edelleen paikkaansa näin vuosia myöhemmin. Luultavasti siellä olisi kuitenkin myös asioita, jotka ovat ajan myötä muuttuneet tai aiheen osalta on tullut uutta tietoa lisää. Päivittämällä tuon blogiartikkelin vastaamaan nykytilannetta, voidaan myös vanha sisältö saada jälleen sijoittumaan hyvin.

Myös muutakin verkkosivustolla jo olemassa olevaa sisältöä voidaan optimoida. Sisältöä voi kokonaisuutena vielä laajentaa tai muokata vastaamaan paremmin kävijöiden kysymyksiin. Aina ei siis tarvitse luoda täysin uutta, vaan myös olemassa olevan sisällön optimointi on hyödyllistä. Vanhan sisällön optimointi on usein myös kustannustehokkaampaa tai vaivattomampaa kuin täysin uuden optimoidun sisällön tuottaminen.

Pienten hakumäärien avainsanoihin ei kannata panostaa

Avainsana-analyysiä tehdessä selvitetään erilaisten avainsanojen kuukausittaiset hakumäärät. Jos verrataan vaikka avainsanoja hakukoneoptimointi ja hakukoneoptimointi tampere niin huomataan, että hakukoneoptimointi tuottaa 2400 hakua kuukausittain, kun tampere -lisäyksellä hakuja on kuukausitasolla vain 40 kappaletta.

Tässä tilanteessa voisi ajatella, että miksi ihmeessä tuohon jälkimmäiseen käyttäisi edes aikaa? Tällöin pitää ottaa huomioon se kuinka kilpailtu toimiala ja avainsana on. Esimerkiksi hakukoneoptimointia tarjoavia tahoja on todella paljon, jolloin kilpailu tuolla avainsanalla menestymisestä on haastavaa. Sen sijaan, hakukoneoptimointi tampere rajaa jo pois muun alueen toimijoita, ja kilpailu on aavistuksen verran helpompaa. 

Pienemmän hakumäärän avainsanalla voidaan tavoittaa tarkempaa kohderyhmää ja houkutella ne oikeasti potentiaaliset asiakkaat sivustollesi. Esim. pelkällä hakukoneoptimointi termillä etsivät saattavat olla etsimässä tietoa yleisesti aiheesta, kun taas hakukoneoptimointi tampere termillä ollaan luultavasti etsimässä palveluntarjoajaa, eli asiakas on jo lähempänä ostopäätöstä. 

Hakukoneoptimoinnista on hyötyä vain isoille yrityksille

Yhtälailla myös pienet yritykset hyötyvät hakukoneoptimoinnista. Hakutulosten sijoituksista kilpaileminen ei ole riippuvainen siitä, minkä kokoinen yritys on. Pienet yritykset voivat myös tuottaa lukijalle hyödyllistä sisältöä ja tällöin kiilata isompien yritysten ohi hakutuloksissa.

Vaikka isoilla yrityksillä on luultavasti enemmän sisältöä verkkosivuillaan, koska heillä on luultavimmin enemmän resursseja aktiiviseen sisällöntuotantoon, ei se tarkoita sitä että hakukoneoptimointi sopii vain niille. Se on tehokas keino kasvattaa pienten yritysten nettisivujen kävijämäärää ja nostaa asiantuntijuutta hakijoiden silmissä. Kun sivuston sisältöä optimoidaan käyttäjän ostoprosessia tukevaksi, on sen avulla mahdollista saada liiketoiminnallista hyötyä.

Hakukoneoptimointia tehdään vain tekstisisällön kautta ja siitä ei kannata maksaa

Monet erehtyvät mieltämään hakukoneoptimoinnin käsittävän ainoastaan tekstisisällön tuottamista, eivätkä koe tarpeelliseksi maksaa siitä. Todellisuudessa hakukoneoptimointi on huomattavasti laajempi kokonaisuus, joka sisältää paljon muutakin kuin tekstin tuottamista verkkosivuille.

Hakukoneoptimointi kattaa paljon erilaisia toimenpiteitä, joilla parannetaan esim. sivuston toimivuutta, nopeutta ja käyttökokemusta. Laadukkaan ja kattavan tekstisisällön lisäksi myös nämä ovat tekijöitä, jotka vaikuttavat sivuston sijoittumiseen hakutuloksissa.

Myös erilaisten teknisten toimenpiteiden tekeminen on osa hakukoneoptimointia, joita ovat mm. sivuston

  • nopeuden optimointi
  • rikkinäisten linkkien korjaaminen
  • kuvien optimointi
  • responsiivisuuden ja mobiiliystävällisyyden varmistaminen
  • navigoinnin helpottaminen ja parantaminen
  • URL-rakenne
  • sivuston turvallisuus (HTTPs)
  • sisältöjen indeksointi ja crawlaus
  • sisältöjen merkintä (schema)
  • linkkien kerääminen luotettavilta ulkoisilta sivustoilta omalle sivustolle

Myös verkkokauppojen hakukoneoptimoinnissa on paljon toimenpiteitä, jotka eivät rajoitu pelkästään sisällöntuotantoon. Lue lisää täältä (linkki artikkeliin kun se on julkaistu).

via GIPHY

Hakukoneoptimointi on kallista

Hakukoneoptimointi saattaa tuntua kalliilta, kun ottaa huomioon sen, että sitä voi tehdä itsekin. Kilpailu hyvistä hakukonesijoituksista on kuitenkin kovaa, jolloin on entistä tärkeämpää tehdä hakukoneoptimointia, joka on aidosti toimivaa. 

Palveluiden hinnat saattavat kuulostaa isolta, mutta hakukoneoptimointi voi tuottaa huomattavaa arvoa liiketoiminnallesi. Säännöllisesti tehtynä sillä saadaan parannettua näkyvyyttä hakutuloksissa, kasvatettua bränditunnettuutta, tuotua asiantuntijuuttasi esille sekä kohdennettua verkkosivuasi yrityksellesi potentiaaliselle kohderyhmälle.

On kuitenkin hyvä ottaa huomioon se, että jos hakukoneoptimointia tekee itse vailla tietämystä aiheesta, voi sekin tulla kalliiksi. Väärät ratkaisut saattavat kostautua ja ne voivat vaikuttaa negatiivisesti verkkosivuston jo saavutettuun näkyvyyteen, jonka myötä menetetään potentiaalista liikennettä ja myyntiä.

Hakukoneoptimointi ei ole pelkästään menoerä, vaan se on sijoittamista yrityksesi näkyvyyteen, brändin kasvuun ja pitkäaikaiseen menestykseen verkossa.

Hakukoneoptimointi kannattaa tehdä aina itse

Jos on aikaa ja mielenkiintoa perehtyä hakukoneoptimointiin, sitä voi aivan hyvin tehdä itsekin. Usein kuitenkin tulee yllätyksenä, kuinka paljon aikaa ja toimenpiteitä se vaatii. Ja vielä useammin käy niin, että muut kiireellisemmät ja tärkeämmät työtehtävät kuten asiakastyöt tai myynnin tehtävät, menevät hakukoneoptimoinnin edelle, jolloin sitä ei välttämättä pääse edes aloittamaan.

Kuten artikkelissa on jo mainittu, hakukoneoptimointi vaatii säännöllisiä toimenpiteitä. Jos et ole varma, että pystyykö yrityksesi sitoutumaan aktiiviseen ja säännölliseen tekemiseen, on ulkoistaminen hyvä vaihtoehto. Tämä paitsi säästää aikaasi, voi myös tuoda tehokkaampia tuloksia. 

Lisäksi hakukoneoptimointi elää jatkuvassa muutoksessa, minkä vuoksi toimivista toimenpiteistä täytyy pysyä ajan tasalla. Esimerkiksi vuonna 2021 Google julkaisi päivityksen, jossa verkkosivustojen käyttökokemusta alettiin pitämään enemmän arvossa. Tämä tarkoitti sitä, että sivustot joiden käyttökokemus ei ollut optimoitu, alkoivat päivityksen jälkeen tippumaan nopeasti hakutuloksissa alaspäin. Työkseen hakukoneoptimointia tekevät tahot pysyvät yleensä ajan tasalla näistä muutoksista ja osaavat näin reagoida tarvittaviin muutoksiin.

Hakukoneoptimointi on kuollut markkinointitapa

Tämä ei pidä paikkaansa. Hakukoneoptimointi on kyllä muuttunut siitä, mitä se on alun alkaen ollut, mutta kuollut se ei ole. Hakukoneoptimointi on edelleen yksi tärkeimmistä keinoista yrityksen markkinointistrategiassa. Google on yleensä ensisijainen paikka, josta lähdetään hakemaan vastauksia kysymyksiin tai etsimään tuotteita ja palveluita omiin tarpeisiin. Ja niin kauan kuin Googlea ja muita hakukoneita käytetään, myös hakukoneoptimointi on elossa.

Hakukoneoptimointi on huijausta tai epärehellistä toimintaa

Joskus törmäämme väitteeseen, että hakukoneoptimointi olisi jotain vilpillisiä keinoja, joilla pyritään huijaamaan Googlea. Tämä ei pidä paikkaansa.

Hakukoneoptimointi on oikea ja yleisesti käytetty markkinoinnin keino, jonka tavoitteena on parantaa verkkosivuston näkyvyyttä Googlessa. Optimoinnin avulla parannetaan sivuston sisältöä, laatua ja käyttäjäkokemusta noudattamalla hakukoneiden asettamia kriteerejä. Tällä tavoin toiminta on rehellistä eikä siinä huijata ketään.

Hakukoneoptimointi ei sovi kaikille toimialoille, eikä varsinkaan B2B-yrityksille

Tämä käsitys elää vahvasti edelleen ja se on väärin. Jos yritykselläsi on verkkosivut, ne ovat optimoitavissa.

Nykypäivänä tietoa on niin runsaasti saatavilla internetissä, että yritysten päättäjät suosivat itsenäistä tiedonhakua osana ostopolkua. Palveluntarjoajia tai tuotteiden toimittajia halutaan vertailla keskenään ja sen jälkeen päättää keille laitetaan tarjouspyyntö. Kun nuorempien sukupolvien osuus työelämässä kasvaa, tämä tulee yleistymään entisestään, sillä heille tiedonhaku on entistä luontaisempi osa arkea.

Hakukoneoptimointi on muutakin kuin hakukonesijoitusten parantamista. Se on mm.  bränditunnettuuden kasvattamista ja oman asiantuntijuuden esille tuomista. Hakutuloksissa ensimmäisiä verkkosivustoja pidetään luotettavimpina lähteinä ja usein niitä päädytään klikkaamaan. Jos verkkosivustosi ei näy Googlessa – olet ulkona vertailuista.

Hakukoneiden käyttäjät haluavat vastauksia kysymyksiin nopeasti. Jos sivustosi ei pysty tarjoamaan vastauksia käyttäjälle tärkeisiin kysymyksiin, niin hakukoneoptimointia tekevällä kilpailijalla on selkeä etulyöntiasema.

via GIPHY

Tuloksia tulee tosi hitaasti

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö tuloksia voisi saada nopeastikin. Tuloksien nopeuteen vaikuttaa se, kuinka paljon sen eteen tehdään töitä viikko- tai kuukausitasolla. Esimerkiksi kun verrataan seuraavanlaisia sivustoja:

  • Sivustolle A tehdään 1 lyhyt blogiartikkeli kolmen kuukauden välein
  • Sivustolle B tuotetaan laadukasta, kattavaa ja hakukoneoptimointia sisältöä kerran viikossa.

Näin ollen, sivusto B:n on mahdollista saavuttaa selkeästi nopeampi tuloksia, koska myös sen sivuston sisältökokonaisuus laajenee nopeammin. Hakukoneet tunnistavat sivustojen auktoriteettia ja luotettavuutta tiettyjen aiheiden tiimoilta jonka takia kattava sisältökokonaisuus oman yrityksen teemoihin on olennaista ja hakukoneoptimointia hyödyttävää.

Sivustot jotka ovat jo valmiiksi laajoja, voivat saavuttaa tuloksia nopeammin, sillä silloin mahdollisuus valmiiden sisältöjen optimointiin ja ristiininkityksien tekemiseen on jo olemassa. Uudet ja sisällöllisesti kevyet verkkosivut taas vaativat alkuun selkeämmin ja aktiivisemmin uuden sisällön tuottamista, jotta hakukoneoptimoinnissa voidaan saavuttaa tuloksia tarpeeksi nopealla aikataululla.

Yhteenveto

Hakukoneoptimointi ei ole keplottelua, hakkerointia tai mitään muutakaan salaista toimintaa. Se on järjestelmällistä työtä, joka perustuu selkeisiin periaatteisiin ja toimintatapoihin.

Se on paljon muutakin kuin tekstisisällön tuottamista ja sitä tulee tehdä säännöllisesti kilpailuedun saavuttamiseksi ja säilyttämiseksi. Hakukoneoptimointi on ehdottoman suotavaa ottaa digimarkkinointistrategian kulmakiveksi.

Jos sinulla on vielä jokin asia mikä epäilyttää hakukoneoptimoinnissa, niin ota yhteyttä!

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.