Hakukoneoptimointi hinta 2024

Artikkelin aiheet

Kuinka paljon hakukoneoptimointi maksaa? Mistä hakukoneoptimoinnin hinta muodostuu? Nämä ovat kysymyksiä, joita hakukoneoptimointia ostavat tahot pohtivat usein.

Hakukoneoptimoinnin hintaa selvittäessä törmää todella laajaan skaalaan erilaisia hinnoitteluita. Alalla ei ole mitään vakiintunutta standardia, jonka mukaan hinnoitteluita tehtäisiin, vaan jokainen palveluntarjoaja hinnoittelee palvelunsa itse. Hakukoneoptimoinnin hinta riippuu myös vahvasti siitä, mitä ovat ostajan tavoitteet?

Halutaanko rakentaa verkkosivun hakukonenäkyvyyttä tasaisesti vai halutaanko saavuttaa maksimaalisen tehokas näkyvyys heti alusta lähtien?

Käymme tässä artikkelissa läpi erilaisia esimerkkejä hinnoittelumalleista sekä annamme huomioita ja syitä, mistä hakukoneoptimoinnissa maksetaan.

Erilaisia hakukoneoptimoinnin hinnoittelumalleja

Hakukoneoptimointiin on olemassa erilaisia hinnoittelumalleja. Jotkin mallit palvelevat paremmin pelkästään optimointityön alkuun pääsemisessä, kun taas toiset soveltuvat paremmin jatkuvaan optimointiin.

Projektihinnoittelu

Kuten aiemmin mainitsimme, niin hakukoneoptimointi on jatkuvaa sivuston optimoimista. Kaikki eivät kuitenkaan pysty sitoutumaan kuukausittaiseen palveluun, jolloin sivustolle saatetaan tehdä hakukoneoptimointiin liittyviä toimenpiteitä kertaluontoisesti. Kovasti kilpailluilla aloilla tämä ei tuo juurikaan hyötyä, mutta mikäli alalla ei ole kilpailua Googlen hakutulosten kärkisijoista, voi kertaprojektikin tuoda tärkeää näkyvyyttä ja liikennettä sivustolle.

Tässä täytyy kuitenkin muistaa se, että sivuston saavuttama näkyvyys ei ole pysyvää, ja voi tippua hyvinkin nopeasti, mikäli kilpailijat alkavat panostamaan hakukoneoptimointiin.

Kertaprojektina voidaan toteuttaa myös yksittäisiä aputoimenpiteitä, joiden mukaan ostaja voi itse edistää sivustonsa hakukoneoptimointia. Esimerkiksi avainsanatutkimus ja sen ostaminen asiantuntijalta voi auttaa yrityksen sisäistä markkinointitiimiä edistämään itsenäisesti verkkosivujensa hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa.

Hakukoneoptimointia voidaan tarjota myös projektiluontoisesti esim. 3 kk tai 6 kk kerrallaan. Esimerkiksi kun on kyse pienemmästä verkkokaupasta tai muuten sellaisesta liiketoiminnasta, joka ei vaadi jatkuvaa optimointia, voi muutaman kuukauden mittainen projektityöskentely sopia paremmin.

Tuntihinnoittelu

Hakukoneoptimoinnin tuntihinnoittelu vaihtelee tyypillisesti 75-200 €/h välillä, riippuen palveluntarjoajan kokemuksesta. Mitä enemmän kokemusta ja asiantuntijuutta palveluntarjoajalla on, sitä korkeampi on myös tuntihinta.

Tuntihinnoittelu tarjoaa läpinäkyvyyttä, eli maksat vain tehdystä työstä. Toisaalta se tuo myös haasteita siinä, että kokonaiskustannuksia on vaikeampaa ennustaa etukäteen ja projektin laajuus voikin kasvaa odotettua suuremmaksi.

Tuntihinnoittelu on kuitenkin kätevä lyhytaikaisissa tai kertaluonteisisissa projekteissa, joissa ei tarvita jatkuvaa hakukoneoptimointia.

Koska hakukoneoptimoinnissa ei ole kyse vain pienistä lisäasetuksista, jotka voidaan laittaa päälle, jotta sivusto olisi optimoitu, eivät monet palveluntarjoajat tarjoa lainkaan tuntihintaan pohjautuvaa palvelua tai siihen on erikseen määritelty vähimmäistuntimäärä.

Kuukausittainen hinnoittelu

Kun puhutaan hakukoneoptimoinnin tekemisestä alalle, jolla on jo tosi kova kilpailu Google-näkyvyydestä, vaatii se säännöllisiä toimenpiteitä. Usein silloin myös kilpailijat panostavat hakukoneoptimointiin säännöllisesti, jolloin kerran saavutetut tulokset voivat tippua hyvinkin nopeasti optimoinnin lopettamisen jälkeen.

Kuukausittainen hinnoittelu on yleisesti toimivin ratkaisu, kun hakukoneoptimointia halutaan toteuttaa tavoitteellisesti.

Esimerkkejä kuukausittaisista hinnoitteluista:

Kevyitä kertatoimia200-400 € / kk
Perustason hakukoneoptimointi ilman sisällöntuotantoa400-1000 €/kk
Tavoitteellinen hakukoneoptimointi1000-3500 €/kk
Suuremman sivuston tai verkkokaupan hakukoneoptimointialk. 3500 € / kk

Kuukausihinnan suuruus on yleensä sidonnainen siihen, paljonko toimenpiteitä tehdään yhden kuukauden aikana. Esimerkiksi kolmen uuden hakukoneoptimoidun blogiartikkelin tuottaminen vaatii tottakai enemmän aikaa kuin yhden uuden hakukoneoptimoidun blogiartikkelin tuottaminen.

Kun verrataan kuukausihinnoittelua ja tuntipohjaista hinnoittelua, kannattaa kiinnittää huomiota hintoihin. Jos tuntihintojen keskimääräinen arvio liikkuu 75-200 €, niin siitä voi jo laskea, kuinka paljon aikaa käytetään hakukoneoptimointiin esim. alle 300 €/kk palveluissa.

Esimerkkejä hakukoneoptimoinnin kuukausihintaan vaikuttavista tekijöistä:

  • Tuotettavien sisältöjen määrä per kk
  • Minkälaista tuotettava sisältö on (esim. blogiartikkelin ja laskeutumissivujen välilläkin on yleensä hintaeroja)
  • Kuinka montaa avainsanaa seurataan ja optimoidaan per kk
  • Kilpailijoiden hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden seuraaminen
  • Tekniset muutokset tai sivuston ulkoasuun liittyvät muutokset

Tulospohjainen hinnoittelu

Jotkin yritykset tarjoavat tulospohjaista hinnoittelua, jossa maksetaan vain saavutetuista tuloksista. Tämä kuulostaa luonnollisesti houkuttelevalta vaihtoehdolta asiakkaalle, jota mietityttää joutuuko hän maksamaan, vaikka tavoitteita ei saavutettaisikaan.

Tulospohjainen hinnoittelu on usein kalliimpi vaihtoehto pitkällä aikavälillä, sillä palveluntarjoajan on myös laskettava oma hintansa riskille, jos tuloksia ei saavutetakaan kaikissa projekteissa. 

Vaikka tulospohjainen hinnoittelu voi kuulostaa houkuttelevalta, niin kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mihin tulospohjainen hinta on sidottu. Esimerkiksi kaikilla avainsanoilla hyvien sijoitusten saaminen ei ole samanarvoista. Mikäli avainsanalla on pieni hakuvolyymi, eikä kilpailua sen suhteen löydy, voi tuloksia saada helpostikin. Mutta tuottaako se samalla tavalla arvoa asiakkaalle, kuin kovan kilpailun omaava hakusanan saaminen tulosten kärkeen? Tuskin.

Tulospohjaisessa hinnoittelussa kannattaa varmistaa, että tehtävät toimenpiteet tuovat selkeää hyötyä omaan liiketoimintaan, eivätkä ne ole vain keinoja saada palveluntarjoajan raportointia näyttämään paremmalta. Tällaiset keinot eivät välttämättä ole pitkällä aikavälillä järkeviä vaihtoehtoja.

Mitä toimenpiteitä hakukoneoptimoinnin hinta sisältää?

Hakukoneoptimointi on monitahoinen prosessi ja siihen liittyviä toimenpiteitä on valtavan iso määrä. Vaikka hakukoneoptimoinnin strategiat vaihtelevat projektikohtaisesti, on olemassa useita perustoimenpiteitä, jotka ovat keskeisiä lähes kaikissa tehokkaissa hakukoneoptimoinnin prosesseissa. 

Nykytilanteen arviointi

Tämä toimenpide sisältää nykytilanteen arvioinnin hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Miten verkkosivut näkyvät tällä hetkellä Googlessa ja millä avainsanoilla, mikä sivuston tekninen rakenne on ja olisiko nykyisissä sisällöissä jo jotain optimoitavaa. Tavoitteena on tunnistaa mahdolliset ongelmakohdat ja vahvuudet, jotka vaikuttavat sivuston hakukonenäkyvyyteen. 

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksessa selvitetään mitkä avainsanat ja -lauseet ovat olennaisia yritykselle ja sen kohdeyleisölle. Toisin sanoen, selvitetään minkälaisia hakuja yrityksen liiketoimintaan liittyen tehdään ja mitkä niistä ovat yrityksen tavoitteisiin nähden olennaisimmat.

Hakukoneoptimoinnin strategia

Avainsanatutkimuksen ja kilpailija-analyysin pohjalta voidaan luoda suunnitelma siitä, miten sivuston näkyvyyttä lähdetään parantamaan hakukoneissa ja miten paljon töitä tehdään esim. kuukausitasolla hakukoneoptimoinnin eteen.

Uuden sisällön tuottaminen

Sivustolle tuotetaan strategian mukaisesti uutta ja valittuihin avainsanoihin liittyvää sisältöä esim. asiantuntija-artikkelien, blogiartikkelien tai uusien laskeutumissivujen muodossa.

Olemassa olevan sisällön optimointi

Sivustolla jo olevia sisältöjä optimoidaan myös tarvittaessa vastaamaan paremmin käytettyihin avainsanoihin tai sisältöä voidaan muokata ajankohtaisemmaksi. Esimerkiksi kattava asiantuntija-artikkeli, joka käsittelee tiettyä aihetta parin vuoden takaa, voidaan päivittää pienillä päivityksillä käsittelemään aihetta nykypäivänä.

Kilpailija-analyysi

Kilpailutilanteen selvittämiseksi tutkitaan avainsanojen kilpailutilannetta, sekä myös analysoidaan millä tasolla kilpailijat panostavat hakukoneoptimointiin. Kilpailija-analyysi auttaa tunnistamaan alalla vallitsevat trendit, tehokkaimmat käytännöt ja mahdolliset markkinaraot, jotka voivat tarjota etua omalle verkkosivustolle. Hakukoneoptimoinnissa kilpailijat eivät ole välttämättä ne yritykset, jotka ovat operatiivisessa toiminnassa suoria kilpailijoita, vaan ainoastaan ne tahot, jotka kilpailevat Google-näkyvyydestä samoilla avainsanoilla.

Sivustorakenteen suunnittelu

Hyvin suunniteltu sivustorakenne auttaa hakukoneita ymmärtämään sivuston sisällön paremmin. Tämä sisältää loogisen sivustohierarkian, selkeät navigointipolut ja tehokkaan URL-rakenteen suunnittelun hakukonenäkyvyyden kannalta.

Sivuston latausnopeuden optimointi

Hakukoneoptimoinnissa suuressa roolissa on käyttäjäkokemus ja sen parantaminen. Sivuston latausnopeus on eräs kriittisimmistä käyttäjäkokemukseen liittyvistä tekijöistä. Mikäli sivusto on hidas, ei sitä ole miellyttävä käyttää ja hitaus voi ajaa sivustovierailijat pois. Latausnopeuden optimointi on yksi teknisen hakukoneoptimoinnin toimenpiteistä.

Seuranta ja raportointi

Tehtyjä toimenpiteitä on tärkeää seurata, jotta tiedetään minkälaisia vaikutuksia niillä on ollut hakukonenäkyvyyteen. Varsinkin kuukausitasoisessa tekemisessä jatkuva seuranta ja raportointi on erityisen tärkeää ja kuuluukin lähtökohtaisesti palvelun hintaan.

Ulkoiset linkitykset

Laadukkaat ulkoiset linkitykset parantavat verkkosivuston uskottavuutta hakukoneiden silmissä. Laadulla tarkoitetaan sitä, että linkitykset tulevat aidoista ja luotettaviksi todennetuista lähteistä, eikä linkkejä ole esim. ostettu ohjaamaan vain ulkoisten linkkien määrän kasvattamiseksi. 

Sisäiset linkitykset / Ristiinlinkitys

Tehokas sisäinen linkitys auttaa hakukoneita ymmärtämään paremmin sivuston rakennetta ja se parantaa käyttäjäkokemusta ohjaamalla kävijöitä relevanttiin sisältöön sivuston sisällä. Samalla linkityksillä voidaan ohjata asiakasta ostopolulla eteenpäin.

Mitkä asiat vaikuttavat hakukoneoptimoinnin hintaan?

Käydään seuraavaksi läpi yleisimpiä asioita, jotka vaikuttavat hinnan muodostumiseen.

Kilpailutilanne

Kuinka kilpailtuja optimoitavat avainsanat ovat? Jos toimiala on todella kilpailtu niin luultavasti myös siihen liittyvät avainsanat ovat kilpailtuja. Kilpailutilanne kuitenkin selvitetään avainsanatutkimuksen ja kilpailija-analyysin yhteydessä tarkemmin. 

Kilpailutilanne määrittää sen miten paljon ja minkälaisia toimenpiteitä vaaditaan sekä miten paljon tehdään esim. kuukausitasolla töitä, jotta päästään kilpailuun mukaan. 

Jos sinä sijoitat 300e/kk ja kilpailija sijoittaa 1000e/kk, niin kumman voi odottaa saavuttavan parempia tuloksia? Kuukausittainen hakukoneoptimointi ei tarkoita automaattisesti sitä, että saavutetaan automaattisesti hyvät sijoitukset. Aina ei riitä se, että hakukoneoptimoinnin eteen tehdään vain jotain pientä joka kuukausi. Jos kilpailu kärkituloksista on kovaa, niin tällöin on syytä panostaa myös kuukausittain enemmän hakukoneoptimoinnin toimenpiteisiin, jotta pystytään vastaamaan kilpailuun ja saavuttamaan tavoitteita.

Google-näkyvyydestä kilpailtaessa yritykset haluavat sijoittua mahdollisimman korkealle hakutulossivulla, sillä korkeammalla olevat hakutulokset keräävät eniten klikkauksia. Tutkimusten mukaan pelkästään ensimmäiset kolme hakutulosta keräävät yli 50% kaikista klikkauksista. Alla olevasta kuvasta voit tarkastella, kuinka klikkaukset keskimääräisesti jakaantuvat prosentuaalisesti eri hakutulosten välillä.

Lähde: https://backlinko.com/google-ctr-stats 

Tavoitteet

Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää asettaa myös tavoitteet optimointityölle. Tavoitteena voi olla esimerkiksi saada tietyt avainsanat Googlen ensimmäiselle sivulle tai määritellä vielä tarkemminkin sijoitus, esim. saada avainsanat viiden parhaan hakutuloksen joukkoon. 

Tavoitteiden ei tarvitse aina olla avainsanojen sijoittumiseen liittyviä. Usein parempia tavoitteita ovat sivuston orgaanisen liikenteen kasvu, joko määrällisesti tai prosentteina, sekä sivuston kautta tulevien orgaanisten liidien/ostojen määrän lisääntyminen. Tällöin tavoitteet on sidottu yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin, eikä niistä irrallisiin asioihin. 

Myös silloin, kun tavoitteet on sidottu avainsanojen sijoittumiseen, on tärkeää miettiä millainen vaikutus sillä on yrityksen liiketoimintaan.

Hintaan vaikuttava tekijä on siis työmäärään ja aikaan liittyvä kysymys – kuinka nopeasti tavoitteet halutaan saavuttaa?

Verkkosivusto vs. verkkokauppa

Hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttaa olennaisesti myös se, onko kyseessä tavallinen verkkosivusto vai verkkokauppa.

Verkkokaupan hakukoneoptimoiminti tarkoittaa yleensä isompaa työmäärää, sillä niissä voi olla paljon tuotesivuja, -kategorioita ja jatkuvasti päivittyvää sisältöä. Lähtökohtaisesti verkkokaupassa on enemmän avainsanoja, joita tulee seurata ja jotka vaativat optimointia. Etenkin kilpailun ollessa kovaa, voi se tarkoittaa sitä, että yhden kuukauden aikana tulisi saada useamman eri tuotteen sijoitusta parannettua niihin liittyvillä avainsanoilla.

Lisäksi verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa korostuvat erityisesti tekninen hakukoneoptimointi ja käyttökokemuksen parantaminen, jotka ovat kriittisiä asioita verkkokaupan menestyksen kannalta.

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin monimutkaisempi lähestymistapa voi nostaa hakukoneoptimoinnin hintaa verrattuna perinteisiin verkkosivustoihin, joilla on vähemmän sivuja ja yksinkertaisempi rakenne.

Sisällöntuotanto

Hakukoneoptimointiin liittyy vahvasti hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto, jolla on myös suora vaikutus hintaan. Sisällöntuotannon ulkoistaminen maksaa enemmän, kuin sen tuottaminen itse asiantuntijan ohjeistuksen mukaan. Tässä palvelua ostavan yrityksen kannattaa pohtia omia resurssejaan rehellisesti, eli pystytäänkö omia resursseja sitomaan säännöllisesti sisällöntuotantoon. 

Tässä tilanteessa on myös tärkeää ymmärtää se, että sisällöntuotannolla ei tarkoiteta mitä tahansa sisältöä. Tuotetun sisällön tulee olla laadukasta, sen täytyy olla lukijalle oikeasti hyödyllistä ja siinä tulee huomioida hakukoneoptimoinnin hyvät käytänteet. Sen tekeminen vaatii aikaa ja vaikka sen ulkoistaminen maksaakin enemmän, se voi myös auttaa vapauttamaan resursseja muihin tärkeisiin työtehtäviin.

Vaikka ammattilainen antaakin ohjeistuksia hakukoneoptimoituun sisällöntuotantoon, niin se ei vielä takaa laadukasta sisältöä. Tavoitteisiin pääseminen vaikeutuu, mikäli itse tuotettu sisältö ei yllä riittävän samalle tasolle, kuin ammattilaisen tuottama sisältö.

Sivuston koko

Sivuston koolla tarkoitetaan tässä yhteydessä sivujen määrää, mutta myös sisällön ja toiminnallisuuksien monimuotoisuutta. Pienellä sivustolla saattaa olla vain muutama sivu, kun taas suuremmilla sivustoilla voi olla kymmeniä tai jopa satoja erilaisia sivuja, jolloin myös optimoitavien sivujen määrä on suuri.

Mitä kannattaa varmistaa ennen hakukoneoptimoinnin ostamista?

Ennen hakukoneoptimoinnin ostamista kannattaa varmistaa mm. seuraavia asioita:

  1. Palveluntarjoaja ymmärtää liiketoimintaasi ja sen tavoitteet
  2. Minkä avainsanojen eteen työtä lähdetään tekemään?
  3. Mitä toimenpiteitä hakukoneoptimoinnin eteen tehdään?
  4. Miten paljon kuukaudessa tulee panostaa hakukoneoptimointiin? 
  5. Pystytkö sitouttamaan itse resursseja säännölliseen sisällöntuotantoon vai olisiko kannattavampaa ulkoistaa se? Onko tämä osa-alue, jossa haluat säästää vaikka tavoitteisiin pääseminen saattaa hidastua?
  6. Miten tuloksia mitataan ja miten tulosten raportointi hoidetaan?
  7. Onko palveluntarjoajalla aiempaa kokemusta ja referenssejä?
  8. Onko palvelu sidottu määräajaksi vai onko kyseessä toistaiseksi voimassa oleva palvelu?

Yhteenveto

Hakukoneoptimoinnille ei ole standardoitua hintaa. Hintaan vaikuttaa usein monet eri asiat, kuten tavoitteet, verkkosivun tai -kaupan koko ja kilpailutilanne.

Hakukoneoptimoinnille on erilaisia hinnoittelumalleja, joista voidaan valita asiakkaan tilanteeseen paras mahdollinen vaihtoehto.

Etsitkö kumppania hakukoneoptimointiin? Tutustu hakukoneoptimoinnin palveluumme ja prosessiimme ja ota yhteyttä! Kerromme mielellämme miten lähtisimme kehittämään yrityksesi hakukonenäkyvyyttä.

Jaa artikkeli somessa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.